HJÄLP! Behöver få tag i gammal WD disk

Permalänk
Proffsmoddare

HJÄLP! Behöver få tag i gammal WD disk

Har stött på ett massivt problem kretskortet på en gammal disk har dött och på denna disken fanns ca 5000 foton på alla moddar jag gjort genom åren fram tills idag Jag behöver därför få tag i en likadan fungerande disk för att kunna byta kretskortet och ev rädda mina bilder.

Disken är en WD Caviar RE16 320gb WD3200
WD P/N WD3200YS-01PGB0

Finns det någon i detta långa land som har en sådan liggandes i ett hörn plz plz plz hör av er. Jag har inte pengar för att kunna lämna in disken till proffs då detta kostar någonstans mellan 4-12k :/

Lite mer info om disken

MDL: WD3200YS-01PGB0
Date: 30 Jan 2006
DCM: HSCHCAJCH

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

oO Trodde Wolverine proffsmoddaren va bättre på att hålla backup och inte skriva plz 3 gånger på rad:/..

Kan höra runt med andra och se om det finns nån sån.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tcntad:

oO Trodde Wolverine proffsmoddaren va bättre på att hålla backup och inte skriva plz 3 gånger på rad:/..

Ja du jag brukar inte skriva så men detta är ett sån j**la nödläge Och ja visst skulle jag haft en massa backup men man kan alltid vara efterklok jag har dock lärt mig en läxa nu BIGTIME om någon kan få fram en så har ni min EVIGA tacksamhet och hur j**la mycket gravyr ni än vill ha

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10275365']Ja du jag brukar inte skriva så men detta är ett sån j**la nödläge Och ja visst skulle jag haft en massa backup men man kan alltid vara efterklok jag har dock lärt mig en läxa nu BIGTIME om någon kan få fram en så har ni min EVIGA tacksamhet och hur j**la mycket gravyr ni än vill ha

Jag håller fan med dig, själv gjort samma sak:(
Jag ska se runt om jag kanske hittar nån med en sån disk.

Permalänk
Avstängd

Tror kanske att min polare har en sådan disk och han ska köpa ny disk så då får jag ta den och är det en sådan som du behöver så skickar jag uppden till dig direkt!

MVH

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av InluZion:

Tror kanske att min polare har en sådan disk och han ska köpa ny disk så då får jag ta den och är det en sådan som du behöver så skickar jag uppden till dig direkt!

MVH

Låter underbart ! Hör av dig när du vet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10275397']Låter underbart ! Hör av dig när du vet.

Det fixar jag. hur som haver så kan jag ju inte få upp den till dig innan nästa vecka men, om det inte är så akut att du helt enkelt får ge mig soppa pengar, så kör jag upp den, om det nu skulle vara en sådan disk!

MVH

Permalänk
Medlem

Dem diskar satt i externa va? har nämligen en sån men tyvär vill ja ha kvar den

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har enligt enhetshanteraren en "WDC WD3200AAJB-00TYA0 ATA Device". Vet inte vad som skiljer de olika modellerna men om det kan vara till hjälp så hojta till.

Lider med dig, inte roligt att förlora data.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Dem diskar satt i externa va? har nämligen en sån men tyvär vill ja ha kvar den

Du lär väl få en liten peng för den disken i sånt fall. Jag menar du kan ju få en ny 500gb för en 5-hundring.

Permalänk

Western Digital Caviar Blue WD3200AAKS 16MB 320GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Om det är denna så finns den att köpa ny på flera ställen, dock är det ju inte säkert att det är samma :/
tråkigt att höra, aldrig kul att förlora en disk full med prylar utan backup och särskilt inte i detta fall med tanke på diskens innehåll.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Annars om helvetet skulle skita sig så är jag villig att Donera 200kr för att du skickar in den till något företag som kan återskapa datan!

+ att jag måste ju bjuda dig på kaffe som jag en gång lovade

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Kollar in i tråden i morgon igen!
Hoppas du hitat nån annars rotar jag igen min samling runt 100stycken som ligger o skräpar mellan 80-500 o det bör ju finnas nån!
Men är det den modellen som är svart?
Blir lite enklare då^^

Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

Western Digital Caviar Blue WD3200AAKS 16MB 320GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Om det är denna så finns den att köpa ny på flera ställen, dock är det ju inte säkert att det är samma :/
tråkigt att höra, aldrig kul att förlora en disk full med prylar utan backup och särskilt inte i detta fall med tanke på diskens innehåll.

Nope...tror det är denna...finns inte att köpa tyvärr.
Western Digital Caviar RE WD3200YS 16MB 320GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Finns på e-bay:
Lot of 3 - Western Digital Caviar RE WD3200YS 320 GB - eBay (item 250675998821 end time Aug-31-10 11:01:14 PDT)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Cyne:

Har enligt enhetshanteraren en "WDC WD3200AAJB-00TYA0 ATA Device". Vet inte vad som skiljer de olika modellerna men om det kan vara till hjälp så hojta till.

Lider med dig, inte roligt att förlora data.

Tyvärr måste det vara exakt samma disk om bytet ska fungera.

Skrivet av ManBearPig:

Disken är ifrån 2006 så den går inte att köpa längre. Om det vore så enkelt hade ny disk varit beställde redan.

Skrivet av ponti:

Kollar in i tråden i morgon igen!
Hoppas du hitat nån annars rotar jag igen min samling runt 100stycken som ligger o skräpar mellan 80-500 o det bör ju finnas nån!
Men är det den modellen som är svart?
Blir lite enklare då^^

Ja modellen är svart

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Att folk alltid ska vara så dryga här.:( :'( När jag gjorde lumpen sa dom:

1. "Jag bryr mig inte om hur problemet uppstod, jag bryr mig om hur det blir löst".
2. När en kamrat (kollega kanske man säger civilt) var sen efter en dusch, stressade kamraten med kläder och utrustning. Ett befäl kom in och sa/skrek: "Sug tag då för fan!!! Hjälp honom [att komma i tid]". Två kamrater lyfte upp honom några cm från marken, 2 andra kamrater tryckte på honom kängorna, 2 andra kamrater knöt dem åt honom. Jag var en av kamraterna som knöt den sene kamratens känga.:)

Detta är Sweclockers och inte lumpen, men grabbar: visa att detta är Swec och hjälp "er kamrat i nöd", tillika forumkollega och försök hitta den komponent som TS frågar efter!!! Visa att vi är Swec och att vi är beredda att hjälpa varandra och inte "stjälpa" (genom spydiga och syrliga kommentarer om hur problemet uppstod etc.).:)

Visa att vi är bättre än Flashback!:D:)

(Hade jag haft nämnda disk TS frågar efter hade jag skickat den redan idag:)).

Love, Peace and Understanding!:)<3 (Istället för: "mad, war and sad").:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Inaktiv

Om det skulle visa sig att ingen har den disken du just eftersöker kanske du kan kolla med WD direkt. Din disk har 5 års garanti och är en RAID-modell. Förhoppningsvis så har WD en hel del såna diskar på lager eftersom de används i RAID.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anon2110:

Om det skulle visa sig att ingen har den disken du just eftersöker kanske du kan kolla med WD direkt. Din disk har 5 års garanti och är en RAID-modell. Förhoppningsvis så har WD en hel del såna diskar på lager eftersom de används i RAID.

Du har rätt det hade jag helt missat! Tack! ska dra ett mail till wd omgående.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MacEnkronan:

Att folk alltid ska vara så dryga här.:( :'( När jag gjorde lumpen sa dom:

1. "Jag bryr mig inte om hur problemet uppstod, jag bryr mig om hur det blir löst".
2. När en kamrat (kollega kanske man säger civilt) var sen efter en dusch, stressade kamraten med kläder och utrustning. Ett befäl kom in och sa/skrek: "Sug tag då för fan!!! Hjälp honom [att komma i tid]". Två kamrater lyfte upp honom några cm från marken, 2 andra kamrater tryckte på honom kängorna, 2 andra kamrater knöt dem åt honom. Jag var en av kamraterna som knöt den sene kamratens känga.:)

Detta är Sweclockers och inte lumpen, men grabbar: visa att detta är Swec och hjälp "er kamrat i nöd", tillika forumkollega och försök hitta den komponent som TS frågar efter!!! Visa att vi är Swec och att vi är beredda att hjälpa varandra och inte "stjälpa" (genom spydiga och syrliga kommentarer om hur problemet uppstod etc.).:)

Visa att vi är bättre än Flashback!:D:)

(Hade jag haft nämnda disk TS frågar efter hade jag skickat den redan idag:)).

Love, Peace and Understanding!:)<3 (Istället för: "mad, war and sad").:):)

På vilket sätt är jag dryg?

Jag försöker hjälpa så gott jag kan och iaf visa andra användare åt rätt håll, ja jag kan vara dryg ibland men bara när frågorna ställts innan..För det finns otroligt många nya användare som bara klickar och skriver sin fråga utan att ens överhuvudtaget leta det lilla minsta först.

Hooah!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

På vilket sätt är jag dryg?

Jag försöker hjälpa så gott jag kan och iaf visa andra användare åt rätt håll, ja jag kan vara dryg ibland men bara när frågorna ställts innan..För det finns otroligt många nya användare som bara klickar och skriver sin fråga utan att ens överhuvudtaget leta det lilla minsta först.

Hooah!

Nej men alltså du verkade dryg när du tog upp hur TS hade formulerat sig. Jag menar att sådant inte är konstruktivt (det hjälpte ju inte honom framåt i frågeställningen). Visst om TS hade frågat: "Hur gör man en backup" utan att kolla i FAQ så hade jag förstått att det hade varit "drygt" att svara på en sån fråga. Men det var ju inte tal om att TS gjorde exemplet ovan, utan han :)SA:) ju att "dumt att jag inte gjorde backup, nån som vet var jag kan få tag i X disk så jag kan rädda bilderna?" och att han lärt sig big time...

Det jag tycker är synd är ju att många har en machoattityd och klagar på andra (jag vet att klagandet i sig är Svenssons hobby men iaf...) och nästan "ser ner" på dem för att "de borde kunnat något självklart" genom kommentarer som inte löser problemet. Många kommer ju hit just för att de inte vet och det känns ibland (när man läser forum) som att folk blir dryga för att de kan så lite ("Det där borde du veta det vet ju alla, huuur kan du ha missat det?") eller om man råkar posta en tråd fel eller något annat oväsentligt.

Jag fick förklara 1-3 ggr. för en tjej vad ett moderkort är och vad det gör, inte såg jag ner på henne för det.:) När vi pratade smink så är det ju jaag som är i underläge och hon ser inte ner på mig för det.:) Och det är så det borde vara - man hjälper varandra kort och gott.:) Men tyvärr kommer många med hårda :/ kommentarer till folk nästan som att de vore OBS-barn som behöver en tillrättavisning för att de går ut på ett forum och frågar det de vill ha hjälp med. Alla kan vara nybörjare fast de är experter om du förstår vad jag menar.:)

Dryga människor är som ett kreditkort: det går och umgås med dom, men efter ett tag blir det inte så kul att umgås med dom då det blir jävligare och jävligare ju längre in i relationen man kommer p g a personlighetsdraget de har.:D;) Gillar inte dryga människor, att vara dryg fyller inget syfte!:) Det tar bara upp inandningsluft och tid.:):P

OT: Hur gick det för dig TS, fick du svar från WD? Berätta gärna vad de sa och om det är möjligt att köpa HDD:ar/komponenter från HHD:ar av dem, när det kommer till gamla diskar.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Kikade i min externa. rätt storlek men siffrorna stämde inte.
WD 3200JB
MDL: WD3200JB-00KFA0
Date: 03 nov 2006
DCM: HHBHCAJAAN

Hör av dig om du tror att denna disk skulle hjälpa dig.
Jag lider med dig, för att förlora bilder är för jävligt.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av swiw:

Kikade i min externa. rätt storlek men siffrorna stämde inte.
WD 3200JB
MDL: WD3200JB-00KFA0
Date: 03 nov 2006
DCM: HHBHCAJAAN

Hör av dig om du tror att denna disk skulle hjälpa dig.
Jag lider med dig, för att förlora bilder är för jävligt.

Jag har faktiskt ingen aning om det skulle fungera men jag ska avvakta ett svar från WD själva och se vad dom sager om saken. Jag frågade även om det skulle gå med annat kort från en wd disk med samma storlek.

EDIT

Fick svar från wd

"Circuit Board
Western Digital does not sell or replace circuit boards for our hard drives nor are we aware of any other companies that sell them. Replacing the circuit board on a hard drive is not a recommended method for recovering data or drive functions as this will void the warranty on the hard drive. For every hard drive model that Western Digital manufacturers, there are many firmware changes that would make it very difficult to find a circuit board with the same firmware of the defective drive. If you attempt to install a circuit board with a different firmware than the original, this may damage the hard drive further. If you need to recover the data on your drive, please contact one of our recommended preferred data recovery partners."

Så om jag inte kan hitta samma disk är jag fucked :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10277787']Jag har faktiskt ingen aning om det skulle fungera men jag ska avvakta ett svar från WD själva och se vad dom sager om saken. Jag frågade även om det skulle gå med annat kort från en wd disk med samma storlek.

EDIT

Fick svar från wd

"Circuit Board
Western Digital does not sell or replace circuit boards for our hard drives nor are we aware of any other companies that sell them. Replacing the circuit board on a hard drive is not a recommended method for recovering data or drive functions as this will void the warranty on the hard drive. For every hard drive model that Western Digital manufacturers, there are many firmware changes that would make it very difficult to find a circuit board with the same firmware of the defective drive. If you attempt to install a circuit board with a different firmware than the original, this may damage the hard drive further. If you need to recover the data on your drive, please contact one of our recommended preferred data recovery partners."

Så om jag inte kan hitta samma disk är jag fucked :/

Hm...ett svar man kunde förvänta sig...void warranty...shit drivemanufacturer!
Hoppas du hittar ett kretskort...skit i om det är risk för " Void Warranty"

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Fidel Castro:

Hm...ett svar man kunde förvänta sig...void warranty...shit drivemanufacturer!
Hoppas du hittar ett kretskort...skit i om det är risk för " Void Warranty"

Ja alltså garantin kan fara o flyga jag vill bara rädda mina bilder

Visa signatur

Permalänk

Är det en svart 320gb wd extern hårddisk? Brorsan kanske har någon liggandes, kan kolla.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av A Sandberg:

Är det en svart 320gb wd extern hårddisk? Brorsan kanske har någon liggandes, kan kolla.

Den kan ha suttit i en extern men jag har kört den som intern.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10278173']Den kan ha suttit i en extern men jag har kört den som intern.

Ok. Tyvärr så hittade jag bara en 260gb :/

Någon där ute sitter säkert på en som du kan få.
Annars tycker jag alla på swec kan skänka minst 50kr till dig så att du kan lämna in den till någon Det är du värd pga dina byggen.

Lycka till

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Proffsmoddare

jag hoppas att någon har denna gamla disk liggandes för om någon inte kan hjälpa mig är 10 år av moddhistoria borta forever

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den är inte svart, och DCM stämmer inte, men resten är rätt vad jag ser på bilden.

Festplatte 320 GB Western Digital WD3200YS bei eBay.de: Festplatten (endet 15.08.10 19:44:07 MESZ)

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej men alltså du verkade dryg när du tog upp hur TS hade formulerat sig. Jag menar att sådant inte är konstruktivt (det hjälpte ju inte honom framåt i frågeställningen). Visst om TS hade frågat: "Hur gör man en backup" utan att kolla i FAQ så hade jag förstått att det hade varit "drygt" att svara på en sån fråga. Men det var ju inte tal om att TS gjorde exemplet ovan, utan han :)SA:) ju att "dumt att jag inte gjorde backup, nån som vet var jag kan få tag i X disk så jag kan rädda bilderna?" och att han lärt sig big time...

Det jag tycker är synd är ju att många har en machoattityd och klagar på andra (jag vet att klagandet i sig är Svenssons hobby men iaf...) och nästan "ser ner" på dem för att "de borde kunnat något självklart" genom kommentarer som inte löser problemet. Många kommer ju hit just för att de inte vet och det känns ibland (när man läser forum) som att folk blir dryga för att de kan så lite ("Det där borde du veta det vet ju alla, huuur kan du ha missat det?") eller om man råkar posta en tråd fel eller något annat oväsentligt.

Jag fick förklara 1-3 ggr. för en tjej vad ett moderkort är och vad det gör, inte såg jag ner på henne för det.:) När vi pratade smink så är det ju jaag som är i underläge och hon ser inte ner på mig för det.:) Och det är så det borde vara - man hjälper varandra kort och gott.:) Men tyvärr kommer många med hårda :/ kommentarer till folk nästan som att de vore OBS-barn som behöver en tillrättavisning för att de går ut på ett forum och frågar det de vill ha hjälp med. Alla kan vara nybörjare fast de är experter om du förstår vad jag menar.:)

Dryga människor är som ett kreditkort: det går och umgås med dom, men efter ett tag blir det inte så kul att umgås med dom då det blir jävligare och jävligare ju längre in i relationen man kommer p g a personlighetsdraget de har.:D;) Gillar inte dryga människor, att vara dryg fyller inget syfte!:) Det tar bara upp inandningsluft och tid.:):P

OT: Hur gick det för dig TS, fick du svar från WD? Berätta gärna vad de sa och om det är möjligt att köpa HDD:ar/komponenter från HHD:ar av dem, när det kommer till gamla diskar.:)

Är du besatt av smileys eller nåt?
Kan bara säga att jag har svårt att sätta in mig i situationen, vill inte ens veta hur j*****t det kan vara att förlora 5000 bilder. Är ju ditt livsverk/imperium om man drar det till yttersta strået. Lider med dig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X