Permalänk

Iphone OS vs. Android

Jag står i valet och kvalet huruvida jag ska köpa en Iphone- eller en Android-mobil.
Dock så har jag ingen kunskap i frågan och orkar inte gå igenom en hög med trådar, så jag vill veta vad fördelen är med respektive system. Av ideologiska skäl vill jag helst ha en Android, men man ska ju verkligen kunna njuta av sin telefon till fullo helst.

Så utan fanboyism vill jag veta varför jag borde välja endera system.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara för Android. Men har själv en Iphone, och den är ju väldigt enkel att förstå. Den kommer med grunden och så får man bygga på med massor själv (apps). Sen appstore är större än android-store xD.

Men android har fått bra betyg har jag för mig så den är säkert lika bra. Om jag var du skulle jag gått på den bästa telefonen istället. Då Android och/eller Iphone OS är väldigt bra båda två.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag äger indendera men har förstått att iPhone inte sysslar med multitasking, alltså, vill du lyssna på musik samtidigt som du surfar på telefon så går inte det på en iPhone. Nu är inte det ett stort problem men ngt att ha i åtanke.

Själv lutar jag åt att köpa en iPhone rätt snart, står egentligen och funderar på samma sak som du, iPhone eller android baserad tfn. Det som lockar är mest app store och att jag kört en iPod i massa år - som funkat klockrent. Vilket man inte kan säga om mycket av övriga tekniska prylar som jag använt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Jag äger indendera men har förstått att iPhone inte sysslar med multitasking, alltså, vill du lyssna på musik samtidigt som du surfar på telefon så går inte det på en iPhone. Nu är inte det ett stort problem men ngt att ha i åtanke.

Själv lutar jag åt att köpa en iPhone rätt snart, står egentligen och funderar på samma sak som du, iPhone eller android baserad tfn. Det som lockar är mest app store och att jag kört en iPod i massa år - som funkat klockrent. Vilket man inte kan säga om mycket av övriga tekniska prylar som jag använt.

Vill tillägga att det går att lyssna på Ipoden samtidigt som man surfar. Radio och spotify tror jag däremot inte funkar.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går alldeles utmärkt. Du kan lyssna på musik och ha på alarm samtidigt som du surfar. Multitasking funkar dock bara för Apples egna program och inte för de som är programmerade av andra så att t.ex. lyssna på Spotify som man surfar går inte.
Edit: Slow

Permalänk

jag har en iphone och jag är riktigt nöjd med den. men för att ha riktigt roligt med den så måsten man jailbreaka den. då kan du instalera allting som apple inte tillåter som t.ex. multitasking program, teman, crackade apps och alltmöjligt onödigt tjafs.

det finns jätte många bra spel till iphonen och enligt en video på youtube där det är en utvecklare som visar fps:en i en liten benchmark, så har iphonen (trots en sämmre processor) bättre fps en nexus one, som är googles egna android lur.

här är videon: http://www.youtube.com/watch?v=GYqZK25KU3U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcburger6
jag har en iphone och jag är riktigt nöjd med den. men för att ha riktigt roligt med den så måsten man jailbreaka den. då kan du instalera allting som apple inte tillåter som t.ex. multitasking program, teman, crackade apps och alltmöjligt onödigt tjafs.

det finns jätte många bra spel till iphonen och enligt en video på youtube där det är en utvecklare som visar fps:en i en liten benchmark, så har iphonen (trots en sämmre processor) bättre fps en nexus one, som är googles egna android lur.

här är videon: http://www.youtube.com/watch?v=GYqZK25KU3U

Men man får ha i åtanke att Nexus har högre upplösning på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Klart det går att surfa och lyssna på musik samtidigt med en Iphone xD. Man kan t.om spela och lyssna på musik och spela på Iphonen

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Men man får ha i åtanke att Nexus har högre upplösning på skärmen.

jo det är såklart. men iphonens skärm är fortfarande ruskigt bra trots den låga upplösningen. själv tycker jag att det är skönare att ha en högre upplösning när man splelar spel, men för den förlorade prestandan är det knapast värt det.

Permalänk
Medlem

Det är rätt skönt med högre upplösning även när man surfar

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Bäst idag, Apple OS, bäst inom ett år, jag tror Android. Android kommer att slå iår, går du på en HTC telefon typ Desire eller Nexus One så tror jag att du kommer bli extremt nöjd.

Apple market är större ja. Android market växer dock så det knakar och med över 5 riktigt tunga modeller som kör Android och minst lika många till som inte är så omtalade än så tror jag att 2010 är Androids år.

Android är ju friare än Apple OS iaf, ifall man nu gillar det.

Permalänk
Medlem

Gillar du frihet och att pilla - Android.
Gillar du när det mesta ordnas åt dig och "bara fungerar" - iPhone.

Själv är jag besatt av frihet och att kunna customisera, så Android är rätt för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Gillar du frihet och att pilla - Android.
Gillar du när det mesta ordnas åt dig och "bara fungerar" - iPhone.

Det där kan jag verkligen hålla med om.
Ta bara det här med HTCs tidigare modeller och version på Android.
På en iPhone så kommer uppdatering av operativet med en gång eller oxå aldrig - och vilket får an reda på.
På en HTC Android så kommer det kanske snart eller om ett tag när det ändå kommer till det nya eller inte eller nu kom det visst med det var en gammal version men då kommer nog en ny snart men det gjorde det visst inte men det kommer nog ändå kanske men inte nu utan sen och kanske inte till alla modeller eller inte till några eller kanske trots allt eller inte eller hur det nu blir med det men...
Antingen så gillar man läger (iPhone) eller oxå lever man med hopp och pill (HTC et.al)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en iPhone 3g som jag är riktigt nöjd med, det är en riktigt bra mobil, men känner verkligen att jag vill ha lite mer frihet och det är något man inte får från Apple. Så just nu sitter jag bara och väntar på att bindningstiden ska gå ut så jag kan skaffa en Androidmobil, antagligen Nexus One eller Sony Ericsson X10.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vart alla fått pill i Android ifrån? Tycker det fungerar perfekt. Iallafall det jag prövat (min broder har en).

Att uppdateringarna ifrån de olika tillverkarna kommer oregelbundet (beror också på land och operatör) kan ju knappast räkna som pill? För jag ser inte vad man behöver pilla med.

iPhone fungerar bra, men skulle vart mycket bättre om det kom med multitasking out of the box. Visst går det att jailbreaka, men tycker inte man ska behöva göra det för att få multitasking 2010.

Sen är det ju Apples censurering av Apple market. Om man accepterar Apples metoder så är det ju dock inget att diskutera. Antar att många av er redan har intalat er en massa bra anledningar till detta.

Jag tror som många andra att 2010 är Androids år. Förhoppningsvis får detta Apple att öppna ögonen och kanske nästa IphoneOS tar bort begränsningar. Det blir bättre för alla, speciellt oss konsumenter.

Jag tar inte part i någons sida, jag äger varken iPhone eller en Androidbestyckad enhet.

EDIT: Mitt inlägg ser väldigt fult ut i 1920 pixlar på bredden.

Permalänk
Medlem

Teknik intresserad som vill pilla och fifla = Android

Möjligen inte så vetande inom mobilvärden och vill ha en cool mobil som är inne och ska enkelt kunna navigera i. = Iphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Möjligen inte så vetande inom mobilvärden och vill ha en cool mobil som är inne och ska enkelt kunna navigera i. = Iphone

Alltså, jag har haft min Nexus i några dagar, och jag tycker inte den är svårnavigerad alls. Efter att ha dragit in lite "måste ha apps" så tycker jag den är mycket smidig och lättanvänd. Vet inte vart det svårnavigerade är i Android.

Permalänk
Medlem
Citat:

De som vill fiffla kan nog fiffla med iPhonen också. Själv tycker jag det är väldigt trevligt att kunna navigera med "MobileTerminal" på iPhonen, som är som likadan som OS X terminalen.

Permalänk

en jailbreakad iphone är definitivt för den som gillar att ''pilla'' med mobilen. själv tycker jag att det är jäkligt kul att koppla upp den via SSH, och lyssna på alla ljud filer man inte visste fanns

Permalänk
Medlem

Iphone är som sakt begränsad, en del android går tex roota och lägga in roms och tex overklocka cpun, det är väll ändå pilla och fifla? Det är ju kul att fifla= nått positivt

Permalänk

ja men om man jailbreakar så har den förmodligen lika stora fiflings möjligheter som android

Permalänk

Man måste ju inte pilla med Android, skillnaden är att man KAN.
Från grunden fungerar allt utan trubbel men det finns utrymme för laborationer alt flashning till andra mjukvaror.

Android jämfört med iPhone:

+flera mobiler att välja på
+möjligheter till att pilla (man är ju nerd )
+ordentligt flashstöd
+man kan ta med extra batterier
+fri "marknad"
+root möjligtheter vilket gör att det finns stöd för riktigt roliga prylar (wifi tether bla, installera debian ovanpå android osv)

- ingen vpnklient i android 1.5 (som man förvisso kommer runt i andra "+" markeringen
-mindre marknad, men växer stadigt med över 1000 apps per vecka så är "snart" ikapp.

Dock, om man pillar så bör man vara medveten om vad man gör eftersom det kan innebära att garantin utgår.

Permalänk
Medlem

Att android skulle komma ikapp applestore går bara att drömma om

Flurry Smartphone Industry:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 Android jämfört med iPhone:

Okey...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 +flera mobiler att välja på

Finns i huvudsakligen två plattformar och båda är från qualcomm och baserade på ARM.
Men två är ju dubbelt så mycket som en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 +möjligheter till att pilla (man är ju nerd )

För att ens kunna ladda annat än gratisprogram så måste du ju roota. Så pill hjälper föga...
Men tycker man det är en fördel att inte ens få ner betalprogram så är man ju i himmelriket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 +ordentligt flashstöd

Inte ännu, utan som med så mycket annat: Sen.
Som det är nu är det alltjämt "mobilversioner" som är ganska inkompatibla förutom enklare reklam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 +man kan ta med extra batterier

Till iPhone får man köpa någon ful grunka som ser ut som ett batteri och plugga in i 30-pinporten om man vill ha extraström med sig ut i skogen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 +fri "marknad"

Jäkla fri marknad där du inte ens kan köpa apps hörru, eller Googles telefoner för den delen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 +root möjligtheter vilket gör att det finns stöd för riktigt roliga prylar (wifi tether bla, installera debian ovanpå android osv)

Vilket man kan köpa till iPhone (tetherin). Installera Debian på en iPhone går inte Vet att folk höll på att försöka få in Debian, och jag tror de kom en liten bit på väg, me ningen var väl speciellt intresserad av resultatet så det självdog nog.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 - ingen vpnklient i android 1.5 (som man förvisso kommer runt i andra "+" markeringen

Du menar genom att installera "fulrom" eller genom att köra linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242 -mindre marknad, men växer stadigt med över 1000 apps per vecka så är "snart" ikapp.

Har inte kollat på sistone men i höstas när det var som mest ståhej om hur snabbt Android Market växte så växte AppStore ungefär lika mycket (procentuellt sett) så det blev ingen ändring att tala om av kvoten (apps AppStore / apps Andr. Market).

Det hela handlar med om ideologisk inställning och vad man egentligen vill tycka

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det är ju klart att Android kommer komma ikapp och där efter dra ifrån, frågan är bara när.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju klart att Android kommer komma ikapp och där efter dra ifrån, frågan är bara när.

Får man fråga vad du baserar denna information på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Får man fråga vad du baserar denna information på?

Kanske det faktum att det dagligen säljs 60000 androidmobiler, och iPhone ligger idag på 68000/dag?

En skillnad som var otroligt mycket större för bara 5 månader sedan.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det är solklart liksom (för mig)....Android växer och allt fler och fler tillverkare använder sig utav android och det är många som gillar det. Apples OS är ju som du vet endast inplanterat i deras egna överpris produkter som iphone.

Informationen baserar på min tankeförmåga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Kanske det faktum att det dagligen säljs 60000 androidmobiler, och iPhone ligger idag på 68000/dag?

En skillnad som var otroligt mycket större för bara 5 månader sedan.

Om man bara struntar i allt annat som invärkar på varför devs väljer att göra program för apple så borde du ju även räkna med hur många iPod touch's som säljs med..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Om man bara struntar i allt annat som invärkar på varför devs väljer att göra program för apple så borde du ju även räkna med hur många iPod touch's som säljs med..

Nu får du väldigt gärna förklara VARFÖR en musik/videospelare ska tas med i en beräkning av antalet iPhones som säljs.

(Förstår att du är en person som är ute efter att framhäva iPhonen här, vilket bevisats av dina poster)

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF