Permalänk
Medlem

Problem med THOMSON TG585v7

Hejsan. Vi har haft denna router nu i 3 månader med tele2 Internet tjänst.

Sen vi fick det så har vi fått problemet " DSL FRÅNKOPPLAD" och internetdör i typ 5-10min.

Vi har aldrig haft detta problem med TELIAs internet.

jag har testat bytt Splitter. har cirka 4st olika. bytte mot den vi fick från telia och den funkade jätte bra. internet dog bara 1 gång per dag i 4 dagar kanske när det annars dör 4ggr per dag efter 6 tiden på kvällen.

Har testat resettat routern bytt DSL kabel m.m

Har ringt till TELE2 och dom har gjort mätningar och det är inga störningar mellan masten och hem till oss. Och vi har kollat telejacket och det är inge fel där. Har bara 1 telejack och det är Huvhudjacket.

Och vi har ringt till Kundtjänsten hos tele2 och det hjälpte inte alls med vad dom sa att man skulle göra.

Så någon aning? Fel på Routern eller vårat telejack då TELIA funkade hur bra som helst utan att internet dog någon gång alls.

Så någon som har en aning?

MvH Fabola

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Jag har samma router, ungefär samma problem, har bytt min en gång, blev något bättre.

Jag bytte router när jag uppgraderade från 2 till 8 Mbit, kostade bara frakten. Har också Tele2, det är routern som hänger sig och startar om, tappar kontakten några minuter. Men nu har jag nog ett rekord på 4 dagar, 17 timmar och 51 minuter utan häng. Hade ett gammalt modem och en Netgear router innan, det funkade mycket bättre. Många anslutningar verkar förvärra problemet, typ uTorrent osv.

Så ditt problem kan vara routern/modemet

Om du har bara en dator kan du använda Telias modem, för i vissa fall krävs en PPPoE inloggningsklient för Tele2, den inloggningsmöjligheten finns i XP och frammåt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jag har 2 datorer Just nu! :/ Och den jag sitter på är trådlösa. Och jag har testat med Telias modem..

Aja inte så mycket att göra då. får väll ringa dit och be om ett nytt modem.

Tackar för hjälpen.

MvH Fabola

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

slocknar DSL lampan när internet dör?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Internet lampan slocknar.

Har kontaktat TELE2 Igen nu och dom sa att det var fel på routern.

Så dom har skickat en ny. kommer tillbaka om det funkar bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okey
nu har jag fått det nya modemet och efter 12h 47min Drif så dör det igen och får

"Din DSL-anslutning är nere. Kontrollera att Thomson Gateway är ansluten till telefonlinjen. Se dokumentationen om problemet kvarstår. "

Vad kan problemet vara? :S Hade TELIA i nästan 4 år utan något problem alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som mjukvaru fel i just den modellen.
Hadde du det modemet när du hadde telia?
Isåfall så är det nå problem hos tele2

Permalänk
Medlem

När jag hade telia hadde vi ZYXEL modem och det var underbart

"Isåfall så är det nå problem hos tele2"

Jag tror också dom har problem och vi har haft detta INTERNET i 4månader snart och jag blir jävligt arg på dom.

DOM GER INGA KONKRETA SVAR eller ställer KONTREKTA frågor.

Samma fråga samma svar varje GÅNG.

Måste man ringa dit och säga att man vill Reklamera ?

Betalar för ett skit som inte fungerar. bullshit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har just nu tele2 skiten 8mbit och jag hadde speedtouch st585v6 och den startade om sig helt hela tiden. Nu har jag bytt ut den mot netgear modem och den verkar inte tappa internet iaf. Men när jag var inne hos närmsta datorbutiken sa dem att tele2 och glocalnet har såna hära kända problem. Så dem rekommenderade inte tele2 eller glocalnet.

Permalänk
Medlem

Okey. Men Jag har just nu inget annat modem som funkar med tele2. har ett gammalt Zyxelmodem. Men om drar på det får jag inget internet på dom övriga datorerna ;s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med zyxelmodemet och komplettera med en router, ställ in routern att logga in, om det behövs, ibland så köper Tele2 tjänsten av skanova och då behövs PPPoE inlogg, sköter routern detta så ska övriga datorer få internet.

Själv har jag ett sådant 585V7 modem, den har nu gått...tittar....1 dag, och 23:31:09, dvs knappt ett dygn sedan sista "kollapsen", skitdåligt.... Men det beror inte på Tele2, utan utrustningen, när jag hade mitt gamla Zyxel 645MP modem så hängde det typ aldrig, problemen kom med Thomson.

Jag har tänkt att köra med ett rent modem och skaffa en riktig router, typ Linksys eller nåt i framtiden, men det är uthärdligt än så länge...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jag känner mycket väl igen det där problemet. Jag hade ett Speedtouch 536v6 och tele2 adsl och hade också problem med att internet bara dog. Jag provade allt möjligt och kom fram till att (genom ganska mycket efterforskningar) att routern i sig var problemet.

Det var tydligen ganska dåliga spänningshållande kondensatorer (riktiga kina kondensatorer) i den, så vid hög eller lång belastning så tappade routern spänning under ett gränsvärde och tappade internet.

Bytte till annat märke (fick dock då skaffa separat router och modem) och hade aldrig några problem igen.

Permalänk
Medlem

EDIT! Fixade sig fick 1 dc idag. den var på 1sekund typ XD

Hoppas det håller TACK TACK ALLA!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Bumpar tråden lite och kollar om någon fick det att lösa sig ordentligt?
Jag har en Speedtouch585 som dör precis som op beskriver det, dock så är ju detta flertalet år senare och det borde vara uträtt vid det här laget. :/