Kan jag ha både ADSL modem/router + Wireless-N router?

Permalänk
Medlem

Kan jag ha både ADSL modem/router + Wireless-N router?

Hej!

Jag har hemma ett ADSL modem med inbyggd trådlös router (Speedtouch). Den fungerar väl hyfsat, men har lust att koppla ner med jämna mellanrum när jag kör trådlöst, vilket jag nästan alltid gör.

Så jag undrar om jag helt enkelt kan koppla på en ny trådlös router som är bättre/stabilare än den som är inbyggd i ADSL modemet? Skulle också vilja få ett snabbare internt nätverk med nya n (draft).

Kan jag bara koppla på en ny router med kabel från ADSL modemet? Finns det risk för konfilkter, eftersom ADSL modemet också är en router med brandvägg och diverse andra funktioner?

Är inte så hemma på området så alla goda råd är välkomna. Även tips på billig och stabil router som skulle passa mina behov.

Permalänk
Medlem

Det går om du stänger av så att bara en av routrana sköter routning och DHCP. I modemet bör du stänga av trådlöst. Modemet borde gå att ställa in i bryggat läge (routerfunktuíonerna avstängda).

Ett alternativt är att du stänger av det trådlösa på modemet och kopplar in en AP. Accesspunkter brukar vara av bättre kvalité än billiga hemmaroutrar.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipset! Ska kolla om det går att stänga av routerfunktionerna på mitt ADSL modem.

Accesspunkter har jag ingen koll på hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Ersätt modemet med en D-Link 2740B + senaste firmware, så har du "allt-i-ett". Den har dock inte Triple-play funktioner men Dlink har nyligen kommit ut med en modell som har dessa funktioner.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har kollat nu och det går tydligen utmärkt att ställa modemet i bryggat läge.

Tack för tipset 037180! Är det en fördel med "allt-i-ett" (förutom att slippa två fysiska enheter)? Jag menar...om jag ska lägga ut närmare 1000 pix, är det bättre att köpa modemet/routern som du föreslår än att lägga pengarna på en dedikerad router?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parika
Har kollat nu och det går tydligen utmärkt att ställa modemet i bryggat läge.

Tack för tipset 037180! Är det en fördel med "allt-i-ett" (förutom att slippa två fysiska enheter)? Jag menar...om jag ska lägga ut närmare 1000 pix, är det bättre att köpa modemet/routern som du föreslår än att lägga pengarna på en dedikerad router?

Att bara ha en dedikerad router ger fördelen att senare kunna koppla in IP-TV och IP-Tele direkt i modemet utan att routern ska påverkas - men är det bara Internet i sig du är intresserad av så kör på det jag föreslog. Jag själv har just nu en silvrig Zyxel + DIR-615 router hemma och funkar fint, men denna lösningen har jag använt innan 2740B kom ut och har därför inte brytt mig om att byta ut. 2740B erbjuder ju både modem och router i ett och ändå ha tillgång till avancerade inställningar som normalt sett är begränsade på många andra modem tillverkade för/till Telia som DMZ och övrigt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch