Intel släpper snabbaste Core i5 hittills

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper snabbaste Core i5 hittills

Processortillverkaren Intel lanserar ytterligare två processorer: toppmodellen Core i5 680 och budgetvarianten Pentium E5500.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det är rätt håll med integrerad grafik. speciellt om man ska stoppa in dem i bärbara.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Svårt att se varför man skulle köpa den då en i7:a med 4 kärnor kostar lika mycket~

Eller nån annan som kan komma på bra användingsområden?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Önskar Intel kunde få tummen ur och producera en vettig 4-kärning cpu med 32nm teknik nån gång istället... Då kanske till och med jag går ner mig i quadcoreträsket (jag sitter fortfarande på en E8400)

Att ge närmre tre tusen för en dual core känns ju lite bakvänt i dessa tider. (speciellt om man inte har nån nytta av det inbyggda grafikkortet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Önskar Intel kunde få tummen ur och producera en vettig 4-kärning cpu med 32nm teknik nån gång istället... Då kanske till och med jag går ner mig i quadcoreträsket (jag sitter fortfarande på en E8400)

Att ge närmre tre tusen för en dual core känns ju lite bakvänt i dessa tider. (speciellt om man inte har nån nytta av det inbyggda grafikkortet)

Övergå till AMD då, snart har dom ju hexacore som kanske är bättre än i7 920/930 i spel (antagligen inte, men jag hoppas).

Permalänk
Medlem

Varför?

Den är riktigt dyr för att bara ha 2 kärnor...?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ganska onödigt att betala nästan 3 tusen för en dualcore cpu

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Inaktiv

Men ni glömmer att den har ett uselt inbyggt grafik kort. Det är säkert jätte bra för något (vad det skulle vara har jag dock ingen aning).

Fattar inte vad det är med intel och slänga in skit i CPUn. Om de klarade av att göra en GPU som inte sög jämfört med allt annat släppt de senaste 10 åren kanske det skulle vara värdefullt men som det är nu blir det bara dyrt.

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju sådär sugen igen!
Men hur i helve*e ser layouten för nyheten ut? Känns ju som en 5-åring har designat, och "visa texten - dölj texten" listen över den löjligt lilla bilden...helt otroligt!

Ska dock bli intressant å se hur den presterar sen...känner att min Q6600 börjar få några grå hårstrån i nacken

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dom inte släpper fler 4kärniga i5?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

2 kärnor för nästan 3k....... ??????? VA!!!!!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Önskar Intel kunde få tummen ur och producera en vettig 4-kärning cpu med 32nm teknik nån gång istället... Då kanske till och med jag går ner mig i quadcoreträsket (jag sitter fortfarande på en E8400)

Att ge närmre tre tusen för en dual core känns ju lite bakvänt i dessa tider. (speciellt om man inte har nån nytta av det inbyggda grafikkortet)

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Förstår inte varför dom inte släpper fler 4kärniga i5?

Håller med er, intel borde släppa fler 4kärniga processorer till s1156, för i nu läget finns det väl typ bara 2st? i5 750 och i7 870

Men fint att de går framåt för dom

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Men ni glömmer att den har ett uselt inbyggt grafik kort. Det är säkert jätte bra för något (vad det skulle vara har jag dock ingen aning).

Fattar inte vad det är med intel och slänga in skit i CPUn. Om de klarade av att göra en GPU som inte sög jämfört med allt annat släppt de senaste 10 åren kanske det skulle vara värdefullt men som det är nu blir det bara dyrt.

Oj, vilken ilska? Lite missriktad är den också. Det är knappast den inbyggda grafikkretsen som gör processorn dyr. Det sitter ju samma inbyggda grafik i i3 530 (lite lägre klockad bara) också och den kostar ju bara strax över tusenlappen.

Över huvud taget förstår jag inte varför man skulle köpa en dual-core i5 när man kan få en quad-core i5 mycket billigare. Vill man ha en tvåkärnig kan man ju lika gärna ta en i3 och klocka upp den till samma klockfrekvens som en tvåkärnig i5. Det är ju egentligen bara turbo-läget och klocken som skiljer dem åt och turboläge har du inte lika stor nytta av på en två som en fyrkärnig processor.

När det gäller grafikkretsen som sitter inbyggd i i3/i5 så är den faktiskt rätt bra. Den som sitter i i5 661 är jämförbar med Nvidias och AMD's senare integrerade grafikkretsar. Den som sitter i i3 är en nedklockad variant, som presterar sämre. Dock presterar den fullt tillräckligt bra för allt möjligt 2D-arbete samt klarar av att spela upp HD-material. Spel är den däremot inte bra för (vilket kan sägas om all integrerad grafik), men det är inte det den är till för heller.
Ytterligare en detalj som kan locka HTPC-entusiasterna är att HD-ljud kan spelas upp via HDMI med en i3/i5, något som annars endast är förbehållet nya ATI-grafikkort av lite dyrare modeller.

Så jag kan se två användningsområden för framför allt i3, kontors/surfmaskiner med låg effektåtgång, men ändå bra prestanda, samt HTPC-burkar (sedan räcker faktiskt en i3 530 till en budget/mellanklass spelburk också, särskilt klockad).

Rent allmänt går alltså tvåkärniga i5 fetbort pga sitt höga pris, de förstår jag inte varför man skulle köpa. i3 530 och fyrkärniga i5:or är en annan sak.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Förstår inte varför dom inte släpper fler 4kärniga i5?

Skrivet av the_speed:

Håller med er, intel borde släppa fler 4kärniga processorer till s1156, för i nu läget finns det väl typ bara 2st? i5 750 och i7 870

Men fint att de går framåt för dom

Förmodligen för att de skulle prestera för bra. De vill ju inte att i5 skall inkräkta för mycket på i7-territorium.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Övergå till AMD då, snart har dom ju hexacore som kanske är bättre än i7 920/930 i spel (antagligen inte, men jag hoppas).

Men AMD har väl inga CPU:er alls på 32nm storlek? Jag vill ha massor av pulver på ett behändigt litet strömsnålt chip
Och Hexacore är relativt ointressant för mig. Känns som det är rätt få grejer som ens använder 4 cores för sånt jag håller på med. (mest spel om jag ska vara ärlig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Absurda priser för dualcores, dyrare än i5 750.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

För det priset kan man väl lika gärna klämma till med en i7 930 och få bättre prestanda på köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Över huvud taget förstår jag inte varför man skulle köpa en dual-core i5 när man kan få en quad-core i5 mycket billigare. Vill man ha en tvåkärnig kan man ju lika gärna ta en i3 och klocka upp den till samma klockfrekvens som en tvåkärnig i5. Det är ju egentligen bara turbo-läget och klocken som skiljer dem åt och turboläge har du inte lika stor nytta av på en två som en fyrkärnig processor.

Du glömmer hyperthreading, alla i5 beter sig som fyrkärniga. Men jag håller med, meningen med en dyrare i5 med enbart två fysiska kärnor känns enbart vara att lura dem som inte vet bättre...

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Dyrare än min Core i7 860@4,00 GHz. :/
32 nm i5 drar mindre ström iofs så man sparar in det i längden (om man nöjer sig med 2 fysiska kärnor).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

vem köper 680'n när man får en i7 billigare...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Hela i5 600 serien är bland det mest oprisvärda jag har sett på mycket länge. Varför ökar dom inte klocken med snabbare i5 quads? Det lär behövas när Phenom II X6/X4 ( Thuban Zosma ) kommer senare denna månaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Du glömmer hyperthreading, alla i5 beter sig som fyrkärniga. Men jag håller med, meningen med en dyrare i5 med enbart två fysiska kärnor känns enbart vara att lura dem som inte vet bättre...

Är det inte just det som är skillnaden mellan i5 och i7 - att i5 inte har hyperthreading?

Permalänk
Skrivet av pwntus:

Är det inte just det som är skillnaden mellan i5 och i7 - att i5 inte har hyperthreading?

i5 750 har inte HT men i5 600 serien har det om jag minns rätt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

skulle va kul å se vad tempen e på dendär med stock-kylare
galet dyr för att va en Duo :/...ska bli kul att se va AMD´s Hexacore presterar.

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk

ahahaha, årets. amds 1090t verkar ju bli billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntus:

Är det inte just det som är skillnaden mellan i5 och i7 - att i5 inte har hyperthreading?

i7 har 8+ trådar, i5 och i3 har 4 trådar.

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde detta var en ny quadcore. Men icke. 2 kärnor för detta pris är vansinnigt. Jag kan personligen inte se någon direkt anledning till att välja denna istället för en simpel i3-a. Behöver man prestanda finns det billigare processorer som ger mer prestanda.

Permalänk
Skrivet av alibababert:

ahahaha, årets. amds 1090t verkar ju bli billigare!

Haha ja herregud vad oprisvärt. Tacka vet jag AMD och deras vettiga priser!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vilken otroligt missvisande rubrik.
Det är ju inte alls den snabbaste i5an hittils.
Den med högst klockfrekvens ja, men i5-750 är väll fortfarande snabbare?

Permalänk

Känns dyr för vad man får men finns säkert en del som kommer gilla den

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

när blev pentium intels budgetmodell?
Eller är det just E5500?
Vad hände med celeron?
Fast celeron kanske räknas som låg-låg-budget