Permalänk
Medlem

Internet dör efter ~40 min :s

Hej sweclockers. Vet inte om det redan finns en likadan tråd, men jag försökte söka lite och hittade ingenting. Jag har även googlat och inte hittat någon hjälp.
Allting började för kanske 3 månader sedan. Så fort jag tex. surfar, lyssnar på spotify eller lirar nått spel så fungerar internet i ca. 40 minuter, sen dör det. Sen måste jag stänga av modemet och routern i ca. 10-30 minuter, och sedan slå på dem igen. Då funkar internet i 40 min till, sen måste jag starta om igen.
Vad kan vara problemet? Vi har en 24mbit/s uppkoppling från telia, använder en 3Com Officeconnect Wireless 108Mbps 11g cable/dsl router, och ett modem från "Zyxel" (Står inget mer om modemet på modemet, men tror att vi fått den från telia.
Vart sitter problemet? Vad kan jag göra åt saken? Måste jag ringa Telia?
Svar uppskattas sjukt mycket, är så less på denna skiten just nu.
Tack // Petter

Permalänk
Medlem

Felen kan vara många, men felsökningen är enkel.

Det jag skulle börjat med är att köra med
Telia->Modem->Dator1
Telia->Modem->Dator2
för att se om det är modemet/datorn det är fel på eller om det är datorn det är fel på.
Kvarstår felet efter de testerna så skulle jag först hört av mig till telia och sett om de har störningar och eventuellt frågat efter ett nytt modem.

Permalänk
Medlem

Tror inte det har någonting med datorn att göra, för även om jag sitter på min mors bärbara händer samma sak.

Permalänk

Hej, börja med att testa utan routern.
Koppla in din dator direkt till modemet's LAN Port 1.
Vänta 20 minuter och testa ifall det händer samma sak.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Om det nu inte händer samma sak, är det då routern som är felande? Vad kan jag göra åt saken isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej, börja med att testa utan routern.
Koppla in din dator direkt till modemet's LAN Port 1.
Vänta 20 minuter och testa ifall det händer samma sak.

Okej, har testat det du tipsade om, och efter typ en timme är det fortfarande stabilt, så antar att felet sitter i routern. Vad kan jag göra åt saken? Måste jag köpa en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjodor:

Okej, har testat det du tipsade om, och efter typ en timme är det fortfarande stabilt, så antar att felet sitter i routern. Vad kan jag göra åt saken? Måste jag köpa en ny?

Kanske, kanske inte. Nu vet du iaf vad som är fel och nu vet du vilken support du ska ringa / supportforum du ska gå in på för att få hjälp. Garanterar dig att det finns trådar om just ditt problem på din tillverkares hemsida med eventuella lösningar.

Om du kör trådlöst och det tar jag för givet att du gör för 99% av alla som har problem gör det, så testa med kabel in i routern först ett tag. Om det funkar klockrent då så har du siktat in dig mer på vad det faktiska problemet är.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk

Testa att uppdatera firmware om det finns nån ny. Annars lär du köpa ny ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickN:

Kanske, kanske inte. Nu vet du iaf vad som är fel och nu vet du vilken support du ska ringa / supportforum du ska gå in på för att få hjälp. Garanterar dig att det finns trådar om just ditt problem på din tillverkares hemsida med eventuella lösningar.

Om du kör trådlöst och det tar jag för givet att du gör för 99% av alla som har problem gör det, så testa med kabel in i routern först ett tag. Om det funkar klockrent då så har du siktat in dig mer på vad det faktiska problemet är.

Okej, ska kolla 3coms sida då Nja, jag kör faktiskt tråd, men några andra i familjen använder trådlösa, samma sak händer för dem med. Återkommer med information snart

Permalänk
Medlem

Sit nära routern med datorn. Kolla om den de facto startar om sig när du förlorar kontakten. Se också till att routern är kopplad till det uttag i modem som din dator fungerade klockrent i.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7