Vad kan man göra med SpinRite egentligen?

Permalänk

Vad kan man göra med SpinRite egentligen?

Jag har då en halvtrasig hårddisk som verkar gå sönder mer och mer, eller så har det stannat upp och filerna är statiskt trasiga.
Men då tänkte jag om man på något sätt kunde kopiera över filer till en annan hårddisk och samtidigt laga dem.

Kan man t ex kopiera från en halvtrasig hårddisk och samtidigt laga filerna till ett helt tillstånd, och då kopiera filerna till en annan hårddisk ?
Kan man göra detta med SpinRite (OS XP ej laddat, körs alltså genom FreeDos)?

Kommer alla bussbreddar maximeras så det går lika snabbt som det kunde ha gjort i windows tro?

Själva hårddisken är själva lagringsdisken i datorn. Där ligger t ex Steam och bilder och andra program.
Men om man nu kopierar en så speciell mapp som Steam (med massa specialfiler och inställningar), kommer då t ex uppstarten av steam vara precis lika dan med den nya hårddisken som det var med den gamla? (Jag menar om det kanske blir något error efterssom det är en annan hårddisk och det kanske glöms kvar några registerfiler på den gamla t ex)

Tack för all hjälp man kan få!!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, som skrivet i din andra och andras trådar så kan SpinRite för en kortare/lite längre tid få en hdd på fötter, men om den är så bråkig så skulle iaf inte jag lita till en sådan halvtaskig sak/disk då den ju kan lägga ner när som helst

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

SpinRite kopierar inte filer, den läser/skriver på sektornivå, flera ggr om det krävs, och förstärker pss dåliga/svaga sektorer. Förhoppningsvis är disken i bättre skick efter än före.

Ingen programvara kan reparera en disk vars lagringsytor börjat krackelera.

Permalänk

jaha så spännande!
Men hur kan programmet veta om en fil (eller vad det nu blir) är trasig egentligen?
Ser en fil ut på ett speciellt sätt då?

Så SpinRite reparerar bara trasig data alltså?
Men just nu är det inga trasiga sektorer står det, men bilderna som gick sönder är fortfarande "trasiga"/konstiga. Kommer SpinRite laga dessa kanske?

Då behöver man något annat program för att få den helt kopierat till en annan hårddisk då då? Är det t ex bäst att ha något program som man kan köra från CD utan att behöva ladda OS? (för då kan ju OS hålla på och använda vissa filer som ligger på HDDn väll)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Spinrite har ingen aning om huruvida filen är skadad eller inte. Däremot kan spinrite bedöma om en sektor lästs korrekt, eller inte. Spinrite lutar sig egentligen bara tillbaka och låter disken sköta sina accesser på egen hand, och lyssnar till vad disken säger om läsningarna. En dålig sektor ger en icke korrekt avläsning vilken flaggas och skickas till spinrite, som i sin tur tar över och läser samma sektor om och om igen tills spinrite kan pussla ihop vad som "troligtvis" är en korrekt bild av vad som fanns i sektorn, varefter man märker sektorn som trasig, och skriver data man räddat i en ersättningssektor.

Om du först kör spinrite, och sedan klonar disken med mjukvara avsedd för det, så kanske du kan rädda dina bilder... Kanske.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Dd-rescue är ett program, som kan rädda datat och göra en avbild av disken. Dd-rescue körs lämpligast från en USB-sticka under linux (live-CD). Ddrescue - Forensics Wiki
GNU ddrescue Manual

Visa signatur

Fagerja