Ny dator en veckas intervall mellan haveri

Permalänk
Medlem

Ny dator en veckas intervall mellan haveri

Har nyligen köpt en ny dator, med speccen:

Operativsystem: Windows 7 Professional
Processor: Intel Core i5
Moderkort: Asus P7P55D LE
Minne: CORSAIR 2x2GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333MHZ
Grafikkort: ASUS GEFORCE 210 1GB DDR2 PCI-E
Hårddisk: INTEL X25-M 60Gb
Nätaggregat: Kom med chassit, 500W

Men har haft underliga problem (hängningar, förlorad internetåtkomst, spontan avstängning... ) sen jag startade upp datorn, med den som jag inte kan sätta fingret på vad problemen kan bero på.

Problemet uppstod efter ca. en vecka sen datorn var nyinstallerad, Internetuppkopplingen försvann titt som tätt för att sedan helt försvina (Inget fel på routern, eller kabeln). Efter att ha formaterat om och installerat win7 igen kom Internetuppkopplingen tillbaka och allting fungerade väl i ytterliggare en vecka, sen började datorn gå långsamt och började hänga sig och spontant slockna.
Efter hatt ha bytt plats på ramminnena på moderkortet får datorn tillbaka lite av gnistan för att sedan sakta degraderas igen.
Problemen uppstår enligt min uppfattning spontant, spelar ingen roll ifall jag belastar datorn hårt (t.ex. bildbehandling i RAWformat i photoshop) eller om jag bara slösurfar på nätet eller ser en film.

Min första gissning är att det är fel på moderkortet eller ramminnena, men jag är osäker på hur jag gör för att felsöka vidare? Eftersom jag inte har några DDR3minnen att låna kan jag inte pröva att bara byta ut minnet

Permalänk

Säker att det inte är något program du använder som är infekterat av en trojan/virus?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Njaa, helt hundra kan jag väl aldrig vara, men har vid varje installation direkt installerat AVAST eller AVG Free och uppdaterat windows 7 för att gardera mig. Och inget av de där programmen har rapporterat några problem.

Testade nu att flytta ramminnena till slot 2 och 4 på moderkortet, men då startar datorn inte alls. Nu vet jag inte, men det spelar väl ingen roll vilken slot som minnena sitter i för att maskinen ska starta?