Guide: Hur man installerar Windows 7

Permalänk

Hej,
Skulle precis installera windows7(pro) på min nya SSD (Intel X25-M 80GB (g2). Men jag har stött på ett problem, efter att ha ställt in allt rätt(vad jag tror iaf) i bios (AHCI, boot priority osv) så ska jag starta om och boota på min CD-DVD enhet med min win7 CD i. Problemet är att den inte vill boota, först står det;
"CD-ROM Boot Priority ..Boot Ready"
sen efter en stund kommer detta felet;
"Reboot and Select proper Boot device
or insert Boot media in selected Boot device and press a key"

Som ni förstår har jag ju redan skivan i "CD-ROM Enheten", och den inställd på 1st boot priority.

Kan det vara fel på CD läsaren eller är det något annat som är fel?

Är mycket tacksam om någon kan hjälpa.

MVH
Victor

Specs:
E8400 @3.7GHz
ASUS P5Q-Pro
HD4870
Intel X25-M 80GB G2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av VictorY23:

Hej,
Skulle precis installera windows7(pro) på min nya SSD (Intel X25-M 80GB (g2). Men jag har stött på ett problem, efter att ha ställt in allt rätt(vad jag tror iaf) i bios (AHCI, boot priority osv) så ska jag starta om och boota på min CD-DVD enhet med min win7 CD i. Problemet är att den inte vill boota, först står det;

Som ni förstår har jag ju redan skivan i "CD-ROM Enheten", och den inställd på 1st boot priority.

Kan det vara fel på CD läsaren eller är det något annat som är fel?

Är mycket tacksam om någon kan hjälpa.

MVH
Victor

Specs:
E8400 @3.7GHz
ASUS P5Q-Pro
HD4870
Intel X25-M 80GB G2

Kul att du frågade här:)

Skulle mycket väl kunna vara fel på dvdläsaren, skivan eller kabeln. Det enklaste du kan göra är att se om windows 7 installationen startar på en annan dator, funkar skivan på en annan dator vet vi att problemet är relaterat till din dator. Då högst troligen dvdläsaren eller kabeln.

Permalänk

Lyckades lösa det genom att sno min systers CD läsare

Så nu vet ni det, kommer

Citat:

upp så är det fel på CD läsaren

tack för svaret
MVH
Victor

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av VictorY23:

Lyckades lösa det genom att sno min systers CD läsare

Så nu vet ni det, kommer

upp så är det fel på CD läsaren

tack för svaret
MVH
Victor

Fint, en fråga och ett svar till i guiden:)

Permalänk
Medlem

En bra guide för alla personer som har tummen mitt i handen eller är osäkra.
Funderar på varför du inte har tagit med en av de bästa brandväggarna. Syftar på Comodo, vilken kan installeras ensam även om den kommer med antivirus. Vilket även antiviruset kan, men här är jag mer osäker på hur säker antiviruset är.
Använder dock hela programmet själv och har hittills sluppit sattyg. Har kollat med andra webbaserade antivirus för säkerhets skull.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Freezer64Pro:

En bra guide för alla personer som har tummen mitt i handen eller är osäkra.
Funderar på varför du inte har tagit med en av de bästa brandväggarna. Syftar på Comodo, vilken kan installeras ensam även om den kommer med antivirus. Vilket även antiviruset kan, men här är jag mer osäker på hur säker antiviruset är.
Använder dock hela programmet själv och har hittills sluppit sattyg. Har kollat med andra webbaserade antivirus för säkerhets skull.

//Freezer

Det har jag
I Brandväggsdelen ligger Comodo först och i antivirusdelen ligger comodo på 7de plats.

Bra att sånt här dyker upp, keep it coming!

Permalänk
Medlem

my bad. Jag såg inte ordet comodo som står sist i länken. Får skylla på att det var sent när jag skummade igenom artikeln och länkarna.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Freezer64Pro:

my bad. Jag såg inte ordet comodo som står sist i länken. Får skylla på att det var sent när jag skummade igenom artikeln och länkarna.

//Freezer

Höll på att missa det själv..

Massa annan skittext i länkarna tyvär.

Permalänk
Medlem

Fin guide för folk som inte kan. Alltid bra med hjälpsamma människor!

Tycker dock du är lite snål med utrymme för systempartitionen, 20-25GB kommer man inte långt med. Jag har endast Win7 Ult och lite program installerat och det ligger på 27GB.

30-40GB skulle jag mer säga är lagom.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gling:

Fin guide för folk som inte kan. Alltid bra med hjälpsamma människor!

Tycker dock du är lite snål med utrymme för systempartitionen, 20-25GB kommer man inte långt med. Jag har endast Win7 Ult och lite program installerat och det ligger på 27GB.

30-40GB skulle jag mer säga är lagom.

Det finns visserligen ingen riktig "default size" for windows 7 men mitt tar ca 18 GB med alla program (inga direkt stora förutom WAIK).. Dessutom har jag dragit ner på lite annat hehe...

Bra tips iaf, kan ligga till info:)

Edit: Ingen som kan göra en PDF av guiden och FAQ'n? Vore skitbra.

Permalänk
Medlem

Röstade fel, helt ok guide. Man använder inte punkt efter utropstecken förresten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Findah:

Röstade fel, helt ok guide. Man använder inte punkt efter utropstecken förresten.

Hehe e lugnt. Jo, jag vet att det finns stavfel här och där i guiden:)

Om du vill så får du gärna läsa genom den och FAQ'n;).

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide.

Anser den vara enkel att följa samtidigt som du skrivit med de vanligaste frågorna och hänvisar till andra relevanta trådarna.

Nästa gång någon frågar mig om hur man installerar en dator så kommer jag glatt att hänvisa dem hit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av illya_:

Mycket bra guide.

Anser den vara enkel att följa samtidigt som du skrivit med de vanligaste frågorna och hänvisar till andra relevanta trådarna.

Nästa gång någon frågar mig om hur man installerar en dator så kommer jag glatt att hänvisa dem hit

Låter skitbra:). Man får tacka för det!

Kommer regelbundet göra reklam för den på div. ställen och uppdatera den allt eftersom.

Ska försöka mig på att göra en PDF fil av den men hur gör man det lättast?
Verkar inte som att man kan spara själva posterna enkelt tyvär.. Visst man kan spara hela sidan men då får man ju med allt hehe.

Je---:
Röstade du ner den bara för att du inte gillar att jag påminner andra om våra regler när jag själv inte "följer dem" här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hehe e lugnt. Jo, jag vet att det finns stavfel här och där i guiden:)

Om du vill så får du gärna läsa genom den och FAQ'n;).

Hehe, lite upptagen med tentaplugg nu tyvärr.

Skrivet av tcntad:

Ska försöka mig på att göra en PDF fil av den men hur gör man det lättast?
Verkar inte som att man kan spara själva posterna enkelt tyvär.. Visst man kan spara hela sidan men då får man ju med allt hehe.

Jag vet inte vad som är smidigast, men att köra en BBCode>HTML-konvertering, ( BBCode to HTML Converter Tool t.ex.) för att sedan konvertera från HTML till PDF (Convert HTML to PDF | htm2pdf.co.uk t.ex.) kanske kan fungera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Findah:

Hehe, lite upptagen med tentaplugg nu tyvärr.

Jag vet inte vad som är smidigast, men att köra en BBCode>HTML-konvertering, ( BBCode to HTML Converter Tool t.ex.) för att sedan konvertera från HTML till PDF (Convert HTML to PDF | htm2pdf.co.uk t.ex.) kanske kan fungera.

Hehe lycka till..

Vore ju grymt om konvertering funkade!
Edit: Det lyckades på sätt och vis hehe.. Bilder och text är splittade på varsitt "blad" och texten på "titlarna" blir jävligt små.

Permalänk

Har läst igenom men inte hittar något om det.
Hur skulle det gå, precis som usb-minnet, att använda en extern hårddisk istället?
Alternativt mobilens minne?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lucifer579:

Har läst igenom men inte hittar något om det.
Hur skulle det gå, precis som usb-minnet, att använda en extern hårddisk istället?
Alternativt mobilens minne?

Bra fråga:)

Att använda extern hårddisk ska funka precis som med usbminnet men hundra är jag inte.
Mobiltelefonens minne vet jag heller inte men du får gärna pröva och återkomma med resultat^^.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Bra fråga:)

Att använda extern hårddisk ska funka precis som med usbminnet men hundra är jag inte.
Mobiltelefonens minne vet jag heller inte men du får gärna pröva och återkomma med resultat^^.

Japp, återkommer med resultat på måndag, då jag kommer få den nya datorn!
Den har ju ingen optisk enhet, och vill man få bort all skit som acer slänger in så...

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lucifer579:

Japp, återkommer med resultat på måndag, då jag kommer få den nya datorn!
Den har ju ingen optisk enhet, och vill man få bort all skit som acer slänger in så...

Underbart!

Väntar med spänning på resultat hehe.

Permalänk
Avstängd

Har alltid haft alla diskar inkopplade och tp-kabeln i, ser inte varför man ej skulle ha detta.
Sen tar iaf jag aldrig uppdatera automatiskt för då installerar den ruttna drivers till grafik,ljud direkt i onödan.

Tror ju knappast dom som behöver en guide för detta klarar av att öppna sin dator och dra ut RÄTT disk om man nu har fler än 1 (vilket också dom antagligen inte vet om dom ej vet hur man installerar ett OS)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av definition:

Har alltid haft alla diskar inkopplade och tp-kabeln i, ser inte varför man ej skulle ha detta.
Sen tar iaf jag aldrig uppdatera automatiskt för då installerar den ruttna drivers till grafik,ljud direkt i onödan.

Tror ju knappast dom som behöver en guide för detta klarar av att öppna sin dator och dra ut RÄTT disk om man nu har fler än 1 (vilket också dom antagligen inte vet om dom ej vet hur man installerar ett OS)

Windows 7 lägger bootloadern på den dolda 100MB systempartitionen som skapas så där klarar man sig säkert men med äldre OS så las bootloaderna på annan disk om man hade flera.

Dessutom är det ganska stor risk att man klantar sig och tar fel disk vid installation om man har flera inkopplade.

Uppdatera automatiskt behöver man ju inte men det är rekommenderat. Det går ju faktiskt att dölja valfria och rekommenderade uppdateringar;).

Jag kan ta bort guiden om du vill, men då får du dras med x antal trådar om dagen/veckan som skapas helt i onödan.. Detta är ett litet försök att lära småpojkarna att använda sig av sökfunktionen, sen vetefan om det funkar men iaf.

Du behöver inte läsa eller följa den om du inte gillar den, jag lovar:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 2 November 12:36

Bildhosten har bökat runt och ändrat länkarna och annat skit så jag måste tyvär länka om och länka rätt (igen!). Dessutom får jag ett felmeddelande lite då och då som säger:
We're currently processing this file and it's unfortunately not available yet. It should be done within a few minutes.

Detta betyder att jag behöver en ny vettig bildhost istället för solidfiles skiten.. Har ni tips får ni gärna hosta upp dem:)

Edit: Bilder funkar nu som dem ska!.

Permalänk
Medlem

Jag har ett windows 7 home premium 64 bit i min laptop och jag vill göra en helt clean ominstallation men jag har ju ingen skiva med, är denna länken legit för windows 7 iso "http://www.mydigitallife.info/2009/11/10/windows-7-iso-x86-an..." vette fan vart jag ska hitta iso fil annars :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

Jag har ett windows 7 home premium 64 bit i min laptop och jag vill göra en helt clean ominstallation men jag har ju ingen skiva med, är denna länken legit för windows 7 iso "http://www.mydigitallife.info/2009/11/10/windows-7-iso-x86-an..." vette fan vart jag ska hitta iso fil annars :S

Om du Googlar på " Windows 7 Ultimate (x64) - DVD (Swedish) " så finns det även en svensk version.

Visa signatur

janee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Keh:

Jag har ett windows 7 home premium 64 bit i min laptop och jag vill göra en helt clean ominstallation men jag har ju ingen skiva med, är denna länken legit för windows 7 iso *länk* vette fan vart jag ska hitta iso fil annars :S

Jo den är legit såklart då Digital River är en MS certifierad distributör så visst kan du ladda ner därifrån om du vill det men huruvida man får ;)...

Skrivet av janee:

Om du Googlar på " Windows 7 Ultimate (x64) - DVD (Swedish) " så finns det även en svensk version.

Japp det gör det, bättre är att googla på SHA-1 siffrorna så man vet att man får genuin version om man nu vill ladda ner det.

Vill helst att vi inte diskuterar det i denna tråd. Kul dock att ni ställer frågor här, behövs mer!.

Tack:)
/tcntad

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo den är legit såklart då Digital River är en MS certifierad distributör så visst kan du ladda ner därifrån om du vill det men huruvida man får ;)...

Fattar inte hur det skulle vara olagligt när man använder sin egna cd-key, hur fan ska man annars installera om windows när man fått en dator utan windows skiva?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Keh:

Fattar inte hur det skulle vara olagligt när man använder sin egna cd-key, hur fan ska man annars installera om windows när man fått en dator utan windows skiva?

Antingen ringer man MS och ber dem skicka en skiva eller så skapar man återställningsskivor. Så enkelt är det.
Har man inte upphovsrättsinnehavarens tillstånd att ladda ner är det olagligt enligt svensk lag.

Nu ska vi dock inte diskutera sånt i denna tråd, tack:)

Permalänk
Medlem

hej igen!

har en liten fråga om formatering av min laptop, sitter på en MSI-GX740 och vill nu installera ett nytt OS helt fresh utan all bloatware och annan skit, men är lite osäker när jag är inne i fliken "Where do you want to install windows?" och där ser jag 3st partioner:

Disk 0 Partion 1:BIOS_RVY 12.0GB Type OEM (Reserved)
Disk 0 Partion 2:System 100.0 MB type system
Disk 0 Partion 3 ( den jag prövade installera windows på) 453.7 GB type primary

men iaf fick felmeddelande när datorn startade om sen som var Bootmgr is compressed press ctrl delete to restart, kan man deleta alla 3 partioner som finns där och bara börja om från scratch?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Keh:

hej igen!

har en liten fråga om formatering av min laptop, sitter på en MSI-GX740 och vill nu installera ett nytt OS helt fresh utan all bloatware och annan skit, men är lite osäker när jag är inne i fliken "Where do you want to install windows?" och där ser jag 3st partioner:

Disk 0 Partion 1:BIOS_RVY 12.0GB Type OEM (Reserved)
Disk 0 Partion 2:System 100.0 MB type system
Disk 0 Partion 3 ( den jag prövade installera windows på) 453.7 GB type primary

men iaf fick felmeddelande när datorn startade om sen som var Bootmgr is compressed press ctrl delete to restart, kan man deleta alla 3 partioner som finns där och bara börja om från scratch?

Windowspartitionen verkar vara tredje ja.

Man lägger upp det så:
Återställningspartition
Systempartition (boot, bitlocker osv)
Systempartition (Windows)

Smartast är väl att lämna återställningspartitionen men har du återställningsskivorna antar jag att det inte spelar nån roll.
Så ja du kan ta bort alla partitioner om du så vill och använda licensnyckeln som sitter på laptopen. Kom ihåg alla drivrutiner och allt annat, att bränna återställningsskivor och drivrutinskivor (morsan fick allt sånt på skiva med sin F-S dator).