Dominerar 655 fortfarande sin prisklass? Alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Och här försöker man vara trevlig...

Jag bor i en liten studentetta vilket gör att jag aldrig har längre än någon meter till routern, dessutom har jag bytt både antenn på routern och datorn för bättre överföring, och för din info kan .11g föra över i hastigheter upp till 108Mbit(teoretiskt), men i verkligheten får man inte mer än max 60-70mbit i bästa fall. Med min DIR-655 fick jag ut runt 15mb/s, då med a/b/g-protokollen avstängda. Tänk på att om du blandar protokoll kommer du aldrig få 300mbit som .11n ska ligga på.

Förstår inte att du orkar vara så dryg...

Men sluta trolla. 15MB/s, med en dir 655? D-Link DIR-655 A4 Quick Review - Wireless Performance, Closing Thoughts - SmallNetBuilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Jag tycker det är jobbigt att starta om varje gång man ändrar inställningarna på DIR-655 och DLink modeller i allmänhet. Jag har för mig att tillexempel netgear routrarna inte brukar behöva omstart efter kofiguration.
Rätta mig om jag har fel

Ja, det kan jag hålla med om är lite störande, dock är det ju inte ofta man ändrar inställningar Och det är ju bara med vissa inställningar man behöver starta om.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Återkom gärna med dina erfarenheter av hur den funkar!

Efter lite snabbpillande tycker jag den verkar helt okej. Enkel att fixa inställningar på och klarar iaf min 100/10-lina utan problem. Fick igång USB-disken via nätverket direkt utan problem också.

Enda jag kan klaga på hittills är att strömdosan piper lite grann. Märks dock bara när man håller örat riktigt nära, så det kan jag väl leva med. Överlag mycket router för pengarna, kostade som sagt bara 566kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Efter lite snabbpillande tycker jag den verkar helt okej. Enkel att fixa inställningar på och klarar iaf min 100/10-lina utan problem. Fick igång USB-disken via nätverket direkt utan problem också.

Enda jag kan klaga på hittills är att strömdosan piper lite grann. Märks dock bara när man håller örat riktigt nära, så det kan jag väl leva med. Överlag mycket router för pengarna, kostade som sagt bara 566kr

ajajaj så började det med min första WNR3500L efter 3 dagar med en tjutande pipande nätadapter dog den. Den nya jag fick var nånting löst i och doa. Rekommenderar byte.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

ajajaj så började det med min första WNR3500L efter 3 dagar med en tjutande pipande nätadapter dog den. Den nya jag fick var nånting löst i och doa. Rekommenderar byte.

Aj, det låter ju inget vidare :/ Men finns väl egentligen ingen anledning för mig att byta direkt? Den får väl gå tills den dör så får garantin göra sitt sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Tar tillbaka det mesta här. Satt igår och flyttade över lite grejor till hårddisken som var inkopplad i routern. Efter ett tag märker jag att en av mapparna jag lagt in filer i helt plötsligt står listad som en ensam fil på 0kB. Tänkte inte desto mer på det, utan gissade att det blivit nåt galet med överföringen. Idag hände samma sak, men den här gången försvann alla undermappar och filer - även sånt jag inte ens rört. Känns inget vidare!

Googlade lite och det här verkar vara ett känt fel. Vet inte om det finns någon lösning, men detta - i kombination med pipljudet från strömadaptern - gör att jag troligtvis skickar tillbaka routern till Dustin fortare än kvickt och väljer något annat istället.

Permalänk
Medlem

Kanonnöjd med min D-Link Dir-635 iaf riktigt stabil både trådat och trådlöst
Även vid stora överföringar 65GB +.

Med tanke på att Dir-635 är lillebror till Dir-655 så skulle jag inte tveka den kostar jue dessutom bara 695:- nu på komplett.

Netgear WNDR3700 går jue lös på 895:- just nu på komplett.

D-Link Dir-635 för 499:- Siba. Har man inte behov av Gigabit så kan man satsa på Dir-635 då den klarar 100Mbits lina bra.

Vill man ha Gigabit skall man kolla D-Link Dir-655 2,4Ghz bandet eller Netgear WNDR3700 2,4Ghz bandet och 5Ghz bandet.

Tips låt behovet avgöra och därefter plånboken.

Edwaard du kan jue byta till Dir-655 dustins studentpris är jue 731:-
eller netgear wndr3700 för 990:- dock tar jue komplett 895:- för den.

dir-655 tar komplett 695:- för men lägger man på frakten är den dyrare än på dustinhome med studentrabatt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.