Guide: Hur man installerar Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Windowspartitionen verkar vara tredje ja.

Man lägger upp det så:
Återställningspartition
Systempartition (boot, bitlocker osv)
Systempartition (Windows)

Smartast är väl att lämna återställningspartitionen men har du återställningsskivorna antar jag att det inte spelar nån roll.
Så ja du kan ta bort alla partitioner om du så vill och använda licensnyckeln som sitter på laptopen. Kom ihåg alla drivrutiner och allt annat, att bränna återställningsskivor och drivrutinskivor (morsan fick allt sånt på skiva med sin F-S dator).

kan jag deleta system partionen då som bara var på 100mb? räcker det med en primary partion med windows på?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den 100 MB stora partitionen kommer Windows skapa iaf och "behövs". Du kan byta ut div. filer på skivan som förhindrar att den partitionen skapas men det är bara onödigt krångel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 8 December 16:58

Tro't eller ej men två frågor är tillagda. Kanske ingen jättestor uppdatering men iaf en mindre på rätt lång tid nu.
Som vanligt ligger frågorna längst ner i FAQ'n

"Fråga (ställd av echX") och "Fråga: Hur skapar jag bäst/enklast/snabbast/ordentligt en återställningspartition?"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 19 Januari 17:52

Finns en liten trevlig guide om hur man integrerar SP1 RTM till windows 7 skivan, tänkte jag postar den här och i 7integrator guiden.
http://forums.mydigitallife.info/threads/24274-SP1-slipstream...

Permalänk
Medlem

Fråga: Vid ominstallation av windows. Måste man avaktivera nyckeln för att sedan aktivera den igen vid installation? (OEM verision).

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jakkes:

Fråga: Vid ominstallation av windows. Måste man avaktivera nyckeln för att sedan aktivera den igen vid installation? (OEM verision).

Går inte att riktigt avaktivera den. Utan den aktiveras hos MS och lagras där tillsammans med lite info om din dator. Skriver du in nyckeln igen vid nästa installation komme den försöka aktivera återigen och säkerligen lyckas.

Tack för att du frågade här

Permalänk
Medlem

Jo, men risken är ju att den säger att nyckeln är använd?

Kan man kopiera över Windows till en annan hårddisk för att sedan ta bort det från den första?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jakkes:

Jo, men risken är ju att den säger att nyckeln är använd?

Kan man kopiera över Windows till en annan hårddisk för att sedan ta bort det från den första?

Det är den också men för varje nyckel får man x antal aktiveringar, tror det är tre. Du kan säkert välja att säkerhetskopiera aktiveringen och sen efter du installerat windows återställer den, det ska la funka.

Jo det kan man göra. Acronis är ett sådant program dock kostar det. Har du windows 7 kan du använda det inbyggda programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo det kan man göra. Acronis är ett sådant program dock kostar det. Har du windows 7 kan du använda det inbyggda programmet.

Som man hittar..?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Så man säkerhetskopierar från tex HDD C till ex SSD D. Sen ändrar man så systemet bootar från D?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jakkes:

Så man säkerhetskopierar från tex HDD C till ex SSD D. Sen ändrar man så systemet bootar från D?

Med windows 7's program, kopieras allt till en .vhd fil, därefter måste du skapa en startbar cd för just detta. innan du startar om datorn måste du flytta vhd filen till ett usbminne t.ex.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 7 April 14:00

Bytte ut länken som inte fungerande för SP1 Beta mot den till fullversionen.
Få se om jag inte kan lägga till mer här senare:)

Permalänk
Medlem

Tack, jag uppskattar verkligen att denna tråd uppdateras och lever vidare eftersom den säkert hjälper många som vill använda Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av janee:

Tack, jag uppskattar verkligen att denna tråd uppdateras och lever vidare eftersom den säkert hjälper många som vill använda Windows 7.

Självklart kommer den leva vidare. Har tyvär inte uppdaterats speciellt mycket men det ska jag nog kunna ändra på lite iaf:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 6 Juli 14:22

Japp, mindre uppdatering igen då, la till två frågor. Har ni fler frågor eller tips och ideer så kör på!

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte om jag skriver i rätt tråd osv, men iaf.

Jag har upptäckt att Vistaskivan jag har liggandes kan uppgradera till W7.
Hur gör jag? Installerar Vista först, men vad sen .. ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av El_Raspberry:

Jag vet inte om jag skriver i rätt tråd osv, men iaf.

Jag har upptäckt att Vistaskivan jag har liggandes kan uppgradera till W7.
Hur gör jag? Installerar Vista först, men vad sen .. ?

Helt rätt tråd:)

Så du har en vista skiva och en Window s7 uppgraderingsskiva?
Du kan göra en ren ominstallation med W7 skivan om du vill.

Vill du behålla dina filer och program (när du väl har vista installerat) kan du uppgrader från windows mha den.
Så i ditt fall gör du som du vill, jag skulle rekommendera en direkt ren installation med W7 skivan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Helt rätt tråd:)

Så du har en vista skiva och en Window s7 uppgraderingsskiva?
Du kan göra en ren ominstallation med W7 skivan om du vill.

Vill du behålla dina filer och program (när du väl har vista installerat) kan du uppgrader från windows mha den.
Så i ditt fall gör du som du vill, jag skulle rekommendera en direkt ren installation med W7 skivan.

Nej, utan jag har en skiva med Vista, och själva artikeln heter "Vista + W7" på Dustin där jag köpte det.
Men jag kanske har missuppfattat, måste jag köpa uppgraderingsskiva till W7 separat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av El_Raspberry:

Nej, utan jag har en skiva med Vista, och själva artikeln heter "Vista + W7" på Dustin där jag köpte det.
Men jag kanske har missuppfattat, måste jag köpa uppgraderingsskiva till W7 separat?

Nej det står vista + W7 och du har väl fått en vista och en W7 skiva med?

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att du köpte Vista med möjligheten att uppgradera till Windows 7 för endast en låg administrativ kostnad, detta var en kortvarig kampanj precis innan Windows 7 fanns i butikerna.

Länk till DustinHome med erbjudandet att köpa Vista och sedan beställa W7 http://www.dustinhome.se/pd_5010145247.aspx?intcmp=aredir

Om du inte redan har utnyttjat denna förmån genom att beställa Windows 7 från Microsoft så kanske det är för sent att beställa nu.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Nej det står vista + W7 och du har väl fått en vista och en W7 skiva med?

Skrivet av janee:

Jag förmodar att du köpte Vista med möjligheten att uppgradera till Windows 7 för endast en låg administrativ kostnad, detta var en kortvarig kampanj precis innan Windows 7 fanns i butikerna.

Länk till DustinHome med erbjudandet att köpa Vista och sedan beställa W7 http://www.dustinhome.se/pd_5010145247.aspx?intcmp=aredir

Om du inte redan har utnyttjat denna förmån genom att beställa Windows 7 från Microsoft så kanske det är för sent att beställa nu.

Ja, något sådant var det, 7 fanns inte när jag köpte Vista.
Men då är väl det enklaste att installera Vista, och sedan köpa typ http://www.dustinhome.se/pd_5010443783.aspx ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, något sådant var det, 7 fanns inte när jag köpte Vista.
Men då är väl det enklaste att installera Vista, och sedan köpa typ http://www.dustinhome.se/pd_5010443783.aspx ?

Din länk fungerar inte, "Produkten kunde inte hittas"

Jag testar om min länk fungerar bättre, jag gissar att du vill ha Windows 7 Home Premium http://www.dustinhome.se/pd_5010331365.aspx

Det finns butiker som har lägre pris på Windows 7 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482962

Visa signatur

janee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det kan man göra ja:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Din länk fungerar inte, "Produkten kunde inte hittas"

Jag testar om min länk fungerar bättre, jag gissar att du vill ha Windows 7 Home Premium http://www.dustinhome.se/pd_5010331365.aspx

Det finns butiker som har lägre pris på Windows 7 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482962

Den jag länkade, MICROSOFT WINDOWS 7 PRO 64-BIT SWE STUDENT DVD UPPGRADERING, 890 kr, får ta och pröva om en sista MSDN-nyckel fortfarande är giltig

Skrivet av tcntad:

Det kan man göra ja:)

Tack för bra svar/tråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Fråga: Jag har ett redan installet Windows OS. Hur hittar jag produktnyckeln?
Svar: [...]

Har ni mot all förmodan slarvat bort nyckeln finns det olika program för att ta reda på den och andra installerade licensnycklar. Ett program som rekommenderas är t.ex Keyfinder | Magical Jelly Bean. Ni kan ta en titt i denna tråd för lite mer info: Hitta windows 7 produktnyckel?

Har försökt hitta nyckeln med ett tiotalprogram nu.
(Det enda som hittas är "Key: BBBBB-BBBBB-BBBBB-BBBBB-BBBBB")
Finns det något annat sätt, eller har detta blivit blockerat av MS?

Permalänk
Medlem

Jag vet ej varför du inte hittar någon nyckel med Magical Jelly Bean, jag har själv använt detta program för att hitta min nyckel för Windows 7, men du behöver inte någon nyckel för Vista när du skall installera Windows 7 med uppgraderingsskivan.

På denna sida beskrivs 3 olika metoder för att aktivera Windows 7 på en helt tom hårddisk när du använder uppgraderingsskivan http://www.mydigitallife.info/clean-install-windows-7-with-up...

Om du redan har Vista installerat så testa att uppgradera med Windows 7 skivan och skriv in nyckeln som följde med uppgraderingsskivan för Windows 7, om detta inte fungerar så använd någon av metoderna som finns i länken.

Edit: Jag testade nu Magical Jelly Bean och nyckeln som hittades heter CD Key, så den hade inga problem att hitta min nyckel, och det är denna CD Key som du skall använda om du vill aktivera Vista.

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack för en bra guide!
Hur gör man bäst om man vill ha två olika win7 på 2 olika hd på samma dator?
En hd win7 boot för Daw (musikinspelning mm), en hd win7 boot för spel mm.
Vill ha det på två hd men hittade inte lösningen i dual boot guiden för win7+Xp som det länkades till.

Ska man först installera win7 på hd 1. Sen ta ut hd 1 och sätta i hd 2 och installera win7? Sedan sätta i båda.
Hur bootar man sen smidigast mellan de båda hd?
Ska man in i Bios varje gång och välja rätt hd att boota från?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lemurstrat:

Tack för en bra guide!
Vill ha det på två hd men hittade inte lösningen i dual boot guiden för win7+Xp som det länkades till.

Ska man först installera win7 på hd 1. Sen ta ut hd 1 och sätta i hd 2 och installera win7? Sedan sätta i båda.

Så du vill ha W7 på båda partitioner/diskar?
Disk 1: Musikskapande
Disk 2. Spel osv ?

Det är ju inte svårare än att installerar Windows 7 på dvd, ta inte ut diskarna, det är bara onödigt krångligt och kanske inte ens funkar om bootloadern lägger sig på en disk.

Installera på så är det klart, du får ju en OS meny där du väljer vilket OS du vill starta.

Skrivet av El_Raspberry:

Har försökt hitta nyckeln med ett tiotalprogram nu.
(Det enda som hittas är "Key: BBBBB-BBBBB-BBBBB-BBBBB-BBBBB")
Finns det något annat sätt, eller har detta blivit blockerat av MS?

Funkar bra för mig med, kör du standalone versionen eller installerar du?

Permalänk

Tack!
Ja, en egen hd med win7 för musikinspelningsprogram, en egen hd med win7 för spel mm.
Ok, jag låter båda hd sitta kvar.
Installera först win7 på hd1. När det är färdigt så bootar man från hd1 och väljer hd2 för den andra win7 versionen.
Gissar att det är bäst att ställa in i Bios att alltid boota först från hd1?
Som du skrev så ska datorn känna av att det finns 2 olika win7 och skapar en OS meny där man väljer från vilken hd man vill starta.

Ibland varnar folk för att inte installera OS med 2 hårddiskar i, men det kanske gäller winXP som var känsligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemurstrat:

Tack för en bra guide!

Jag använder 2 st Windows 7 på 2 st hårddiskar och eftersom jag vill vara helt säker på att det inte något blir fel på min första Windows 7 installation när jag experimenterar med Windows 7 på den andra hårddisken så aktiverar och avaktiverar jag respektive hårddisk i Bios, denna dual boot metod är lite krångligare men för mig fungerar det bra.

Visa signatur

janee