Skickat tillbax IBM Deskstar til Holland?

Permalänk

Skickat tillbax IBM Deskstar til Holland?

Är det någon som har använts sig av IBM reklamations system. Gått in på deras hemsida med RMA system och sedan skickat tillbacka HD för att få en ny eller för att få den andra lagad????

Har nämligen precis skickat in 2*60GB Deskstar....

Visa signatur

Athlon XP 1900+ ø 256 DDR Orginal PC2700 cas2.5 ø 266 Gb IBM ø Point Of View GeForce4 Ti4200 128Mb DDR DVI TV-out AGP ø W2kProSwe ø SB Live! Platinium

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det, tog några veckor att få en ny disk.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det. För mig tog det ca. 2 veckor att få en ny

Permalänk

Vad hade ni för fel på dem...??

Visa signatur

Athlon XP 1900+ ø 256 DDR Orginal PC2700 cas2.5 ø 266 Gb IBM ø Point Of View GeForce4 Ti4200 128Mb DDR DVI TV-out AGP ø W2kProSwe ø SB Live! Platinium

Permalänk
Medlem

Någon som vet om de fortfarande skickar tillbaka 46gb 75GCP, skicka in min förra veckan.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Min 75GXP 75gb har börjat skrapa när den ska läsa vissa filer.... måttligt störande.... är det tillräckligt för att skicka in den eller ska man köra den en stund i mikron tro?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tog ungefär 2 veckor för mig med. DHL kom med nya disken till dörren.

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem

vad kostar det att skicka ner den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viceman
Någon som vet om de fortfarande skickar tillbaka 46gb 75GCP, skicka in min förra veckan.

Kan bara säga att ja skickade min över en månad sen och det sista ja vet är att den 17e september skickades ut från Holland sen dess har inget hänt jag har inte sett skymten av nån Hd ele hört nått från dom men ja ska ta och maila till dom å fråga vad som har hänt

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brandt
vad kostar det att skicka ner den?

De kostade 200kr för 703 gram de e va det står på mitt kvitto från posten billigt billigt hehe

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk

Skickade också min IBM disk till Holland för utbyte tog 2 veckor innan jag fick tillbaka en ny som endast höll 3 timmar sen va den också pajj

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

skickade min 60GXP 40 GB till holland och fick tillbaka den efter 3-4 veckor. har funkat perfekt sen dess (juni)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Min 75GXP 75gb har börjat skrapa när den ska läsa vissa filer.... måttligt störande.... är det tillräckligt för att skicka in den eller ska man köra den en stund i mikron tro?

Det där är det vanliga felet på 75GXP. Samma sak hände med min. Ta backup och skicka till IBM innan den pajar totalt.
Men du behöver inte köra den i mikron Bara att skicka den till IBM så får du en ny.

Permalänk
Citat:

Skicka in skiten. Det var så mina diskar började göra ca 1 vecka innan dom la av. Har du kört et scandisk på dom, man brukar hitta skadade luster om dum "knastrar". Men skicka in dom. På IBM:s hemsida så skapar du ett RMA där du får fylla i några formulär. Kostar typ 200kr.....

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Skickade också min IBM disk till Holland för utbyte tog 2 veckor innan jag fick tillbaka en ny som endast höll 3 timmar sen va den också pajj

Du är ju dåligt. Men kanske ändå lite förståligt. Det är ju inga NYA diskar man får tillbacka. Det är ju gammla som dom har lyckats reparera eller liknande. Dåligt kan man tycka, men det är vad som står på deras hemsida.

Visa signatur

Permalänk

Ni som har skickat in era HD. Hur packade ni dom. Jag skulle typ precis skicka iväg dom i vaderade kuvert med lite "bubbelpapper" runt då jag läste på deras hemsida att dom skulle ligga i en stor kartong med super mycket skum gummi runt. Om man inte gjorde detta så skulle diskarna skickas tillbax på min bekostnad och garantin skulle ogiltigförklaras. Stränga regler, så jag fick lämna tillbax dom vaderade kuverten och leta fram en gammal låta som jag fyllde med delar av en gammal maddras. Så nu skall dom F*N inte klaga.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars kan ni ju prova att gå till eran lokala datorbutik och se hur mycket de skulle ta för att RMA disken åt er. Kan bli billigare än att skicka själv.

Permalänk
Avstängd

jag maila dom och skickade tillbaka skiten tog nån månad ,dom pröjsa allt. KRÄV att dom pröjsar ALL frakt ! vågade inte packa upp utbytes disken på 3 månader för jag försökte kränga skiten, men nu har den hållt rätt länge.

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

Jag skickade in min hårddisk idag, 20gb ,modell äldre än 75gxp, skickade min som brev, 80 kr.
Är det inte nya diskar man får ?

Visa signatur

Athlon 64 3000 1.8 @2.3 MSI K8N Neo 2. Geforce 4 Ti 4400 @ 4600.

Permalänk
Medlem

jag skickade in min 30,7gb:s 75gxp:are förra veckan.
jag mailade och frågade om dom kunde betala frakten, då sa dom bara att det inte var deras ansvar att göra det....

Visa signatur

RediculÖse!

Permalänk
Medlem

sorry gammal tråd....

hur packade ni diskarna? tänkte oxå använa bubbelplast men det får man tydligen inte. Vad ska man använda då som är "Godkänt"? har int etillgång till nån gammal madrass som nån här hade skurit upp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AoZ
sorry gammal tråd....

hur packade ni diskarna? tänkte oxå använa bubbelplast men det får man tydligen inte. Vad ska man använda då som är "Godkänt"? har int etillgång till nån gammal madrass som nån här hade skurit upp...

Jag hittade "väggisolering" på vinden som jag klippte i bitar. Den där sorten som kliar så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör Driver Fitness Testet som finns att ladda ner hos IBM. Gör en avancerad test ingen quick test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AoZ
sorry gammal tråd....

du ska andvända skumgummi inget annat finns instruktioner hos IBM. Har du inte så köper du ifall du inte vill chansa garantin. Antar att det finns skäl för just skumgummi ur antistat synpunkt bla och skydd. Glöm inte antistat påsen annars är det kört.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

har ni adress och e-mail till ibm så man kan skicka tillbaka sin 30 gigare den pajade nyligen.. och fick ni visa en lapp att ni hadde garanti kvar eller skicka ni bara in hdd och hoppades på att de skicka en ny?
DE DET SÅ BRA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullcom
har ni adress och e-mail till ibm så man kan skicka tillbaka sin 30 gigare den pajade nyligen.. och fick ni visa en lapp att ni hadde garanti kvar eller skicka ni bara in hdd och hoppades på att de skicka en ny?
DE DET SÅ BRA.

Läs här: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/pre_rma.htm
Står vad precis hur man ska göra!
Du kan också kolla garantistatusen där ( http://www.storage.ibm.com/warranty/jsp/arma31.jsp )

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk

Kass 40GB 60GXP

Jaha. Nu fick jag också tillfälle att testa IBMs fina "kundsupport". Om jag fattar detta rätt så skickar de alltså ut beg. diskar, ersätter inte porto och (enligt min egen erfarenhet) svarar inte på kritiska mail. Bra jobbat.
Valde också att skicka som ekonomi-brev. 80 SEK. Och det tycker jag är dyrt. 1/10 av värdet på disken liksom. Plus allt tjaffs om packning. Skicka in en trasig disk med bättre packning än den hade när jag en gång fick den. Absurt.

Jag tycker inte det är ok att behöva skicka skräpet till Nederländerna! Reklamationer borde gå tillbaka till ÅF eller svensk agent för IBM. Och givetvis skulle de skicka ut en fraktlapp när man beställde RMA.

Permalänk
Medlem

hålelr stenhårt med att det borde vara ÅF eller agent som borde stå för denna retur....

tidigare i tråden frågade jag om vad man kan packa med.. kom på den excellenta ideén att köpa tvättsvampar för bil, kostade 3.50styck, behövde typ 4-5st. Det var överkomligt! Däremot ska man se till att de är oschamponerade svampar man köper..

Permalänk
Medlem

När jag skicka tillbaka min 30GB 75GXP fick jag tillbaka en ny 40GB 120GXP. Tror inte den var begagnad iaf.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att man i sådana här fall främst skall vända sig till den man köpt disken av, är det ett företag som är värt nått så sköter dom givetvis om returen till IBM (eller till den tillverkare det rör sig om).
Enda orsaken till att man skall behöva sköta om nått sånt här själv är om försäljaren av disken har gått i konkurs eller nått liknande.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Tycker personligen att man i sådana här fall främst skall vända sig till den man köpt disken av, är det ett företag som är värt nått så sköter dom givetvis om returen till IBM (eller till den tillverkare det rör sig om).
Enda orsaken till att man skall behöva sköta om nått sånt här själv är om försäljaren av disken har gått i konkurs eller nått liknande.

det är så att man har 3 års garanti på ibm hdd.. och afären man köper den av har man bara 2 års garanti.. och när det tar slut så tar ibm över det sista året. och då får man lixsom köta det skälv tror jag.
jag är inte säker så rätta mig om jag har fel.. men det låter ju troligt allså..