SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk
Medlem

Har varken något klickande eller pipande ljud i min... den låter väldigt lite överlag vilket är grymt

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk

http://www.techpowerup.com/gpuz/

Klocka INTE om ni inte har koll på temperaturen.

Permalänk
Medlem

Kraknoff: Jag klockar med AMD GPU Clock Tool och kollar temp med gpuz som thereal_twisted länkade. Kör med drivrutinerna som Sony hade på sin supportsida för min modell.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få se lite bilder? funderar på o införskaffa en men gillar inte vita laptops så skulle vilja se par bilder

Permalänk
Medlem

det enda som är vitt är tangentbordet, locket är silver. Orkar inte ta bilder

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Kraknoff: Jag klockar med AMD GPU Clock Tool och kollar temp med gpuz som thereal_twisted länkade. Kör med drivrutinerna som Sony hade på sin supportsida för min modell.

Skulle du kunna länka?

Hittar inte drivrutinerna för VPCEB1M1E där. (i3 versionen)

Permalänk
Medlem

guppgupp, har du kollat nåt mer på alla bloatwares? vad man mer kan ta bort av dom du skrev att du hade sparat förut och även av dom som inte heter någonting med vaio?

jag tog bort en hel del men de e ju fortfarande massa kvar.

Permalänk
Medlem

Jag prövade att klocka med amd GPU clock tool, men när jag startar om datorn går den tillbaka till den ursprungliga klocken. Varför händer detta?

Sitter och lirar Napoleon total war för fullt
Grymt spel och det flyter på bra även vid de största slagen

Permalänk

Du måste klocka upp med det clock tool helt enkelt. En lösning är att lägga clock tool i autostart om du alltid vill ha det igång.

Personligen så kör jag igång klock programmet och ökar klock när jag ska lira bara.

Permalänk
Medlem

Snälla, kan inte någon kolla den faktiska batteritiden? Kör utan adaptern i några minuter o kolla sen vad batteriet rapporterar för trolig tid kvar.

Pppppplease

// Tea42BBS

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=560460

Ännu en vaio från e-serien ca 7000 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farhan-87
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=560460

Ännu en vaio från e-serien ca 7000 kr.

Kass grafikkort.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

i3an hur är den att bära runt på ? tex om man pendlar?

Permalänk
Medlem

Oh vilken djungel... Hur är det grafik på VPCEC1M1E/WI? Kan jag se filmer av alla sorter utan att bli irriterad?
Går det att se E serie i en affär i Stockholm? Är inte eller så försyst i vit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartibus
Oh vilken djungel... Hur är det grafik på VPCEC1M1E/WI? Kan jag se filmer av alla sorter utan att bli irriterad?
Går det att se E serie i en affär i Stockholm? Är inte eller så försyst i vit.

Kolla hos Sony butiken i Sickla, Täby bl.a.

Permalänk
Medlem

Är själv lycklig ägare till silvervita i3 varianten. Har inte upplevt något missljud på min maskin alls, tvärtom är den riktigt tyst. Har iofs inte pressat den på något sätt alls ännu då jag spelar väldigt sporadiskt.

Det har efterfrågats bilder på den "vita" varianten och jag har några tagna men tycker att dessa två gallerier visar ännu bättre hur maskinen ser ut

Galleri 1

Galleri 2

Det enda som kanske inte framkommer tydligt på dessa bilder är "glittret" i handledsstödet, man kan se det lite i det andra bildgalleriet. Jag anser mig själv vara rätt kräsen när det gäller sådana saker och vill ha en så clean dator som möjligt men jag stör mig faktiskt inte alls på glittret. Kan dock tänkas att det kan irritera någon.

Ska man klaga så kan nog maskinen upplevas som lite fyrkantig och tråkig, men det är ju å andra sidan jag också så det passar rätt bra Och sen hade jag gärna sett att en variant med full-hd skärm även i Sverige men nu finns ju inte det så det är ju bara att acceptera. På det hela taget är jag väldigt nöjd och så här långt kan jag gladeligen rekommendera den.

Permalänk

Den ser solid ut!

Enda nackdelen jag kan se är att dom har satt tre av usb-portarna på högra sidan, och till vänster så att säga om man kollar på bilden. För oss som alltid kör med mus och är högerhänta iaf. Hade vart smartare att sätta dom till höger ist, då är dom inte alls lika mkt ivägen, är det så på alla vaio modeller tro?

Permalänk

Har du på högsta upplösning här på datorn? http://img717.imageshack.us/img717/9352/p1040364.jpg

ser rätt stort ut (ikonerna).. om inte kan du ta en bild på högsta upplösning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farhan-87
Har du på högsta upplösning här på datorn? http://img717.imageshack.us/img717/9352/p1040364.jpg

ser rätt stort ut (ikonerna).. om inte kan du ta en bild på högsta upplösning..

Ser inte ut som högsta upplösningen

Permalänk
Medlem

Ja det där är native-upplösning (1366x768). Finns väl ingen som ändrar upplösningen på en LCD förutom möjligen i spel

Visa signatur

Permalänk

Seriöst? Ser inte bra ut med så stora ikoner, jag har en tft skärm på min stationära (win Xp) 19tummare och kör 1280x960 och d är mkt mindre ikoner..

Permalänk
Medlem

Vill först klargöra att det inte är jag som tagit bilderna jag länkade innan, de är från recensioner jag hittat när jag surfade runt inför köpet. Tyckte bara att dessa bilder rätt bra visade hur maskinen ser ut.

Precis som Guppgupp säger rör man sällan upplösningen för datorns interna skärm. Det är mycket riktigt native upplösningen man ser. Däremot störde jag mig också på de sjukt stora ikonerna och ställde därför ner storleken från medelstora till små ikoner. Tog två lite halvslarviga bilder på skillnaden, tyvärr var avståndet till skärmen lite olika men det ger i alla fall någon sorts uppfattning.

Medelstora ikoner

Små ikoner

Är ni sugna på köp men tveksamma till upplösningen så gå till närmaste butik och kolla in en burk med samma upplösning bara för att få känslan hur det ser ut. Jag kör själv 1600x1200 på min stationära och hade inte klagat på Sony om de erbjudit en skärm med högre upplösning är nuvarande. Men denna upplösning fungerar bra till det jag tänkt använda den till, sporadiskt spelande, uppsatsskrivning samt lite inmatande av statistik till uppsatsen.

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag kör på men är inte så insatt i grafikkort och sånt.
Det andra Vaio jag lekte med hade också upplösningen 1366x768 men jag var inte alls nöjd på bild och film tittande. Om E serien har samma upplösning innebär detta att det blir samma bild? Med andra ord, hur mycket spelar grafik kort roll?
Sista men viktigaste råd:
Ska man byta en Sony VGN-NW21JF med VPCEB1M1E/WI.EC1 för 1000kr. mer med student rabatt?
Måste bestämma innan ångerrätt går ut...
Tack i förskott för svaret!

Permalänk

Hur klarar EB1M1E av lite nyare spel tex bad company 2 eller fallout 3?

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem

tartibus: Grafikkortet har i princip inget med saken att göra, det som skiljer är själva skärmen (närmare bestämt panelen) och dess kvalitet. I den här låga prisklassen har typ alla laptops samma (ganska dåliga) typ av paneler. Nästa steg är skärmarna som sitter i tex Macbooks eller Sonys X-black-skärmar men då får då givetvis gå upp i pris.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartibus
Förlåt om jag kör på men är inte så insatt i grafikkort och sånt.
Det andra Vaio jag lekte med hade också upplösningen 1366x768 men jag var inte alls nöjd på bild och film tittande. Om E serien har samma upplösning innebär detta att det blir samma bild? Med andra ord, hur mycket spelar grafik kort roll?
Sista men viktigaste råd:
Ska man byta en Sony VGN-NW21JF med VPCEB1M1E/WI.EC1 för 1000kr. mer med student rabatt?
Måste bestämma innan ångerrätt går ut...
Tack i förskott för svaret!

Lätt, vgn'en har ju riktigt usel prestanda. Grafikkortet duger inte till annat än windows användande. Fast det beror ju på om du ska spela eller inte.

Permalänk

Hur är batteritiden?

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

Som andra datorer i den storlek/prestanda klassen skulle jag gissa, dvs 3-3,5h i bästa fall med max strömsparläge och endast lätt surfande.

Permalänk
Medlem

Ja batteritiden är usel förstås, det här är en prestandamodell och inget du bör köpa om du ska jobba långa perioder utan möjlighet att ladda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är i5:an värd sitt pris? Såg att det inte skiljer mycket på i3 och i5 men sen gillar jag inte färgen på i3an, dock har jag inte sett den live så att säga.

Finns det bättre alternativ för 9000kr?

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit