Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Intel mot 600 GB SSD i slutet av året

Permalänk
Melding Plague

Intel mot 600 GB SSD i slutet av året

Intel planerar att skaka om ordentligt i SSD-sortimentet under 2010. Det talas om rymligare enheter och en övergång till MLC-teknik även på serversidan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur livslängden är på en SSD som storage device just nu. Det är ju helt annorlunda från en SSD som du kör ditt OS på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

SSD kommer säkert var den dator komponenten som snabbast minskar i värde, är nog dock som sagt bra att ha som OS disk just nu ändå.

Permalänk

Då får man lugna sej o se vad som händer, raptorn får arbeta ett tag till

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

hoppas dom kommer snart så dom gamla sjunker i pris ^^
hade inte suttit fel om en 80gb sjönk kanske 500kr eller så

Tänker köpa en i sommar så jag får hoppas.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

Och för 3.5" enheterna begränsas utrymmet till 1200GB Kanske men det hade varit trevligt om det gjordes fler 3.5" ssd, jag tycker att det är ett bra format (men jag kan ju förstå om man vill att de ska ta mindre plats).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Inaktiv

Intressant just att X25-E kommer använda MLC.

En 300GB X25-M blir det nog till mitt system så får min X25-M 80GB G2 flytta över till netbook istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX

det hade varit awsome xD men jag tror inte det kommer gå så fort, bara hoppas

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tidigare rykten har väl pratat om Q4 så risken finns ju att det dröjjer ett tag. Ruskigt sugen på en 160 GB modell till stationära dock.

Permalänk
Citat:

Nja, fråga är om de inte bara helt enkelt fasas ut den naturliga vägen. Nyheten betyder alltså inte så mkt för oss som inte har användning för galet mkt utrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dom kommer i slutet på året, så om du ska köpa till sommaren kan du sluta hoppas.
Med tanke på tillgängligheten på G2 av Intels diskar tror jag det är helt lönlöst att hoppas på att få tag i en disk innan Q1 2011.
Men då är jag rätt övertygad om att priserna kommer se ut så här:

80 gig -V serien: ~1000 kronor
160 gig -M serien: ~2000 kronor
300 gig -M: ~4000 kronor
600 gig - M: ~8000 kronor

Sen tror jag att dom priserna bara marginellt kommer sjunka under 2011.

Fram tills dess tror jag inte heller priserna kommer sjunka från där dom är idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
det hade varit awsome xD men jag tror inte det kommer gå så fort, bara hoppas

Anledningen till att jag hoppas är att jag tror min nuvarande system disk börjar lämna in. får skrivfel, korrupta filer etc. Testat allt utom disken och inget fel på tex ram eller cpu (cpu tog sig igenom prime 95 i 3X timmar utan felberäkningar)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Dom kommer i slutet på året, så om du ska köpa till sommaren kan du sluta hoppas.
Med tanke på tillgängligheten på G2 av Intels diskar tror jag det är helt lönlöst att hoppas på att få tag i en disk innan Q1 2011.
Men då är jag rätt övertygad om att priserna kommer se ut så här:

80 gig -V serien: ~1000 kronor
160 gig -M serien: ~2000 kronor
300 gig -M: ~4000 kronor
600 gig - M: ~8000 kronor

Sen tror jag att dom priserna bara marginellt kommer sjunka under 2011.

Fram tills dess tror jag inte heller priserna kommer sjunka från där dom är idag.

Glädjedödare XD

EDIT:
Vilken är den mest prisvärda ssd på 80gb just nu?
Gärna en med prestanda i verkliga scenarion och inte bara bench. (typ intel), har inte haft så stor koll på ssd-marknaden på ett tag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Glädjedödare XD

EDIT:
Vilken är den mest prisvärda ssd på 80gb just nu?
Gärna en med prestanda i verkliga scenarion och inte bara bench. (typ intel), har inte haft så stor koll på ssd-marknaden på ett tag.

Förlåt.

Har inte Intel typ väldigt bra prestanda just i verkliga scenarion?

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3747&p=12 är ett bra test iaf.
Och det finns många andra bra tester i det testet.

EDIT: http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=689649 känns ju rätt prisvärd faktiskt. Den gör bra ifrån sig i riktiga tester men rätt dåligt i många bench.
Jag hade nog ändå köp en Intel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Frågan är ju hur livslängden är på en SSD som storage device just nu. Det är ju helt annorlunda från en SSD som du kör ditt OS på.

Om du menar hur länge den "håller" så borde det väl vara längre än för systemdiskarna med tanke på hur mycket läs/skriv som en systemdisk får tampas med jämfört med lagringsdiskar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Förlåt.

Har inte Intel typ väldigt bra prestanda just i verkliga scenarion?

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3747&p=12 är ett bra test iaf.
Och det finns många andra bra tester i det testet.

EDIT: http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=689649 känns ju rätt prisvärd faktiskt. Den gör bra ifrån sig i riktiga tester men rätt dåligt i många bench.
Jag hade nog ändå köp en Intel.

ok tack
Skall kolla nogare på dom när jag kommer hem igen.
EDIT:

blir troligtvis en Intel om inte ocz med sanford visar sig buggfri.
80gb duger men 128 är inte fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bristen på konkurrens mot Intel är väl största boven till att inte priserna sjunkit så mycket på ett tag. Men när de andra tillverkarna börjar med 34nm på allvar så kanske vi kan se lite mer konkurrens. SandForce kontrollern är också en bra konkurrent till Intel.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr så att det är GB och inte (mer) prestanda som ska börja hägra på SSD
När kommer det PCIe-4/8 SSDs i humana priser

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Hur står sig Intels ssd'er mot OZC's? Deras 3,5" läser och skriver (enligt specen) 270mb/s. Är Intels "bättre" för att priset är lägre eller? Varför är Intels ssd "så" bra? Jag vill bara ha ett monster som kan läsa och skriva fort. Vill kunna redigera 2k 4:4:4 i realtid.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Hur står sig Intels ssd'er mot OZC's? Deras 3,5" läser och skriver (enligt specen) 270mb/s. Är Intels "bättre" för att priset är lägre eller? Varför är Intels ssd "så" bra? Jag vill bara ha ett monster som kan läsa och skriva fort. Vill kunna redigera 2k 4:4:4 i realtid.

De flesta använder SSDn som systemdisk och där spelar det inte ngn stor roll vad specifikationerna säger, specifikationerna säger nämligen bara vad läs- och skrivhastigheten är för väldigt stora filer, Intel-disken är istället snabbare för mer systemrelaterade storlekar.

Permalänk

IM Flash Technologies tillverkar dom alla Intels SSD enheter?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Avstängd

2 st 160 i raid 0 vore trevligt

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kommer pressa ner priserna..?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Bristen på konkurrens mot Intel är väl största boven till att inte priserna sjunkit så mycket på ett tag. Men när de andra tillverkarna börjar med 34nm på allvar så kanske vi kan se lite mer konkurrens. SandForce kontrollern är också en bra konkurrent till Intel.

Sandforce är intressant, men grejen med komprimering och så gillar jag inte riktigt på den nivån, jag litar inte riktigt på det helt enkelt. Jag skulle inte köpt en sådan vid det här laget.

Och när andra väl börjar komma igång på allvar med 34nm så är Intel redan nere på 28.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Undrar om detta kommer pressa ner priserna..?

Ja, men först i slutet på året/början på nästa år.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=989...

Permalänk
Medlem

600GB och kostar 48 miljoner -.-

skulle faktist kunna tänka mig en SSD disk om priserna inte va så sjukt höga

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Hoppas Priserna sjunker med större hastighet än utvecklingen av storleken på diskarna.
Så de med mindre stor plånbok även de får råd med dessa fina diskar.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tal666
Hoppas Priserna sjunker med större hastighet än utvecklingen av storleken på diskarna.
Så de med mindre stor plånbok även de får råd med dessa fina diskar.

80 gig för 1000 kronor tycker jag känns som en breaking point och som kommer göra att marknaden kommer växa enormt under 2011.

Permalänk
Entusiast
Citat:

80 gig för 1000 kronor tycker jag känns som en breaking point och som kommer göra att marknaden kommer växa enormt under 2011.

X25-V 80GB för 1000kr hade vart ett automatiskt köp ifrån min sida. I dagsläget känns det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en sådan hårddisk.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
X25-V 80GB för 1000kr hade vart ett automatiskt köp ifrån min sida. I dagsläget känns det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en sådan hårddisk.

Jodå, det är minst lika ekonomiskt försvarbart att köpa SSD för 2000+ kronor som det är att köpa grafikkort för 2000+.
Men ssd med 80 kvalitetsgig för 1000 kronor känns mainstream som tusan tycker jag och ser fram emot 20111.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jodå, det är minst lika ekonomiskt försvarbart att köpa SSD för 2000+ kronor som det är att köpa grafikkort för 2000+.
Men ssd med 80 kvalitetsgig för 1000 kronor känns mainstream som tusan tycker jag och ser fram emot 20111.

Var 20111 avsiktligt?

Instämmer med vad du skriver. En X25-M (eller V för den delen) på 80GB för runt 1000kr borde nog kunna få fart på OEM-branschen med.

Permalänk
Medlem

Om man kan få tag i en 150-200gb SSD för runt 2000:- när detta går igenom så blir det nog ett köpt för mig Tänker inte betala mer än 2000:- för mindre än 150gb SSD plats

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One