BenQ XL2410T "3d Mode" Clouding

Permalänk
Medlem

BenQ XL2410T "3d Mode" Clouding

Hej,

Min första post här på Sweclockers!

Tänkte se om det är någon annan som sitter med en BenQ XL2410T skärm inkl Nvidia 3D Vision.
Jag har ett "litet" problem.

När skärmen går över i 3D Mode, dvs när ett spel eller applikation som stöder 3D startas, så är det väldigt mycket clouding / backlight bleed på skärmen. Se bild: (b6.jpg - Windows Live)

Skulle vilja höra från andra personer med samma skärm, om det är ett generellt problem på den här modellen, eller om jag lyckats få 2st måndagsexemplar i rad.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Ojjsan det var inte lite det. Testat köra ljusstyrkan på max i icke-3D läge oxå och kollat mot en helsvart sida? Tror inte det tyvärr har med 3D mode endast att göra men kan ju ha fel...

Som sagt i 3D läge kör skärmen automatiskt med max ljusstyrka och backlight bleed blir alltid mera synligt desto högre ljusstyrka så. Du tycks ha fått ett väldigt dåliga exemplar isåfall. Visar sig det vara fallet att helt enkelt backlight bleed är så stark oavsett 3d läge eller ej med max ljusstyrka så tycker man det iaf borde va tillräckligt för att få en ny ifall du visar den bilden därifrån du köpt skärmen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Ojjsan det var inte lite det. Testat köra ljusstyrkan på max i icke-3D läge oxå och kollat mot en helsvart sida? Tror inte det tyvärr har med 3D mode endast att göra men kan ju ha fel...

Som sagt i 3D läge kör skärmen automatiskt med max ljusstyrka och backlight bleed blir alltid mera synligt desto högre ljusstyrka så. Du tycks ha fått ett väldigt dåliga exemplar isåfall. Visar sig det vara fallet att helt enkelt backlight bleed är så stark oavsett 3d läge eller ej med max ljusstyrka så tycker man det iaf borde va tillräckligt för att få en ny ifall du visar den bilden därifrån du köpt skärmen.

Det blir inte så när jag kör vanligt mode. Tror det är i kombination med max ljusstyrka och overdrive funktionen som aktiveras vid 3d mode.

Har redan fått skärmen utbytt av BenQ en gång, sa att jag ska testa den här i en vecka innan jag bestämmer mig om jag vill testa en tredje skärm.
Men vill gärna få lite input från andra som har likadan skärm.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan som har en XL2410T inkl Nvidia 3D Vision?

Skulle som sagt vilja veta om det är ett vanligt problem, eller om jag haft otur.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Hjälpsam

Vi har en på kontoret som lekmaskin på rasterna, inte märkt några sådana effekter. Har iofs bara kikat lite snabbt på 3D biten men om det hade varit illa så hade jag nog sett det.

(mina ögon kommer inte överens med aktiva glasögon därav bara testat lite för skoj skull).

Lek med ljusstyrkan på skärmen och se om det gör någon skillnad. Av tidigare erfarenhet med stor bleeding/clouding så har det varit när man kommit över ca 95% ljusstyrka. Lite lägra och det är oftast OK men man ser inte större skillnad på ljusstyrkan i sig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Problemet är att det inte går att ändra brightness i 3D Mode, då en av kriterierna från Nvidia är att de måste tvinga 100% brightness i 3D Mode för att kompensera för att det blir mörkare med brillor på.

Hursomhelst, ska kontakta Benq igen och begära en ny skärm och testa.

Tack för input.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Köp två fläktar och fäst bak på skärmen, Clouding bildas utav värme så om du kyler ner skärmen bör det nog försvinna något.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanTheManSwe:

Problemet är att det inte går att ändra brightness i 3D Mode,

på Asus skärmen så går det att få 3d läget att hänga kvar så det går att ändra kontrasten.
starta MafiaII i 3D
går ur det så kommer du märka att 3D läget hänger kvar
då kan du troligen gå in och ändra lite

annars byter du ut skiten och köper en riktig 3D skärm som Asus VG236H
grymma färger och svärta utan backlightbleed i 3d
det är grejor det

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

på Asus skärmen så går det att få 3d läget att hänga kvar så det går att ändra kontrasten.
starta MafiaII i 3D
går ur det så kommer du märka att 3D läget hänger kvar
då kan du troligen gå in och ändra lite

annars byter du ut skiten och köper en riktig 3D skärm som Asus VG236H
grymma färger och svärta utan backlightbleed i 3d
det är grejor det

Asus skärmen var mitt första val, men den var slut, så jag valde BenQ:en istället.
Ska få en ersättningskärm hemskickad, så ska testa den.
Om den har samma problem, så blir det att kräva återköp och byta mot en asus eller liknande.

Och nej, det går inte att ändra inställningar även när 3D Mode hänger kvar efter t ex Mafia 2.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

uppdatera gärna hur de gick med ditt 3:e exemplar. väntar själv på ett 3d-paket som kommer inom några dagar med samma skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W