Permalänk

Nätverksnyckel Trådlöst Internet

Har precis installerat ett trådlöst kort o min dator men ja kan inte ansluta till vårat nätverk här hemma.
Har även en bärbar med samma problem.
Nätverket finns i listan över tillgängliga nätverk men nu till problemet: ja får inte skriva in min kod till nätverket eller sk nätverksnyckel, varför.
När ja försöker ansluta så försöker den i några sekunder sen står d typ att nätverket kan inte längre nås men d finns ju fortfarande i listan o ja har full mottagning som sagt så e problemet att ja inte får upp rutan där ja ska skriva in nätverksnyckeln så d e ju inte konstigt att ja inte kommer in utan "nyckel"
Hoppas nån hajjar va ja menar o kan hjälpa till. Tack alla freaks.

Permalänk
Vila i frid

Du använder trådlöst kort X med standarden 802.11X i dator X med operativ X med service pack X med drivrutin X version X mot router X till ISP X. Vad är din fråga? Du använder inget frågetecken i ditt inlägg.

Permalänk

Ja som sagt så undrar jag varför ja inte får upp rutan där ja ska skriva in nyckeln för att komma in på nätverket eftersom d e ett skyddat nätverk.
Allt funkar bra på tjejens mac. Och om ja försöker komma in på nån grannes nätverk då får ja upp rutan om att jag ska fylla i nyckeln men inte på vårat egna. Förstår ni bättre nu.
Os e allafall xp home med sp3. Och routern är en netgear.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då har datorn säkert haft ett annat lösenord som du använt till samma nätverk eller nåt i den stilen så det är sparat.
Du får se om du kan få bort profilen i wlan inställningar nånstans.

Permalänk
Medlem

Stödjer ditt NIC krypteringen som används på wlanet?

Vet inte riktigt varför du kallar oss för freaks?

Permalänk
Vila i frid

Förmodligen stödjer inte ditt wlan-kort den krypteringsmetod som routerns trådlösa använder sig av. Berätta vad du har för trådlöst kort i datorn och vilken routermodell det är och du kan möjligen få en lösning.

Permalänk

Trådlösa kortet e allafall ett netgear wg311v2 802.11g och routern heter netgear wndr 3300.
Ja kan nada inget inte ett smack om nätverk så allt erat prat om wpa o wlan o allty va d nu e låter som arabiska i mina öron.
Datorn är för övrigt helt nyinstallerad och ja har aldrig någonsin fått igång ett trådlöst nätverk på någon av mina datorer under detta år ja har haft trådlöst.
Men man kanske kan resetta routern helt o hållet. Kan d spela nån roll om routern e installerad genom tjejens bärbara mac eller genom min stationära pc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Routern installeras inte nånstans. Enbart drivrutiner och eventuell mjukvara installeras på alla klienter (datorer t.ex) som ska använda sig av WLAN'et.

WLAN: Wireless Local Area Network = Trådlöst nätverk/internet
WPA = WiFi Protected Access = Kryptering

Javisst kan man resetta routern men tror inte problemet ligger där då macen kan ansluta utan problem, utan problemet måste ligga på din dator.
Pröva det jag skrev..Ta bort alla profiler för anslutning till wlan, ser lite olika ut beroende på vad du använder för program (3de parts eller windows egna).

Permalänk
Vila i frid

wg311v2 klarar inte av wpa2 utan enbart wpa personal tkip men inte aes. Min far kör med ett sådant wlan-kort och det tog sina "minuter" innan det lirade. Ställ in routern till WPA Personal TKIP så funkar det.

Permalänk

Har ändrat i routern nu allafall och nu får ja allafall skriva in nyckeln för att ansluta men d står bara att den ansluter men mer händer inte. Nu ger ja fan upp det här med trådlöst piss skit. Fan att saker o ting ska va så jävla avancerat.

Permalänk

Ville bara säga att det funkar nu. Verkar som att det tog lite tid för dator o router att ställa om sig kanske bara. Tackar för all hjälp, va skulle ja göra utan er freaks.