Permalänk
Medlem

Det ser faktiskt ut som att det funkar med att backa upp en sambashare (zfs), Håller på att tanka upp ca 400 Gb på en fri trial 30 dagar.

Det tar car 14 dagar Kostnaden är $3 per månad vid 4 års bindningstid. Per månad är det $5 - ganska ok för unlimited tycker jag.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Det ser faktiskt ut som att det funkar med att backa upp en sambashare (zfs), Håller på att tanka upp ca 400 Gb på en fri trial 30 dagar.

Det tar car 14 dagar Kostnaden är $3 per månad vid 4 års bindningstid. Per månad är det $5 - ganska ok för unlimited tycker jag.

Då blir det 2,8 Mbit/s upload i snitt, rätt OK alltså. Så du backupar din sambashare via en annan dator som kör ett operativsystem som funkar med crashplan? I så fall kanske man kan köra Linux via virtualbox på FreeBSD-servern och mounta sambashare i den virtuella maskinen som sköter backupen. Men hur menar du att 3$ per månad helt plötsligt bli 5$ per månad? Du menar 5$ per månad utan bindningstid? Visst, ändå OK pris men jag undrar om de anser det OK att backa upp en 10 TB filserver på det viset (det är en enda dator men med många diskar). Såg att de hade familjepaket från 6$ per månad men om man redan backupat familjens övriga datorer till filservern så kan man kanske anse att det ändå bara är en dator.

Låt se 400 GB på 14 dagar. 10 TB skulle då ta ungefär ett år att backuppa. Kan man återta en backup som avbryts t.ex. på grund av strömavbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då blir det 2,8 Mbit/s upload i snitt, rätt OK alltså. Så du backupar din sambashare via en annan dator som kör ett operativsystem som funkar med crashplan? I så fall kanske man kan köra Linux via virtualbox på FreeBSD-servern och mounta sambashare i den virtuella maskinen som sköter backupen. Men hur menar du att 3$ per månad helt plötsligt bli 5$ per månad? Du menar 5$ per månad utan bindningstid? Visst, ändå OK pris men jag undrar om de anser det OK att backa upp en 10 TB filserver på det viset (det är en enda dator men med många diskar). Såg att de hade familjepaket från 6$ per månad men om man redan backupat familjens övriga datorer till filservern så kan man kanske anse att det ändå bara är en dator.

Låt se 400 GB på 14 dagar. 10 TB skulle då ta ungefär ett år att backuppa. Kan man återta en backup som avbryts t.ex. på grund av strömavbrott?

Det går faktiskt fortare! Jag tror att jag startade ca kl 18 igår och den har redan flyttat upp 30 Gb. För att testa lite så har jag lagt en trucryptvolym på 25 Gb i min hemmakatalog.

Jag sitter på en Mac OSX 10.7.2 och har monterat en sambashare på min FreeBSD-server. Zfs-diskarna kommer ifrån min gamla OSOL-maskin och funkar bra fortfarande. Jag tänkte faktiskt precis som du. Jag backar ju redan upp mina burkar till FreeBSD så då räcker det med en maskin. Mac'en är bra på att hantera processer, när den "sover" så stänger den av allt som inte är aktivt, dvs CrashPlan kör vidare.

En lite bonus är att det finns en app till iPhone så man kan koppla upp sig och hämta filer.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en maskin som jag har installerat Solaris 11 på. Den fungerar bra förutom att om jag har en extern usbdisk inkopplad när jag startar maskinen så fryser den direkt efter GRUBen. Har provat med två olika diskar formaterade med ntfs, fat32 och zfs, men det blir samma sak oavsett. Har satt bios till att bara starta från den interna systemdisken, men det hjälper heller inte. Jag har slut på idéer att prova. Är det någon här som kan tänkas någon aning om vad som går fel, eller hur man kan kolla det?

Visa signatur

Kom ihåg att det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag hittade lite matnyttig information som åtminstone jag själv inte läst än, så håll till godo:

https://calomel.org/zfs_raid_speed_capacity.html

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64