Permalänk

NY dator med nya problem!

Hejsan!

Nu har jag köpt en helt ny dator som jag själv har byggt ihop (dock är jag lite osäker på om allt för front panel är korrekt inkopplat). Hur som helst jag kör för tillfället windows xp 32-bitars. JAg och en vän blev lite osäker om min dator är bra utformad för denna OS. T ex på skrivbordet kan den haka up sig ca 5 sec. Eller när jag klickar på kontakter i skype kan det dryga sig ett antal sekunder också. Dock spelar jag Modern Warfare 2 med maxad grafik utan lagg! ska snart spela BC2 när det e färdigladdat ;D

Hur som helst detta är datorn i sin helhet.Komplett.se - PC i delar - Intel Core i5 750

tack för era svar och tips ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

Hejsan!

Nu har jag köpt en helt ny dator som jag själv har byggt ihop (dock är jag lite osäker på om allt för front panel är korrekt inkopplat). Hur som helst jag kör för tillfället windows xp 32-bitars. JAg och en vän blev lite osäker om min dator är bra utformad för denna OS. T ex på skrivbordet kan den haka up sig ca 5 sec. Eller när jag klickar på kontakter i skype kan det dryga sig ett antal sekunder också. Dock spelar jag Modern Warfare 2 med maxad grafik utan lagg! ska snart spela BC2 när det e färdigladdat ;D

Hur som helst detta är datorn i sin helhet.Komplett.se - PC i delar - Intel Core i5 750

tack för era svar och tips ^^

Kan nog vara hårddisken. Den är inte gjord direkt för OS utan mer för lagring. Du borde byta ut den mot en Samsung F3 eller WD Black.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Nej, det är inget fel med ditt val av hårdvara. Installerade du om OSet på en ny formaterad hårdisk? så att det inte är det som spökar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ska ju helt klart köra win 7 om du har den datorn, missar väldigt mkt annars bla dx11.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

tack för era svar!

Nu på måndag så kommer min polare fixa windows 7 64 bitars , jag tror och hoppas det gör de hela bättre Jag kanske har installerat xp ngt fel men det kan jag inte riktigt säga nu.

Mvh

Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

tack för era svar!

Nu på måndag så kommer min polare fixa windows 7 64 bitars , jag tror och hoppas det gör de hela bättre Jag kanske har installerat xp ngt fel men det kan jag inte riktigt säga nu.

Mvh

Martin

Hur menar du att han ska "fixa" Windows 7 64 bit?

Hoppas inte du syftar till en pirat kopia. För sånt är mot reglerna här på Swec.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

han har visakort vilket jag inte har så det e lugnt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

han har visakort vilket jag inte har så det e lugnt !

Mm... hoppas de.

Gillar verkligen inte folk som snålar med OS och lägger pengarna på fetare grafikkort eller sånt. och sen laddar ner pirat OS istället.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vet inte om det beror på d, men för att du ska kunna utnyttja allt minne så måste du köra 64bitars OS.

Skrivet av Ant3:

Hur menar du att han ska "fixa" Windows 7 64 bit?

Hoppas inte du syftar till en pirat kopia. För sånt är mot reglerna här på Swec.

Sluta lek moderator nu.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Datorn utnyttjar faktiskt allt minne man ska vara petig

Ny dator behövs installeras om oavsett vilket OS och version du väljer. Helst fri från gammalt skräp på förta partitionen som skapas på hårddisken eftersom det är det snabbaste stället på disken.

Permalänk

så i teorin skulle min dator bli snabbare om jag ominstallerade xp nu?

Permalänk
Medlem

En greenpower disk som os-disk skapar sådana fördröjningar antagligen.
Hur man(komplett) noggrant kan ha valt en greenpower disk som enda disk(os-disk) i datorn är för mig en gåta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

så i teorin skulle min dator bli snabbare om jag ominstallerade xp nu?

Ja.

Oavsett vilken du väljer:
Köper man en ny dator, det var länge sen man installerade eller det är mycket skräp som segar ned så bör man installera om ordentligt. Ska man göra en rättvis jämförelse mellan 2 Windows så ska båda vara ny installerade.

Sen ska man har bättre koll på vad om installeras med alla program, codec mm. Vissa trycker bara nästa hela tiden utan att läsa vad som installeras och då är det inte konstigt man får in skräp som segar ned. Bra program bruka fråga så det är bara att läsa och säga nej till adware, verktygsfält, google grejer och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kan nog vara hårddisken. Den är inte gjord direkt för OS utan mer för lagring. Du borde byta ut den mot en Samsung F3 eller WD Black.

Det är ju knappast pga green power hårddisken. Funkar fint att ha den hårddisken som system disk, fungerar ypperligt på min andra dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det är ju knappast pga green power hårddisken. Funkar fint att ha den hårddisken som system disk, fungerar ypperligt på min andra dator.

Jag har hört att det var en hårddisk (antingen F2 eller Green) som stängde av sin läsarm (vad den nu heter ) var 5:e sekund så datorn blir slöare om man har OS på den.
Hoppas du fattar, är väldigt trött då jag jobbat hårt idag.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II