Guide: Flasha ATI-kort

Permalänk
Medlem

Guide: Flasha ATI-kort

Ett misslyckat fall av flashining med bios från techpowerup har inträffat, grafikkortet var ett VTX 5850.
Det gick att flasha med bioset som ägaren i fråga gjorde backup på innan.

Någon som vet varför?

Kan understryka att kortet inte går sönder av en misslyckad flashning, däremot kan det vara knivigt att flasha om det om man inte har ett moderkort med två PCI-E portar och ett extra grafikkort liggande.

Tja, tänkte jag skulle skriva en liten kortfattad guide om hur man flashar bios på sitt grafikkort.

Varför ska man flasha sitt grafikkort?
Många kort är begränsade från början för att man inte ska kunna klocka dem för mycket, de kan vara begränsingar som inte tillåter högre än en viss klockfrekvens eller att volten inte går att justera, då kan man flasha sitt grafikkorts bios för att komma runt den begränsingen. ( Dock kommer jag inte gå in på just dessa justeringar )
Även man har problem med sitt grafikkort som exempelvis gråskärmskrasch och dylikt så kan det vara en idé att testa att byta bios, jag hade själv problem med mitt 5770 som gärna kraschade i spel, efter uppgradering till den senaste bios versionen är de problemen borta.

---

Finns en guide på techpowerup, här, som jag utgår ifrån med vissa ändringar för att göra det lite enklare så ni slipper sitta och riva i håret som jag gjorde när jag skulle flasha mitt kort.

- Jag tar inget ansvar för fel som kan uppstå genom att ha följt denna guiden -

Kom gärna med synpunkter

Vad som behövs :

• Ett ATI grafikkort

• Ett USB-minne

• Vettigt humör och lite tid över

Verktyg :

Metod :
[list="6"]
[*] Först och främst ska vi gå till Techpowerup VGA BIOS Collection och leta upp ett passande BIOS till ditt grafikkort.

Jag har tagit fram länkarna till några av de senaste(2010-02-10) officiella versionerna från ATI:
Radeon 5870

Radeon 5770 Med referenskylare
Radeon 5770 Rev.2

Ladda ner BIOS:et till ditt kort.

[*]Gör en backup av ditt gamla BIOS med hjälp av GPU-Z.
HOPPA INTE ÖVER DETTA STEG, BIOS:et kan rädda kortet ifall något går snett, better safe than sorry
(OBS! se till att du inte har en gammal version av GPU-Z, vissa tidigare sparar inte hela bios:et för nyare kort)
Ifall du skulle vilja gå tillbaka till orginal bios av någon anledning.

Klicka på den inringade knappen för att göra en backup av ditt bios.
Bredvid den knappen står vilken version BIOS version ditt kort har.

[*]Kontrollera bios i RadeonBIOSEditor (RBE) (valfritt)

I RBE kan du kolla på och ändra klockfrekvenser och volt som är inställda och en massa annat, jag tänker inte gå in på detta djupare än så här.
Ville mest visa ifall någon undrade om olika klockfrekvenser och inställda volt för olika kort.

På techpower´s sida finns en guide för RBE, länk
Ifall du är intresserad av att fördjupa dig i progammet.

[*] Se till att du har ditt USB-minne i datorn, nu ska vi göra det bootbart.

Packa upp HP USB Disk Storage Format Tool (med bootfiles) och starta applikationen "RunThis.exe"

1. Se till att du väljer rätt enhet, i mitt fall är mitt 256mb usbminne enhet H:\ - Kan bli lite tråkigt om man råkar trycka igång en formatering på ett minneskort med alla bilder från helgen...
(OBS! All data kommer raderas från ditt usb-minne eftersom det kommer formateras.)
2. Välj FAT som filsystem.
3. Kryssa i rutan "Create a DOS startup disk".
4. Klicka på knappen "..."
5. ...och leta upp bootfiles-mappen som fanns med i arkivet; HP USB Disk Storage Format Tool (med bootfiles)
Tryck sedan "OK".
6. Tryck "Start" och vänta på att usb minnet formateras, det kan ta några minuter.

[*]Placera BIOS filen och atiflash.exe på ditt USB-minne, ungefär så här kommer det se ut (förutom att VLC kanske inte tagit över .bin filer för er)
Jag har bytt namn på biosfilen för att underlätta vid flashningen.

[*]Flashningen då, den går till i DOS som ni kanske har listat ut

Den här biten rekommenderar jag att du skriver ner/ut eller tar en bild på, för den är inte lika lätt att titta på skärmen inne i DOS, om du nu inte har en annan dator bredvid dig.

Det du ska göra är att boota från ditt USB-Minne, finns flera sätt att göra detta på.
Man kan ändra boot ordningen till att boota från usb-minnen osv först, kolla i din moderkortsmanual för att se hur du gör detta.

Du kommer mötas av en sån liknande skärm som denna:

Tillägg för 5870 och 5850: För att kunna flasha vissa 5870 så behöver man låsa upp så man kan komma åt BIOS-minnet genom att skriva på detta sättet; atiflash -unlockrom 0
0 är för grafikkort i port 1, har du flera st så låser du upp den med samma sträng fast du ersätter 0 med 1.

Då ska ni skriva denna rad som betyder...

...Först ropar vi på programmet atiflash, sedan dess attribut

-f = force, den kan vägra flasha för minsta lilla, även om det inte är något fel, men har man tagit rätt bios är det inga problem

-p *grafikkortsnummer* *biosfil* = Betyder flasha, grafikkortsnummer; som i detta fall är 0, alltså det första grafikkortet, har du en rigg med två grafikkort så är de korten 0 och 1. Och till slut, biosfilen.

är ni intresserade av fler attribut man kan använda med atiflash så hänvisar jag till guiden på techpowerup, i början står där ganska många olika grejor man kan göra.

Om du mot förmodan skulle glömt vad du döpte din bios fil till skriv då bara "dir" utan citationstecken så får du fram en lista med alla filer som finns på ditt USB-Minne

När du har skrivit in den raden och tryckt enter kommer där uppen mängd siffror och grejor, och i slutändan står där typ "restart system to complete vbios update
"
Tryck då CTRL+ALT+DELETE så startas datorn om, kom ihåg då att ändra boot ordningen och/eller dra ut USB-Minnet så du inte hamnar i DOS-interfacet igen.

Och då var det klart!
[/list=6]
-----

Nu skrev jag klart det sista bara för att bli av med det ikväll, jag tar jätte gärna emot förslag på annurlunda formuleringar och frågor.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Vad får man ut av att flasha sin GPU då?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Tycker du borde ha med "varför man ska flasha sitt grafikkort" som en inledning faktiskt. Vad är fördelen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
Vad får man ut av att flasha sin GPU då?

Man kan bland annat flytta spärrarna för hur mycket ett kort kan klockas. Flasha mitt 4870 X2 förut och flyttade spärrarna från 900mhz som var max förut till max 1000mhz och det gick till 935mhz.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Underbart Henkezd!

Återkommer kanske senare med synpunkter/förslag.

Permalänk

Eller så har man tur och de släpper en budget modell där antalet shaders är mjukvaru begränsade. Hade ett x800gto för en massa år sen som egentligen var ett x850xt men med annan bios. Var bara att byta bios och vips så fungerade det precis lika bra som ett x850xt.

Permalänk
Medlem

Nice som fan Henkezd!
Passar perfekt då jag funderar på att flasha mitt nya HD5850. Nu ska man bara veta lite mer ingående vad som ska ändras i RBE bara

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

1.24 RBE moddade upplåst msi bios, kör 900/1000 ny flash med 1.21v.
slipper blinkande skärmar.

fördelar.
1. högre klock out of the box.
2. slipper justera manuellt med 3 parts program.

mina inställningar 5850

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Har lagt till en kort inledning och ett tillägg för de med 5870 med låst bios.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Nice som fan Henkezd!
Passar perfekt då jag funderar på att flasha mitt nya HD5850. Nu ska man bara veta lite mer ingående vad som ska ändras i RBE bara

Tack, det finns en guide på techpowerup´s sida för RBE, länk

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när jag höll på o flasha mitt 4670 körde jag nåt flashprog som flasha rakt i windows. man behövde aldrig boota med usb minne o skit.. går inte detta med de nyare korten?

vet inte om det kanske är lite större risk att det skiter sig med win-flash men jag har säkert flashat grafikkortet 30-40 gånger och flera moderkort från windows och det har aldrig vart problem för mig

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
när jag höll på o flasha mitt 4670 körde jag nåt flashprog som flasha rakt i windows. man behövde aldrig boota med usb minne o skit.. går inte detta med de nyare korten?

vet inte om det kanske är lite större risk att det skiter sig med win-flash men jag har säkert flashat grafikkortet 30-40 gånger och flera moderkort från windows och det har aldrig vart problem för mig

Helt riktigt, det finns ett program som heter Winflash som körs i windows, och i senaste versionen som kom för några dagar sen ska tydligen Cypress och Juniper stödjas också.

Som du säger, risken att det skiter sig har jag hört och läst ska vara större därför skrev en guide för DOS, för där har du inga andra program som kan störa, och dessutom är det inte speciellt mycket svårare heller.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis hjälp en kille här på forumet som försökte flasha sitt VTX 5850 med senaste officiella bios, inte ens det bios i techpowerups arkiv som var till hans kort fungerade för honom.
Men som tur var hade han gjort en backup i GPU-Z så det fungerar nu igen.

Undrar ifall det är fler med 5850 som råkat ut för något liknande?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
1.24 RBE moddade upplåst msi bios, kör 900/1000 ny flash med 1.21v.
slipper blinkande skärmar.

fördelar.
1. högre klock out of the box.
2. slipper justera manuellt med 3 parts program.

mina inställningar 5850
http://i47.tinypic.com/6ib7g4.jpg

Bara för att vara säker nu, du ändrade alltså inte volt-värdet i "clock info 00" utan bara i 0x17-rutan i voltage registers?

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Har precis hjälp en kille här på forumet som försökte flasha sitt VTX 5850 med senaste officiella bios, inte ens det bios i techpowerups arkiv som var till hans kort fungerade för honom.
Men som tur var hade han gjort en backup i GPU-Z så det fungerar nu igen.

Undrar ifall det är fler med 5850 som råkat ut för något liknande?

Mvh

Vad var det för fel? Flashade själv mitt ASUS 5850 nyss och hade problem med att det stod "ROM not erased" när jag försökte flasha i ATIflash. Efter mycket hårslitande á tjurfäktaren i Ferdinand så lyckades jag googla till mig att man innan flash-kommandot skulle skriva atiflash -unlockrom 0 först...sen fungerade det kalas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad var det för fel? Flashade själv mitt ASUS 5850 nyss och hade problem med att det stod "ROM not erased" när jag försökte flasha i ATIflash. Efter mycket hårslitande á tjurfäktaren i Ferdinand så lyckades jag googla till mig att man innan flash-kommandot skulle skriva atiflash -unlockrom 0 först...sen fungerade det kalas

Intressant, trodde bara det var 5870 som var låsta som jag skrev i guiden men ska lägga till 5850 då också.

Flashningen gick på hans kort utan något sådant(vad jag vet), bara det att inget annat bios än hans backup bios fungerade, datorn startade inte överhuvudtaget annars.

Testade med det senaste officiella från techpowerup, det nyaste som står "Updated BIOS provided by ATI". Använde du också det BIOS:et?
Och även från orginaltillverkaren som sagt, har låtet ett program som läser hexkod jämföra hans backup och det som står från orginaltillverkaren och filerna är identiska, tillochmed MD5 Cheksum är samma. Ändå fungerade bara det han gjorde backup på.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använde samma BIOS som fanns på grafikkortet, dvs sparade BIOS med GPU-Z och sen modifierade det i RBE och sen peta in igen med atiflash. Vad är fördelen med att använda det senaste BIOS:et från techpowerup?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag använde samma BIOS som fanns på grafikkortet, dvs sparade BIOS med GPU-Z och sen modifierade det i RBE och sen peta in igen med atiflash. Vad är fördelen med att använda det senaste BIOS:et från techpowerup?

Det är en nyare version av BIOS:et helt enkelt, med allt vad det innebär. har aldrig fått fatt i någon "version history", men det ska ha gjorts grejor för att GSOD inte ska hända och andra buggfixar.

Jag uppgraderade mitt 5770 till senaste och har inte haft några problem med GSOD sen dess. Många andra grejer funkar också bättre, så det hjälpte för mig.
Testade även att köra med högre volt på orginalbios och det avhjälpte felet lite, men med den nya versionen kan jag köra på orginalvolt utan problem

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, värt att tänka på. Har bara haft kortet i 2 dagar så jag har inte stött på några problem än Kändes helt enkelt lite extra säkert att börja med att pilla på samma BIOS.

Har inte hunnit testa stabiliteten med det moddade BIOS:et än men det kommer. 900/1200 i 1.125v och 157/300 i 0.875v

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grym Guide! Är default volten högre på det olåsta MSI-bioset? Mitt kort klockade högre med det bioset stock.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

FACK!

jag hittade en liknande guide på en brittisk OC sida och tänkte göra det med mitt xfx 5870 XXX men innan det så testade jag med atiwinflash med nyaste bios för mitt kort från techpowerup. det stod typ misslyckades men jag har hört att det kanske inte funkar med atiwinflash med 5800 serien så jag formaterade mitt usb minne och la in allting på det. startar om men nu går inte datorn igång längre, orolig att det misslyckade atiwinflash grejen gjorde detta. det stod typ under progress bar:en "removing bios" eller nåt så det kanske inte finns något alls kvar nu. kan inte ens komma in i bios och sen boota med mitt usb minne heller. när datorn startar så lyser den röda O_led grejen på "VGA" och inget händer så det är med grafikkortet problemet är varför den inte bootar. Hur kan jag installera ett nytt/gammalt bios på kortet? behöver jag ett till grafikkort? går vilket som helst bra eller måste det vara ett 5870?

BTW anledningen jag flashade var att jag har hört att det nya fixar "vertical lines crashen" för många.

väldigt tacksam för svar! är rädd att mitt 4k kort är en tegelsten :C

Visa signatur

...

Permalänk

antingen ett till graffe, elr blind flash, men då måste du kuna dit mobo

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
FACK!

jag hittade en liknande guide på en brittisk OC sida och tänkte göra det med mitt xfx 5870 XXX men innan det så testade jag med atiwinflash med nyaste bios för mitt kort från techpowerup. det stod typ misslyckades men jag har hört att det kanske inte funkar med atiwinflash med 5800 serien så jag formaterade mitt usb minne och la in allting på det. startar om men nu går inte datorn igång längre, orolig att det misslyckade atiwinflash grejen gjorde detta. det stod typ under progress bar:en "removing bios" eller nåt så det kanske inte finns något alls kvar nu. kan inte ens komma in i bios och sen boota med mitt usb minne heller. när datorn startar så lyser den röda O_led grejen på "VGA" och inget händer så det är med grafikkortet problemet är varför den inte bootar. Hur kan jag installera ett nytt/gammalt bios på kortet? behöver jag ett till grafikkort? går vilket som helst bra eller måste det vara ett 5870?

BTW anledningen jag flashade var att jag har hört att det nya fixar "vertical lines crashen" för många.

väldigt tacksam för svar! är rädd att mitt 4k kort är en tegelsten :C

Ditt grafikkort kan inte ge någon bild längre men datorn fungerar fortfarande så om du har rätt saker på USB minnet så kan du göra hela processen även om du inte ser något men var noggrann.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

jo jag hittade något om blindflash. datorn i sign är min gamla. mitt nya mobo är ett asus rampage III formula.

vet inte om detta kommer funka men har formaterat usb minnet, lagt över atiflash filerna, nya bios som heter "new.bin" sen har jag en batch fil som jag döpt till autoexec.bat i den står det "atiflash -f -p 0 new.bin" och sen har jag dragit ut alla sata kablar till HDD och dvd och startar bara. ska försöka nu men vet som sagt inte hur det kommer gå...

EDIT: verkar itne hända någonting med min autoexec fil. hur lång tid ska det normalt ta att flasha då? finns det några indikatorer på att det händer saker? jag är lite osäker på om den verkligen bootar från usbminnet för usb minnets LED blinkar ingenting

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
jo jag hittade något om blindflash. datorn i sign är min gamla. mitt nya mobo är ett asus rampage III formula.

vet inte om detta kommer funka men har formaterat usb minnet, lagt över atiflash filerna, nya bios som heter "new.bin" sen har jag en batch fil som jag döpt till autoexec.bat i den står det "atiflash -f -p 0 new.bin" och sen har jag dragit ut alla sata kablar till HDD och dvd och startar bara. ska försöka nu men vet som sagt inte hur det kommer gå...

EDIT: verkar itne hända någonting med min autoexec fil. hur lång tid ska det normalt ta att flasha då? finns det några indikatorer på att det händer saker? jag är lite osäker på om den verkligen bootar från usbminnet för usb minnets LED blinkar ingenting

Du har ju plats för flera kort på ditt moderkort, antigen hittar du ett svingammalt PCI-kort och kör med det, eller ett annat PCI-E kort. Sedan bootar du usb minnet som vanligt, och följder denna guide, fast med 5870 ->

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/152

"Since the dead card will not POST anymore you have to use another graphics card as your primary VGA adapter to boot from it.
Then go into DOS and find out which adapter number your dead HD 4870 has using Atiflash (download): atiflash -i. Now flash the BIOS using: atiflash -f -newbios -p [index] 4870.bin. Replace [index] with the number of your graphics card from the -i command. "

Jag har gjort detta med flera kort och de brukar funka. De du gör är att indetifera vilket ID ditt 5870 kort har, sedan flash med en parameter som specifierar just det IDt.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinxen
Du har ju plats för flera kort på ditt moderkort, antigen hittar du ett svingammalt PCI-kort och kör med det, eller ett annat PCI-E kort. Sedan bootar du usb minnet som vanligt, och följder denna guide, fast med 5870 ->

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/152

"Since the dead card will not POST anymore you have to use another graphics card as your primary VGA adapter to boot from it.
Then go into DOS and find out which adapter number your dead HD 4870 has using Atiflash (download): atiflash -i. Now flash the BIOS using: atiflash -f -newbios -p [index] 4870.bin. Replace [index] with the number of your graphics card from the -i command. "

Jag har gjort detta med flera kort och de brukar funka. De du gör är att indetifera vilket ID ditt 5870 kort har, sedan flash med en parameter som specifierar just det IDt.

problemet är att jag inte har något annat grafikkort liggandes :/ försöker mig på blindflash först eller går inte det i detta skede? formaterar iaf om mitt usbminne igen och så. ska försöka när det är klart i värsta fall får jag låna en kompis grafikkort men han bor en bit bort och det är snöstorm -.-

Visa signatur

...

Permalänk

gör som guiden, sen väntar du bara en stund med datorn igång, sen skriver du som det står i guiden, väntar en stund igen o sen startar om

har du tur så startar mobot på usb om det är det endå som sitter i

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
gör som guiden, sen väntar du bara en stund med datorn igång, sen skriver du som det står i guiden, väntar en stund igen o sen startar om

har du tur så startar mobot på usb om det är det endå som sitter i

jo tänkte testa det nu. hoppas bara jag har tur så den bootar från USBminnet då förresten måste man väl formatera som FAT32 om det är ett större USBminne typ 4gb och mer? FAT är för äldre, mindre tror jag.

EDIT: verkar inte vilja boota från usb minnet :/ finns det något sätt att få den att göra det? läste i en annan guide att numlock lampan borde lysa innan den bootar liksom men den har inte lyst nåt. kan det ta lång tid innan den gör det mån tro? kan låta den stå på i 10 min eller nåt och se eller är det lönlöst?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har både goda och dåliga nyheter för dig, de goda är att ditt kort inte är förstört
De dåliga är att du måste ha ett till PCI-E kort i för att kunna flasha, vilket som helst.

För att göra en blindflash tror jag det måste vara ett moderkort med inbyggd grafik, då slår den nog bara över till det intergrerade om kortet bråkar och fortsätter boota, antar jag.
Nu har ditt moderkort inget sådant därför stannar den när den upptäcker att något är knas med grafikkortet.

Du måste då ha ditt fungerande kort i den första PCI-E porten, sen när du kommit in i dos prompten skriver du;
atiflash -i

Som någon annan här skrev, då får du upp info om vilka kort som är i. Ditt 5870 är det som det står Cypress vid, OM du nu inte är ett annat 5870 eller 5850 du har fått tag på till att starta datorn med.

I vilket fall, det står då vilket nummer cypress är på och den flashar du genom att skriva;
atiflash -f -p [nummret som cypress stod vid] [biosfil]

Gjorde du en backup på ditt orginalbios btw?

Mvh

Visa signatur

Permalänk

behöver inte ha ett fungerande graffe, vet inte hur det var för, men nu startat som flesta datorer oavset om grafik kortet funkar elr ej

varför använder så många -f?, är det rätt ska det inte behövas, är det nåt fel så bör man inte flasha iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
behöver inte ha ett fungerande graffe, vet inte hur det var för, men nu startat som flesta datorer oavset om grafik kortet funkar elr ej

varför använder så många -f?, är det rätt ska det inte behövas, är det nåt fel så bör man inte flasha iallafall

I RBE-guiden som nämns i första inlägget så uppmanas man att inte använda -f ja. Tror man ska använda force endast i vissa fall där man dessutom vet exakt vad man gör

Visa signatur