Permalänk
Medlem

Hjälp! Överhettad laptop

Hej, jag har en Acer aspire 7738G.

När jag brukar spela te.x MW2 på den så hoppar temperaturerna på min Cpu och min Gpu upp till 70-80c! Är det skadligt för datorn?? Och hur kan man sänka temperaturerna??

Permalänk
Inaktiv

Laptoppar pallar högre temp än vanliga stationära. Finns tyvärr inte så mycket man kan göra för att sänka dessa utan att förlora garantin. Lite saker som du kan prova är:
- Se till att utblås/insug i datorn inte är blockerade när du använder datorn.
- Ställa in fläktarna på att gå på högvarv hela tiden (ställ in strömhanteringen på hög prestanda).
- Blåsa ur in/utsug med luft på burk för att få bort damm och skräp ur datorn.
- Inköpa "kylplatta" att ha under datorn (dessa hjälper inte så mycket har jag erfarit).

Permalänk
Medlem

Mjo, dom kyler ju mest bara ner plasten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XBJonte:

Hej, jag har en Acer aspire 7738G.

När jag brukar spela te.x MW2 på den så hoppar temperaturerna på min Cpu och min Gpu upp till 70-80c! Är det skadligt för datorn?? Och hur kan man sänka temperaturerna??

laptopprollar (iaf intels sådana) brukar vara speccade att klara från 90c till 105c. sen undrar jag varför du inte kollar vad CPU tillverkare säger om vilken temp din CPU klarar av ? Eller tror du att folket här har mer kunskap om processorer än folk som har designat, testat och tillverkat dessa ?

länk till Intels I3 mobila CPU jämförelsesida

Intel® Core? i5 Mobile Processor Family

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

jag satte dit en extra fläkt på de laptopen jag har sänkte temp med ca 20 grader

använder spänningen från en usb när ja inte e hemma och när ja e hemma så kopplar ja in den i en specialgjord usbport som ger 12v

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Jag har inte frågat om min Cpu klarar av en viss temperatur -.-'
Jag undrade om det är skadligt för datorn i sådana temperaturer..