Centralt bibliotek för dokument/media?

Permalänk
Medlem

Centralt bibliotek för dokument/media?

Då min kära vän google svek mig så tänkte jag att någon här kanske kan hjälpa till. Det är så att jag letar efter ett bra sätt att skapa en central punkt för alla mina film/serie/mp3/dokument -filer. Detta ska sen kunna gå att komma åt utifrån, antingen via en lokal webserver eller på annat sätt.

Jag har suttit och letat ett tag men inte hittat någonting som riktigt känns rätt. Jag funderade ett tag på att koda det hela själv men kom rätt snabbt fram till att det är mer jobb än det är värt.

Tanken är att istället för att ha ett dussin eller så platser på datorn få fram en central plats där det går att söka eller bläddra efter vad det nu är man letar efter. Jag har hittat mängder med bibliotek för media, för filmer med mera men ingenting som täcker in även saker så som pdf-filer och andra dokument. Jag vill alltså inte ha någonting som kan spela upp filmerna eller musiken så som itunes/songbird eller liknande utan det jag vill ha är bara den rena bilbioteks-funktionen. Är det någon som har någon bra idé om hur detta skulle kunna gå till? Antingen genom att finurla ihop någonting själv eller om det finns färdigt?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Xtreamer eTRAYz? http://www.xtreamer.net/etrayz/overview.aspx

Edit:

Netgear ReadyNAS Duo RND2000? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=433108

Jag letar inte efter en mediamaskin eller nätverkslagring. Det har jag redan.

Det jag är ute efter är indexering. Alltså möjligheten att skapa bibliotek där man kan söka på samma sätt som finns i olika mediaspelare (fast utan spelar-funktionerna) med mera fast det ska gå att göra med vilka filer som helst, inte bara musik eller film.

Hade det bara vart media-streaming och sånt så finns det Tversity och annat, men jag är som sagt inte ute efter ett media-bibliotek+spelare, utan enbart ett sätt att skapa ett biliotek för alla typer av filer så att jag på den dator jag använder kan ha en central plats för att hitta både film, musik, dokument, bilder och allt annat jag kan vilja stoppa in där.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Uhm, jag är inte helt hundra på vad du syftar på - men det är bara själva indexeringen av innehållet på en tex. NAS du vill ha?

Isåfall så är det relativt lätt i Windows 7, bara gå in på Bibliotek och högerklicka på Dokument, Bilder, Musik, Filmer och välja egenskaper och därav inkludera enheter/mappar från andra källor än dem du redan har - som NASen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Uhm, jag är inte helt hundra på vad du syftar på - men det är bara själva indexeringen av innehållet på en tex. NAS du vill ha?

Isåfall så är det relativt lätt i Windows 7, bara gå in på Bibliotek och högerklicka på Dokument, Bilder, Musik, Filmer och välja egenskaper och därav inkludera enheter/mappar från andra källor än dem du redan har - som NASen.

Jo det är ungefär den funktionen jag letar efter, fast på XP och gärna med lite mer utökade funktioner så som kategori och fil-beskrivningar, och möjlighet att lägga upp det hela så jag kan komma åt det utifrån.

Tänk wikipedia, fast enklare och med filbeskrivningar och länkar till filerna istället.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex