Internet nere till & från efter kl.8

Permalänk
Medlem

Internet nere till & från efter kl.8

Tjena, jag har ett problem med internet, det lägger av med jämna mellanrum, ca. 10-20 sekunder åt gången. Jag har sett att andra på forumet vart med om nästan samma sak, men jag hittar ingen lösning på problemet.

ISP: Telia ADSL 8Mbit
Modem: Zyxel
Router: D-Link DIR-655
- Hardware Version: A4
- Firmware Version: 1.30EU
En 16 ports switch

Innan min dator har jag även Telias IP telefon box, en tilgin vood.

Modem, router och switch står i kattvinden, så överhettning är det inte då det håller sig kring +5 grader där.

Problemet är på alla datorer, trådat som W-LAN Lan. Det är alltså Internet som lägger ner, jag har fortfarande kontakt med routern osv. Det konstiga är att jag upplever att det händer efter kl 8 på kvällen.

Jag har stängt av alla funktioner jag hittar i routern, Qos, WISH, Brandväggen, uPnP är av.

Supporten på telia säger bara testa utan routern, det är helt klart den, innan jag ens hunnit förklara problemet ordentligt.

Vet inte riktigt hur jag ska ta problemsökningen vidare, finns det någon programvara som jag kan använda för att logga när internet försvinner?

Tacksam för svar!

MVH Fredde

Permalänk

Jag har ett liknande problem fast med tele2.

Jag har använt WinMTR och Pingplotter för att logga min lina.

Hoppas det går bättre för dig, jag har bråkat med tele2 om det här i 6månader och de skyller på allt mellan himmel och jord i min lägenhet.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Testa utan routern ring sedan Telia igen. Min gissning är att dom kommer vilja byta modemet när du uteslutit routern som felkälla.

Permalänk
Medlem

Har du testat utan routern då?
Kan ju vara att det är routern som tappar anslutningen till internet och inte något strul på linan.
Annars kan du ju låta någon dator stå och pinga en adress konstant i typ 48h så får du ser när du börjar få timeouts och när internet sen kommer tillbaka.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Ojoj, snabba svar! Tack ska ni ha!
Jag har inte testat utan router än, dumt, jag vet men jag ville se om det var ett känt fel innan jag kryper in bland isoleringen med bärbara och huttrar

Jag får göra det ikväll och se hur det går, återkommer!

MVH Fredde