Hårddisk problem igen.(HJÄLP)

Permalänk
Medlem

Hårddisk problem igen.(HJÄLP)

Hej

Nu är det så här att jag har haft problem med en av min hårddiskar hela veckan.
En av min hårddiskar har krympt till 6,64GB och den ska vara ca 110GB och enligt bios så är den också ca 6-7GB.

Har haft detta problem sen i tisdags då jag formaterade om datorn,
det jag har gjort för att få tillbaka hårddisken är att boota med xpskivan och tagit bort partition men det funkade bara en gång, sen fick jag reparera xp och då fick jag tillbaka den.

Varje gång när jag har fixat det så har jag gått ifrån datorn (stängt av) och kommit dagen därpå och sett att hårddisken har krympt igen..

http://img169.imageshack.us/i/hrddisk.jpg/

där är den 6,64GB

http://img42.imageshack.us/i/partitionn.jpg/

här är den 111GB

Hur ska jag kunna lösa detta?

MVH

Permalänk
Medlem

Säger bios att den är på 6-7Gb med så tyder det ju på att det är seriöst fel nånstans. 111Gb låter som en gammal 120Gb. kolla smart statusen på den. Skulle inte förvåna mig om du har många kassa sektorer vilket sabbar filsystemet. Disken är ju alltid lågnivåformaterad så börjar sektorer ge upp på löpande band så kan man få väldigt konstiga siffror på hur mycket disk som är ledig. Samma sak hände på en 30Gb disk, blev 5Gb sedan dog den 5 minuter efter det

Nog dags för en ny disk tror jag.

Men skaffa ett program som kollar S.M.A.R.T statusen. wikipedia har bra info om vad smart är.

Permalänk

Sektorerna kan du kolla med HD-Tune, tror även SMART finns med.

Låter som ett mjukvarufel dock, även fast bios verkar ha problem. Prova avinstallera hårddisken om det går och kör hitta ny maskinvara

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Sektorerna kan du kolla med HD-Tune, tror även SMART finns med.

Låter som ett mjukvarufel dock, även fast bios verkar ha problem. Prova avinstallera hårddisken om det går och kör hitta ny maskinvara

lyckades få fram hela hårddisken och formatera den och fick fram detta :

http://img688.imageshack.us/i/93114884.jpg/

sent testade jag HD-Tune och fick fram detta

http://img402.imageshack.us/i/namnls2t.jpg/

Permalänk

Hade också en hårddisk som blev dynamisk Men det gick att fixa Kommer däremot inte ihåg hur jag gjorde

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Du har 30 fel på RAW read error rate. Det är inte bra och tyder på mekaniskt fel.
4839 start och stop. Start och stop sliter på disken. Dom diskar jag ser som folk har som pajat har ofta 3-4 timmars drift pär start stop och lever inte så länge pga det.

21815 driftstimmar motsvarar 2.5 års kontinuerlig drift. visserligen inte omöjligt kör mer själv men jag brukar ha 100 tal start och stop på 30000 timmar. Min erfarenhet är att diskarnas pålitlighet sjunker snabbt med frekventa start och stop.

Current Pending Sectors betyder att disken har 6 sectorer som är problem med. Den kommer försöka att skriva till dom när den får tid alltså du inte gör nåt med disken. Men det kan ta månader innan det sker och när den väl gör det kommer antigen sectorerna bli klassade som friska eller bli klassade som dåliga och ersättas med några av reservsektorerna om det finns kvar. Så man vet inte hu många om några av dom 6 är skadade eller ej. Dock tyder det på problem då disken som sagt försökt skriva till dom flera gånger utan resultat.

Därför programet varnar.

Ultra DMA CRC error betyder att fel uppståt mellan moderkortets interface tex sata eller pata över till disken. Kan uppstå pga dålig kabel tex eller andra orsaker. har man frekvent fel där och mycket fel så kan man byta kablen och testa. upphör det då så är det felet. Men det förklarar inte dom övriga sectorfelen osv då det är hårdvarurelaterat till mekaniken i disken som är sliten eller deffekt mäst troligen.

Du har även offline Uncorrectable sector count på 6 deffekta sectorer. helt enkelt sectorer som är bortom räddning som disken inte kunnat reda ut. Tecken på att det är mekaniskt fel på disken, platttor, läshuvuden, lager osv som börjar ge sig.

Fins ca 255 olika atributer för SMART så jag brukar påminna mig själv genom att kolla på denna sidan.

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Använder smart själv mycket då jag har 30st diskar på i servrarna. Enligt Googles undersökning är SMART 67% koreckt i att föutspå haverier. Så ja din disk är med all sanolikhet på väg att dö.

Skaffa en ny innan du lägger nåt på den du inte vill förlora för den är inte i gott skick lägre.
Storleken bios ser är ju från diskens lågnivåformatering. Börjar sectorer mm gå så är det inte alls säkert att disken kan se allt utrymme lägre. Kan bli totalt oläslig tillslut.

Fins program som kan acktivera diskens själv diagnostik som gör att SMART försöker reda ut alla problem, leta efter kassa sectorer, försöka fixa dom som går osv. Men inte alltid den lyckas då avbryts självdiagnostiken och disken spyr ur sig en fellog som kan avlässas via SMART med olika program.

Permalänk
Medlem

okej tackar för svaret

då blir de och inhandla en ny disk då:(