8 GB Ram MacBook Unibody

Permalänk

8 GB Ram MacBook Unibody

Har tänkt köpa mer nytt ram till min MacBook Unibody (late 2008) som i nuläget endast har 2 GB. Jag tänkte först att 8 GB var uteslutet på grund av det, som jag kom ihåg det, höga priset. Men till min förvåning kan man få 8 GB för under 1400 kr Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB, sist jag kollade låg det på typ 8000 kr. Har inte priset sjunkit sjukt snabbt?

Till min riktiga fråga: Funkar de länkade stickorna till MacBook Unibody (late 2008) och fungerar det bra med 8 GB? Har för mig att jag läst nånstans att det var problem med 8 GB ram i just den modellen av MacBook, kan dock inte hitta nått om det nu.

Tack Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

6GB är max i den modellen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Är det bäst att köra 1x4GB + 1x1GB eller 2X2GB? Kostar ungefär lika mycket då jag i första fallet kan använda en av de nuvarande stickorna (eller?). Två olika sorters stickor stickor ger lägre hastighet, eller hur är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Molnlandare:

Är det bäst att köra 1x4GB + 1x1GB eller 2X2GB? Kostar ungefär lika mycket då jag i första fallet kan använda en av de nuvarande stickorna (eller?). Två olika sorters stickor stickor ger lägre hastighet, eller hur är det?

Kör på 1x4+1x2. Är ganska säker på att de som provade 2x4GB hade problem med prestanda som gick i botten. Så länge de har samma CL och MHz så kommer de köra i samma hastighet. Det du förlorar är dual channel, men om du använder 6GB minne så är det mer värt att ha 6GB minne än att ha 4GB med dual-channel.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk

Så länge du använder DDR3, 1066MHz så kan du installera valfri kombination. Officiellt stöd är 4GB max, men om du använder en 4GB och en 2 GB så kommer du få 6 fungerande GB. Kolla mer här: MacBook "Core 2 Duo" 2.0 13" (Unibody) Specs (Late 2008/Aluminum, MB466LL/A, MacBook5,1, A1278, 2254) @ EveryMac.com

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Fungerar de där ramminnena på 2010-modellen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Fungerar de där ramminnena på 2010-modellen också?

Ja.

Visa signatur

Permalänk

Oj laptopminnen har verkligen blivit billiga! Kommer också ihåg när jag filade på en 13" MBP, då gick 8GB på 4 400:- --- Nu kan man ju köpa 8GB till sin laptop utan att behöva känna sig lurad efteråt!

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Oj laptopminnen har verkligen blivit billiga! Kommer också ihåg när jag filade på en 13" MBP, då gick 8GB på 4 400:- --- Nu kan man ju köpa 8GB till sin laptop utan att behöva känna sig lurad efteråt!

Japp, och 8 GB är riktigt skönt att ha när man sitter med 10+ program öppna...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Japp, och 8 GB är riktigt skönt att ha när man sitter med 10+ program öppna...

I know! Det går aldrig att ha för mycket minne, gissar att det får bli en liten beställning här

Permalänk
Medlem

Måste man hålla sig till PC3-8500 för att det ska funka eller skulle jag tjäna på PC3-10600? Jag har billigaste versionen senaste macbooken med osx 10.6.6.

Visa signatur

/Daniel

Permalänk
Medlem

Man bör komma ihåg att det är billigare att köpa från Komplett, Inet, Dustin etc än från Macstore, där dom lägger på rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvisling:

Måste man hålla sig till PC3-8500 för att det ska funka eller skulle jag tjäna på PC3-10600? Jag har billigaste versionen senaste macbooken med osx 10.6.6.

Det sitter pc3-8500 i som standard va?
Då ska du hålla dig till det, de snabbare stickorna fungerar inte med 8GB.
Jag trodde det skulle gå, hittade forumtrådar om att det inte gick först efter jag beställt och mycket riktigt fungerade det inte. Fick bytt minnena som tur var.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för den upplysningen! Var på precis på väg att beställa snabbare än de 1066mhz som sitter i nu. De flesta minnen som säljs är CL7. Skulle jag märka någon skillnad om jag satte i några med lägre CL? Spelar märke någon praktisk roll nu för tiden eller kan man köpa de billigaste?

Visa signatur

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvisling:

Tack för den upplysningen! Var på precis på väg att beställa snabbare än de 1066mhz som sitter i nu. De flesta minnen som säljs är CL7. Skulle jag märka någon skillnad om jag satte i några med lägre CL? Spelar märke någon praktisk roll nu för tiden eller kan man köpa de billigaste?

Tvivlar på att det är någon märkbar skillnad på olika CL.
Märke borde inte spela någon roll, men oftast är det ingen större prisskillnad att välja någon av de större tillverkarna. Jag kör med corsairs billigare i min macbook.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det blev en sticka på 4gig från corsair. Tänker testa den ihop en av de gamla stickorna och se om jag verkligen behöver mer arbetsminne än 5gig. Nästa uppgradering blir förmodligen en ssd-disk

Tack för upplysningarna!

Visa signatur

/Daniel

Permalänk
Skrivet av Qvisling:

Det blev en sticka på 4gig från corsair. Tänker testa den ihop en av de gamla stickorna och se om jag verkligen behöver mer arbetsminne än 5gig. Nästa uppgradering blir förmodligen en ssd-disk

Tack för upplysningarna!

Jag tror att du får dubbla hastigheten på minnerna om du kör samma minnesmängd x 2 kanaler, dvs t.ex. 2x4GB, 2x2GB osv..

Kör du 1GB+4GB tror jag du förlorar lite prestanda, inte för att det direkt kommer bli långsamt, men kan kanske vara bra att veta

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture

Citat:

Dual-channel architecture requires a dual-channel-capable motherboard and two or more DDR, DDR2 SDRAM, or DDR3 SDRAM memory modules. The memory modules are installed into matching banks, which are usually color coded on the motherboard. These separate channels allow each memory module access to the memory controller, increasing throughput bandwidth. It is not required that identical modules be used, but this is often recommended for best dual-channel operation. It is possible to use a single-sided module of 512 MB[1] and a double-sided module of 512 MB in dual-channel configuration, but how fast and stable it is depends on the memory controller.

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte hylla dual channel när jag läser googleträffar. De flesta verkar anse att prestandaökningen knappt är märkbar.

Min fyragigssticka funkar bra i Macen! Om jag skulle köpa ett exakt likadan sticka till, finns det då något sätt att se om de arbetar i två kanaler eller ej?

Visa signatur

/Daniel