Ubuntu Netbook Remix 10.04 batteritid

Permalänk
Medlem

Ubuntu Netbook Remix 10.04 batteritid

Har nu installerat Ubuntu Netbook Remix 10.04 på min Asus Eee PC 1005PE som enligt Asus ska ha 14h batteritid och undrar nu om jag kommer få kortare battertid i Ubuntu och isåfall hur stor skillnad?

Sen fanns det någon funktion i Windows 7 som man kunde välja Low Performance, High och Super High.

Detta verkar ju inte finnas i Ubuntu och körs då datorn på max hela tiden?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Du kommer nog få lite kortare batteritid om du inte tweaker settings lite grann i Ubuntu, känns som att jag fick lite sämre batteritid i min EEE pc 1005ha med ubuntu vs xp.
Fast jag har varit lite lat och inte orkat tweaka saker o ting

Men om inte annat så är iaf min netbook mycket snabbare med linux, jämfört med snigel xp.

jag tror att det är detta du söker:
Jupiter adds power management to Linux netbooks | Eee PC - Blog

Har dock inte testat det själv ännu.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Denna länk är också intressant:
EeeUser Forum / Jupiter: eee-pc-tray redone

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Det fungerar riktigt bra! Hade ca 7h kvar men efter jag installerat jupiter hade jag ca 8h 30min

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Inaktiv

Linux drar tyvärr mer ström än Windows just nu. Batteritid är en av de saker jag saknar mest. Jag försöker istället vara mer noggrann med hur jag använder datorn. Kör jag på batteri och använder 3g stänger jag alltid av wlan tex. Sen försöker jag vårda batteriet, när jag kan använder jag sladd och tar ur batteriet. Batteriet mår bäst om laddningsnivån ligger på runt 40-60%, och kapaciteten minskar om man laddar upp eller ur det helt. Ubuntu rapporterar 90% av originalkapacitet, och då har jag haft datorn sedan september, så det är ganska värt

Edit: Ubuntu har strömsparfunktioner för processorn, iaf. Processorer har vanligen ett antal oliga lägen, min har tex 1,3ghz och 800 mhz, och Ubuntu växlar automatiskt efter behov. Det finns en applet man kan lägga till i panelen för att övervaka, och man kan säkert tvinga ett läge därifrån också. Men vad som är mest värt för batteritid är nog wlan och framför allt ljusstyrkan på skärmen.

Permalänk
Medlem

Nice att Jupiter löste dina problem lite grann måste installera det på min Netbook också då

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Förresten det där med att datorn ska gå med en batteritid på 14 timmar, har för mig att Asus räknar med att skärmen i princip är avstängd då eller att man dragit ned ljusstyrkan rejält jag fick iaf göra något i stil med det för att det hela skulle gå ihop :=)

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)