Frysningar vid lite mer krävande situationer

Permalänk

Frysningar vid lite mer krävande situationer

Morsning. Har under dom senaste dagarna varit med om att datorn helt låser sig när jag t. ex. spelar WoW och loggar in i lite mer befolkade områden, t. ex. storstäder. I övrigt fungerar allt toppen. Har haft lite funderingar över vad det kan vara, men det verkar inte vara processorn som det är något fel på och grafikkortet körde jag i FurMark för bara några minuter sen och det fungerade prima. Även kört Memtest och den har inte utgett några problem. OCCT linpack klarar den också. Så vad kan det vara? Några idéer?

Här är mitt system hursomhelst;

Operativsystem: Windows 7, legit
Processor: Intel Q6600 @ 3ghz, 333*9
Processorkylare: Zalman CNPS7000B
Moderkort: ASUS P5N-D
Minne: 2x2gb, tror det är Corsair, minns inte.
Grafikkort: ATI Radeon 4800 (Club 3D)
Hårddisk: Western Digital Black Caviar 1tb 7200rpm 32mb cache
Nätaggregat: OCZ StealthXStream 600W

Permalänk
Medlem

Jag hade småhackningar och småfrysningar jag också, fast med min c2d E6400 klockad till 3.3ghz. Jag löste det genom att öka Vcoren ett snäpp. Även fast den var stabil i alla test så blev jag iaf av med frysningarna till 90% med ett snäpp ökning på volten.

Om inte det hjälper för dig så prova köra datorn i default inställningar och kolla om det är klockningen som är boven.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Precis samma sak hände med en annan processor i Default inställningar, och vi snackar inte om småfrysningar. Datorn hänger sig totalt, har jag ljud på upprepas den senaste millisekunden konstant. Det enda som får igång datorn då är reset-knappen.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har du provat mata på lite mer Vcore då?
Vad den andra processorn "presterade" behöver inte nödvändigtvis ha något med samma sak att göra

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Har du provat mata på lite mer Vcore då?
Vad den andra processorn "presterade" behöver inte nödvändigtvis ha något med samma sak att göra

Jodå, det har jag. Fortfarande precis samma problem. Dessutom, hade det varit klocken så skulle den andra oklockade processorn inte ha några problem, eller hur? Stock-klockad så är den kraftigare än min nuvarande. Har även kört med samma klocking i ungefär ett år redan, varför skulle den helt plötsligt börja kräva mer volt?

Permalänk

Datorn hängde sig precis vid passivt Spotify-lyssnande. Detta börjar bli väldigt irriterande och förbryllande. Någon som har någon idé alls?

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är ett sent svar. . .

Med största sannolikhet så är det nordbryggan som överhettar. Tryck dit fläkten som följde med moderkortet så borde det lösa sig.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"