Permalänk
Medlem

Har inte uppdaterat den här tråden på ett tag. Men känner att jag måste göra det nu för nu har det hänt något som jag verkligen inte förstår.

Efter att ha satt igång med sommar och höst aktiviteter så stannade server pillandet av ordentligt. Den har bara stått och gått som en lagringsyta för hemmet. Eftersom jag uppdaterade till den senare amahi så funkade inget vettigt på servern när jag la ner för uppehållet. Men för 1 vecka sedan upptäckte jag till min förvåning när jag satt och surfade igenom låtarna i iTunes att där låg min server! Fattar inte hur det har gått till. Har haft strömavbrott två gånger sedan jag pillade som mest men annars bara gjort några uppdateringar via yum altså då inte i amahi vad jag vet. Men kul att få uppleva att något ändrar sig åt det hållet istället. Funderar på vad jag gjort iofs vet jag att grabben(1,5) har stått och pillat där lite när han trott att jag tittar bort men inte skall jag vellan redan känna mig som en gubbe!

Well ännu är det öppet vatten på havet så server pillandet får vänta ett tag till men nu kan jag lyssna på lite mer lustiga låtar än innan.

Lev väl

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk

Kul att det går lite halvt fram för dig (din son e säkert värsta hackern), synd att amahi -utvecklingen inte går i raketfart bara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Kul att det går lite halvt fram för dig (din son e säkert värsta hackern), synd att amahi -utvecklingen inte går i raketfart bara :/

Ja det är jag lite orolig för. Har nästan känts som om det stannat av är rädd för att de kommer att satsa fullt ut på att bli ett vinstdrivande företag och lägga sin tid på det istället för att få det att fungera ordentligt. Iaf jag blir trött när jag har betalat för ett program och det vill sig inte. Det är tråkigt att de inte riktigt satsar för det känns som en riktigt bra lösning. Enkel och smidig. Well har det inte kommit igång ordentligt till vintern så kanske det blir att leta något annat om är mer komplett. Men jag har förälskat mig i greyhole så blir säkert kvar ändå även om jag kanske kan lura igång greyhole i ubuntu. Det jag saknar mest är ett enkelt backupprogram för amahi som bara fungerar. Men blir jag plötsligt rik så blir det nog en macserver.

Visa signatur

Permalänk

Ja den verkar ha stannat upp ett tag. Får hoppas att de fortsätter nu när hösten närmar sig. Ifall du hittar något liknande får du gärna dela med dig av infon

Permalänk
Medlem

Gjorde en ordentlig update med "yum update" under söndagen och amahitunes funkar fortfarande! Life is good

Nu börjar det bli lite mörkare på kvällarna och den lille tekniknörden börjar vakna inom mig och ta mer och mer överhand över den lille fiskenörden. Snart dax att nörd ner sig i vpn och vnc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjosan! En enkel snabb fråga för att slippa gå genom alltför mkt info Använder du din server som jag kommer använda min? Dvs koppla den direkt till en tv/stereo? Funkar Fedora med det? Funkar nån Linux distribution med Fusion serien och hårdvaru acc bra? Har inte fått nått svar på Fedora forumet..

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Tjosan! En enkel snabb fråga för att slippa gå genom alltför mkt info Använder du din server som jag kommer använda min? Dvs koppla den direkt till en tv/stereo? Funkar Fedora med det? Funkar nån Linux distribution med Fusion serien och hårdvaru acc bra? Har inte fått nått svar på Fedora forumet..

Tjena hobs0n!

Jag hade tänkt att spara lite pengar när jag skaffade servern genom att slippa köpa mig en htpc genom att koppla den till tv. Tyvärr har jag inte kopplat in den så än. Men har tänkt göra det inom någon vecka när jag lyckas hitta lite tid över till det. Iom att jag köpte mig en blueray till servern var det tänkt att jag skulle använda den så jag kunde se på sådana filmer men tyvärr funkade inte blueray på något smidigt sätt att använda i Linux när jag kollade på det sist. Nu har jag börjat fundera lite i virtualiseringsbanor och skall undersöka om jag kan dedikera blueray läsaren till ett virtualiserat win7 och därigenom kunna se på sådan filmer på tv. Jag måste även köpa mig en lite längre sladd för att koppla in servern till tvn men det skall nog gå vägen.

Fedora går att koppla till tvn. iaf har jag gjort det. Det var ett tag sedan jag provade så jag är inte riktigt säker på vad jag testade för grejer men har för mig att jag inte fick igång hdmi utgången utan kopplade via dvi. Får se när jag provar igen vad jag lyckas med.

Vad det gäller fusion så kan jag inte ge dig ett riktigt svar eftersom jag inte äger ett sådant system och det har heller ej varit riktigt aktuellt för min del. i3:an funkade riktigt bra. Nu tittar jag på en htpc kanske till jul antagligen blir det något av intel där med gillar att grafiken ligger i cpu:n. Det svar jag kan ge dig om fusion är att det funkar säkert. Mycket lustiga grejer funkar kanske inte allt men mycket är det och fusion är i många grejer så med stor sannolikhet kommer det att fungera. Kollat in fusions hemsida?

Lycka till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu ser jag både ljus och mörker!

Blev lite intresserad av att få igång blueray spelaren i servern. Efter att dragit igång win 7 med tillhörande program i en virtuell maskin så sket det sig. vet inte riktigt vad det var som jag gjorde men virtualbox hängde sig och har vägrat starta sedan dess. misär helt enkelt. Även amahitunes sket sig. Det som har funkat så bra ett tag nu.

Jag har startat xbmc i linux och det fungerade även i virtuella win7 innan kraschen. Har nu mera servern kopplad till tv genom hdmi vilket var helt underbart. äntligen kan jag titta på hd filmer. Pensionen av min xbox närmar sig! Det kan vara en appleTV v1 på g med men får se hur det blir med det.

Har börjat prova lite vad jag kan göra med servern. Det jag kommit fram till är att jag har hur mycket kraft som helst. Det som kan vara är att minnet går att utöka till 8gb men är inget krav. Skall man inte virtualisera ser jag ingen anledning till att ha mer minne än 2gb. När jag kör endas amahi med tillhörande program och spelar upp en hdfilm via xbmc samt streamar en hd film och även 1 torrent nedladdning så använder servern 895 mb minne. CPU användningen är att en kärna (1 av 4 hypertreading) jobbar 45% men flyttas runt mellan kärnorna. Alltså cpu:n jobbar knappt.

Får se hur det går med time machine appen som håller på att utvecklas till amahi. Det är den funktionen som jag saknar mest just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har det gjorts lite grejer.

Virtualiseringen är igång igen vet inte riktigt vad det var som hände innan men står säkert i någon logg som jag inte hittar.

Fick igång VNC vilket kan vara bra men vet inte riktigt vad det skulle vara för någon nytta har vant mig nu vid att göra det mesta över ssh men det funkar. Provade därför att virtualisera win7 och sedan köra det över vnc på min macbook. Nödvändigt nej men kul att det funkade. Har äntligen kommit på varför jag vill kunna köra win7. Min stackars mor har fått börja använda det hemma så nu kan jag se vad det är hon pratar om när hon ringer och frågar.

Nu återstår frågan om jag skall bry mig om att sätta igång vpn + vnc misstänker att jag inte kommer ha någon större nytta av det eller kanske bara använda det någon gång i början bara för att det är fräckt.

Har även fått igång timemachine till serven. Dock är bara amahi appen i beta stadiet än men det funkar att göra backup till servern. Har inte provat att göra en restore från den än och hoppas slippa prova det. Men kanske hade varit bra att prova

Börjar mer och mer inse fördelarna med nas lösningarna för hemmabruk. Netgears readynas ultra 4 verkar vara helt perfekt för det jag behöver som hemma server. Är klart sugen på en sådan men då står jag med en relativt ny burk som inte fyller någon som helst funktion. Kanske ge bort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill även passa på att tippsa som ett litet program som heter htop.

Visar på ett enkelt sett användning av datorns resurser samt även vilka processer som är igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu har det varit problem här hemma.

Min älskade mac sket sig. Tog ett tag men efter några trevliga år la den av. RIP
Sedan skickade jag tillbaka min iPod till apple för ett utbytesprogram så nu är det inte mycket annat att göra än att pilla linux kvar.

Har en lånad laptop som jag installerat ubuntu på och nu har jag fått adhd på den sedan jag uppgraderat till 11.10 Det hänger sig och pekplattan slutar fungera och det vägrar stänga av sig. Vet inte om det är för att jag har kört uppgradering och inte ominstallation som gör att det skall vara så struligt men just nu är jag klart besviken på Ubuntu.

Drog på mig en underbar förkylning och en släkting gick bort.

Men mitt i allt mörker hittade jag min gameboy advance med en sådan där kassett som man laddar in sina backuppade spel på. Problemet jag kom fram till var att själva programmet som laddar kassetten funkade bara i winxp. Men eftersom jag har fått upp ögonen för virtualbox så ägnade jag en natt åt att installera det. Och vilka minnen det var att få se "winxp kullarna" igen. Startljudet som drog igång de sena nätterna när jag glömt och sänka volymen på högtalarna och väckte hela huset. Det var en nostalgi tripp helt enkelt. Så nu ligger jag och har spelat igenom ett zelda spel och börjat på final fantasy.

Samtidigt som jag gör det här funderar jag på virtualisering. Har inte bestämt mig för hur jag skall göra när amahi släpps till feodora 16. Om jag skall ha servern virtualiserad eller inte. Men skall jag ha den det så blir det att lära sig något annan virtualisering än virtualbox det känns inte helt färdigt för att fungera som jag vill ha det men fördelen är att det är enkelt att komma igång med. En annan nackdel är att jag misstänker att man måste ha en skrivbordsmiljö för att kunna använda det. Får tänka på det här lite till.

Trodde jag skulle ha köpt någon mer hd men det får nog vänta ett tag till tills det har torkat i thailand. Det får bli att köpa sig en ny laptop och kanske en iPad men att spela influensa och shoppa datorer går sällan ihop.

Visa signatur

Permalänk

Mycket som händer i ditt liv du :>

Men det här med virtualisering är ju onekligen intressant. Enda anledningen till att jag inte kör typ Ubuntu på min server är för att jag har en del program på windows som inte finns på ubuntu (en del som jag utvecklat själv också).
Så jag funderade lite på det här med virtualisering, att köra typ Ubuntu Server och sen en Windows Server uppe på det. Men jag fick aldrig någon rätsida på saken. Som du säger så tror jag man måste ha ett interface på servern för att kunna virtualisera något annat än "shells".

Sen funderade jag på det här med prestanda. Jag har testat att virtualisera en hel del på VMWare på både min gaming-dator (i7) och min server (Q9300). Men jag känner verkligen den där prestanda-spärren som finns. Visserligen är det väl inte så många program jag har som endast funkar på windows och kräver prestanda, men det är i alla fall ett (konverteringsprogram) och sen så skulle jag gärna ha en bra fungerande virtuell dator ifall att.
Men det verkar som att den bästa virtualiseringstekniken på linux är för att virtualisera en till linux (dvs ifall man vill isolera typ ett program osv). Ska man virtualisera något med ett UI, t.ex. windows så blir det direkt drop i prestandan :/

Permalänk
Medlem

Jag flyttar lagom till större lägenhet om en månad och funderar då på att smälla ihop en gammal dator som får agera server. Då jag har väldigt mycket hårddiskar liggandes runt här så tycker jag att Greyhole verkar vara en väldigt smidig lösning om jag vill utnyttja alla dessa samtidigt som jag får en viss redundans på saker jag tycker är viktigt (Backuper och bilder). Hur tycker du att Amahi har fungerat med lagring och torrent?

Vad blir nytt i Amahi till Fedora 16? Jag ser att det kommer ut i slutet av 2011 (alltså när som helst). Jag antar att de enda nya funktioner man får är de som skiljer Fedora 14 och 16.

Permalänk

Har inte kört Amahi då jag vill ha Amahi på Ubuntu och inte Fedora, men killen som utvecklar på Amahi-Ubuntu råkade ut för massa saker så det stannade av. Har ingen riktig koll på nyheterna pga av det :/

Ja greyhole skulle sitta fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag flyttar lagom till större lägenhet om en månad och funderar då på att smälla ihop en gammal dator som får agera server. Då jag har väldigt mycket hårddiskar liggandes runt här så tycker jag att Greyhole verkar vara en väldigt smidig lösning om jag vill utnyttja alla dessa samtidigt som jag får en viss redundans på saker jag tycker är viktigt (Backuper och bilder). Hur tycker du att Amahi har fungerat med lagring och torrent?

Vad blir nytt i Amahi till Fedora 16? Jag ser att det kommer ut i slutet av 2011 (alltså när som helst). Jag antar att de enda nya funktioner man får är de som skiljer Fedora 14 och 16.

Som jag använder lagring och torrent är att jag laddar ner torrentarna utanför lagringspoolen till en lite mindre hd. Detta för att jag inte vill att lagringsdiskarna skall ligga och jobba hela tiden. Så när torrenten är klar flyttar jag över dem till poolen. Detta är för att spara el. Jag hade nog gjort samma lösning om jag använt mig av raid eftersom då hade diskarna fått jobba ännu mer än med greyhole. Jag har för mig att greyhole kör någon synkning per dygn som distruberar ut datan bland diskarna. Men är inte säker här. Min lösning är inte riktigt optimal än men det är ett sätt att lösa det för att spara lite el.

Torrent som jag använder är det färdigpacka programmet av amahi, transmission. Tycker det fungerar bra dock är det strul med läs och skrivrättigheter som kräver lite pillande innan det fungerar bra. Det är även en lite äldre version men den fungerar.

Att paketera en ny version av programmet verkar inte vara för krångligt men som det är nu fungerar det iaf.

Som jag förstår uppdateringen så blir det iaf senaste versionen av greyhole. Har inte riktigt koll på något mer men det är ju en ny distro iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Har inte kört Amahi då jag vill ha Amahi på Ubuntu och inte Fedora, men killen som utvecklar på Amahi-Ubuntu råkade ut för massa saker så det stannade av. Har ingen riktig koll på nyheterna pga av det :/

Ja greyhole skulle sitta fint

Som jag har förstått greyhole så är det inget amahi specifikt utan är ett program som du kan installera i vilken distro som du vill. Fördelen med att nyttja sig av amahi blir att det är enklare att installera alltihopa, vilket jag tycker är mycket smidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Som jag har förstått greyhole så är det inget amahi specifikt utan är ett program som du kan installera i vilken distro som du vill. Fördelen med att nyttja sig av amahi blir att det är enklare att installera alltihopa, vilket jag tycker är mycket smidigt.

Det finns paket till flertalet distributioner ja. Men Amahi verkar mycket smidigt med sitt webb-UI. Greyhole lockar mest genom möjligheten att smälla ihop en pool med diskar av väldigt olika storlekar och ändå ha en viss redundans.

Skrivet av zeem:

Som jag använder lagring och torrent är att jag laddar ner torrentarna utanför lagringspoolen till en lite mindre hd. Detta för att jag inte vill att lagringsdiskarna skall ligga och jobba hela tiden. Så när torrenten är klar flyttar jag över dem till poolen. Detta är för att spara el. Jag hade nog gjort samma lösning om jag använt mig av raid eftersom då hade diskarna fått jobba ännu mer än med greyhole. Jag har för mig att greyhole kör någon synkning per dygn som distruberar ut datan bland diskarna. Men är inte säker här. Min lösning är inte riktigt optimal än men det är ett sätt att lösa det för att spara lite el.

Torrent som jag använder är det färdigpacka programmet av amahi, transmission. Tycker det fungerar bra dock är det strul med läs och skrivrättigheter som kräver lite pillande innan det fungerar bra. Det är även en lite äldre version men den fungerar.

Att paketera en ny version av programmet verkar inte vara för krångligt men som det är nu fungerar det iaf.

Som jag förstår uppdateringen så blir det iaf senaste versionen av greyhole. Har inte riktigt koll på något mer men det är ju en ny distro iaf

För att spara el? Effektförbrukningen kan väl knappast skilja mer än ett par watt vid skrivning direkt till diskarna? Känns lite onödigt att göra det så obekvämt för sig för att spara några kronor per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Det finns paket till flertalet distributioner ja. Men Amahi verkar mycket smidigt med sitt webb-UI. Greyhole lockar mest genom möjligheten att smälla ihop en pool med diskar av väldigt olika storlekar och ändå ha en viss redundans.

För att spara el? Effektförbrukningen kan väl knappast skilja mer än ett par watt vid skrivning direkt till diskarna? Känns lite onödigt att göra det så obekvämt för sig för att spara några kronor per år.

För de som sitter och undrar hur greyhole fungerar och undrar vad det är vi pratar om, Greyhole

Det är som du skriver och jag upplever det som väldigt enkelt att jobba med även om jag gärna vill prova på LVM hellre än raid. Provat dem båda i virtuell miljö och det är så otroligt enkelt att komma igång med greyhole i amahi. En stor fördel med greyhole vs raid är hur man "säkrar" sin data. Eftersom jag verkligen är en hemmaserver användare så har greyhole klara fördelar. Att sätta upp en raid och kolla att den fungerar är ofta väldigt enkelt men vad skall jag göra när den går sönder? Den går säkert sönder något år efter att jag satt upp den. Jag kan se mig slita mitt hår och googla sa_an för att hitta en lösning för att lyckas få igång det igen om det ens är möjligt. Här är en mycket stor fördel med greyhole lösningen. De filer som jag är mycket rädd om duplicerar jag i greyhole och väljer hur många fysiska hårddiskar jag skall lägga dem på. Skulle någon av diskarna eller t.ex. moderkortet haverera ligger filerna på någon av de andra hårddiskarna och går att nå utan några större konster.

Vad det gäller "spara el" så vill jag nog svara med uttrycket "många bäckar små". Även om jag använder mycket miljöförstörande grejer så ser jag ingen anledning att inte försöka dra ett litet strå till stacken. Det är inte i första hand för att spara pengar utan snarare en miljöpåverkan som jag vill åt. Jag lär så länge jag lever och här ett sätt att minska min miljöpåverkan. Det är klart att man kan spara pengar på detta vis men som du påpekar är det inte mycket pengar. Men det är en tanke som jag haft med att ha nedladdningarna till en separat disk som inte bara har med greyhole att göra utan även raid samt LVM. Jag använder raid som exempel i min tankegång.

När jag raidar många diskar så blir de en enda stor hårddisk, en array har jag för mig att det kan kallas. Laddar jag då ner en fil till den "stora hårddisken kommer datan att spridas över alla hårddiskarna direkt. Har jag då även gjort min stora hårddisk på moderkortet så blir hårddisk användningen även cpu:n större. Tar då nedladdningen lång tid kommer mycket i systemet jobba mer under en längre tid än att ladda till en disk för att sedan flytta över till den stora hårddisken, då kommer bara den enda hårddisken att jobba och den större systembelastningen blir bara under själva förflyttningen.

Jag antar och hoppas det finns klart smidiga sätt att lösa det här på men att ställa in det här är verkligen något som är klart genomförbart för en användare av en hemmaserver. För min bild av folk som använder hemmaserver är överlag inte några mästare på de system som de använder. Jag gissar att många vill ha något som fungerar men möjligheten att pilla runt lite iaf. Därför gillar jag den här lösningen men för min del så finns det klar förbättringspotential.

Jag har märkt att planera sitt system innan jag sätter mig ner och installerar gör skillnad. Jag hade en tanke om en sådan lösning redan innan jag började installera amahi 6 i fedora 14 och det hjälpte. Förbättringarna som jag funderar på kommer jag nog vänta med tills amahi släpps för fedora 16.

Hoppas svaret hjälper någon och att jag svarade på inlägget någorlunda förståligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Mycket som händer i ditt liv du :>

Men det här med virtualisering är ju onekligen intressant. Enda anledningen till att jag inte kör typ Ubuntu på min server är för att jag har en del program på windows som inte finns på ubuntu (en del som jag utvecklat själv också).
Så jag funderade lite på det här med virtualisering, att köra typ Ubuntu Server och sen en Windows Server uppe på det. Men jag fick aldrig någon rätsida på saken. Som du säger så tror jag man måste ha ett interface på servern för att kunna virtualisera något annat än "shells".

Sen funderade jag på det här med prestanda. Jag har testat att virtualisera en hel del på VMWare på både min gaming-dator (i7) och min server (Q9300). Men jag känner verkligen den där prestanda-spärren som finns. Visserligen är det väl inte så många program jag har som endast funkar på windows och kräver prestanda, men det är i alla fall ett (konverteringsprogram) och sen så skulle jag gärna ha en bra fungerande virtuell dator ifall att.
Men det verkar som att den bästa virtualiseringstekniken på linux är för att virtualisera en till linux (dvs ifall man vill isolera typ ett program osv). Ska man virtualisera något med ett UI, t.ex. windows så blir det direkt drop i prestandan :/

sitte och funderar över vilket nästa virtualiserings projekt som skall på börjas. Jag är ganska sugen på att prova VMWare grejer men de är ju ofta betal grejer går säkert att köra prova på grejer men gillar inte det riktigt. Råkade läsa lite om att version 3 av kernelen är frisläppt på internet och där stod något om Xen integrering. Kan inget om det där xen (än) får se om jag hittar på något spännande.

Kanske uppdatera cpu till något kraftigare men ser inte någon riktig anledning för mig just nu iaf. Det jag börjar se mer och mer är att skall jag pilla lite mer med virtualisering så kommer jag behöva skaffa mig mer ram.

Visa signatur

Permalänk

Har fördjupat mig i VMWare ESXi senaste dygnet och lärt mig en hel del.
VMWare ESXi är, för de som inte vet, ett minimalt linux som man sedan kan köra virtuella maskiner i. Det minimala linuxet går endast att kontrollera via en webbserver eller deras client-program (VMWare vSphere Client).

ESXi utnyttjar alltså hårdvaran maximalt när det kommer till virtualisering och utklassar allt annat vad jag har sett.

Jag blev sjukt tänd på att köra ESXi på min server och då köra en Ubuntu VM samt en Server 2008 VM. Det som hindrar mig dock är att jag måste köpa ett nytt nätverkskort (japp hårdvarukraven är ganska så begränsade). 300 kronor är inte mycket men har ingen större lust atm.

Sen så måste jag även köpa mer RAM, typ så jag har 8GB. Men man ångrar ju att man snålade för ett år sen och köpte ett moderkort som bara har 2 platser för RAM -.-

Har smygtittat lite på det här med Xen och XenServer och tror jag ska ta en testrunda i VMWare Workstation. Testade ESXi i workstation och tycker det fungerade riktigt bra. Kan ju tyvärr inte mäta någon prestanda och så, men interfacet i vSphere Client var trevligt och lättförstått iaf.

Blir nog så att jag installerar XenServer (som har fått lite bättre kritik än Xen) och sen installerar jag en Ubuntu Server VM på den och kör samma benchmark som jag gjort på Ubuntu Server VMen på ESXI VMn (pjuh många VMs!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Vad det gäller "spara el" så vill jag nog svara med uttrycket "många bäckar små". Även om jag använder mycket miljöförstörande grejer så ser jag ingen anledning att inte försöka dra ett litet strå till stacken. Det är inte i första hand för att spara pengar utan snarare en miljöpåverkan som jag vill åt. Jag lär så länge jag lever och här ett sätt att minska min miljöpåverkan. Det är klart att man kan spara pengar på detta vis men som du påpekar är det inte mycket pengar. Men det är en tanke som jag haft med att ha nedladdningarna till en separat disk som inte bara har med greyhole att göra utan även raid samt LVM. Jag använder raid som exempel i min tankegång.

Mycket bra inlägg. Men jag vill fortfarande hävda att energiåtgången skiljer marginellt vid skrivning och ej skrivning. Jag skulle nog faktiskt säga som så att den extra hårddisken du har för mellanlagring gör att du förbrukar mer energi än vad direktskrivning till lagrinspoolen gör. Släck en lampa och gör det bekvämt för dig istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Mycket bra inlägg. Men jag vill fortfarande hävda att energiåtgången skiljer marginellt vid skrivning och ej skrivning. Jag skulle nog faktiskt säga som så att den extra hårddisken du har för mellanlagring gör att du förbrukar mer energi än vad direktskrivning till lagrinspoolen gör. Släck en lampa och gör det bekvämt för dig istället.

Nu har jag förtillfället löst det hela med att använda samma hårddisk som OS:et ligger på dock en annan partition. Så det är en hårddisk som redan kommer att jobba och inte gå ner helt i vila. De andra diskarna kan då gå ner helt i vila och förbruka så lite energi som det bara är möjligt.

Men vid att arbete går det åt energi och då ökar energi förbrukningen. Att "släcka en lampa" lösningen sparar mycket energi men det är inte någon ursäkt för att försöka optimera den "pryl" som jag använder mest.

När jag ändå är inne på energiförbrukning så har jag provat på lite funktionen lights out i whs 2011. En helt underbar funktion. Vet att det är något på gång men längtar verkligen. Till en sådan skulle en ssd sitta fint i servern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Har fördjupat mig i VMWare ESXi senaste dygnet och lärt mig en hel del.
VMWare ESXi är, för de som inte vet, ett minimalt linux som man sedan kan köra virtuella maskiner i. Det minimala linuxet går endast att kontrollera via en webbserver eller deras client-program (VMWare vSphere Client).

ESXi utnyttjar alltså hårdvaran maximalt när det kommer till virtualisering och utklassar allt annat vad jag har sett.

Jag blev sjukt tänd på att köra ESXi på min server och då köra en Ubuntu VM samt en Server 2008 VM. Det som hindrar mig dock är att jag måste köpa ett nytt nätverkskort (japp hårdvarukraven är ganska så begränsade). 300 kronor är inte mycket men har ingen större lust atm.

Sen så måste jag även köpa mer RAM, typ så jag har 8GB. Men man ångrar ju att man snålade för ett år sen och köpte ett moderkort som bara har 2 platser för RAM -.-

Har smygtittat lite på det här med Xen och XenServer och tror jag ska ta en testrunda i VMWare Workstation. Testade ESXi i workstation och tycker det fungerade riktigt bra. Kan ju tyvärr inte mäta någon prestanda och så, men interfacet i vSphere Client var trevligt och lättförstått iaf.

Blir nog så att jag installerar XenServer (som har fått lite bättre kritik än Xen) och sen installerar jag en Ubuntu Server VM på den och kör samma benchmark som jag gjort på Ubuntu Server VMen på ESXI VMn (pjuh många VMs!).

Jo tjena vad du har sattigång. Kör hårt och jag är klart avvis över ditt expriment. Hoppas det kommer något intressant ut av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

VMWare ESXi är, för de som inte vet, ett minimalt linux som man sedan kan köra virtuella maskiner i.

Nej, och om du har blandat ihop ESX är det bara en halvsanning där (Service Console).

Permalänk
Skrivet av fyx:

Nej, och om du har blandat ihop ESX är det bara en halvsanning där (Service Console).

Jasså? Nä jag har inte haft ESX i tanken när jag skrev det där. Vad är ESXi då? För ett OS är det, och jag tvivlar på att de på VMWare har tagit sig tid att skriva sig ett eget OS när det finns ett bra att ha som grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Nu har jag förtillfället löst det hela med att använda samma hårddisk som OS:et ligger på dock en annan partition. Så det är en hårddisk som redan kommer att jobba och inte gå ner helt i vila. De andra diskarna kan då gå ner helt i vila och förbruka så lite energi som det bara är möjligt.

Men vid att arbete går det åt energi och då ökar energi förbrukningen. Att "släcka en lampa" lösningen sparar mycket energi men det är inte någon ursäkt för att försöka optimera den "pryl" som jag använder mest.

När jag ändå är inne på energiförbrukning så har jag provat på lite funktionen lights out i whs 2011. En helt underbar funktion. Vet att det är något på gång men längtar verkligen. Till en sådan skulle en ssd sitta fint i servern.

Är det diskar som kan spinna ner när de inte används alltså? Då är jag med på ditt resonemang, jag trodde att det var vanliga diskar som roterar i samma hastighet oavsett om de används eller ej. Nu skall jag inte fortsätta älta detta.

Angående ESXi så har jag också funderat på att pröva det, även om jag inte ser några direkta fördelar förutom att det blir väldigt lätt att migrera allting till en ny burk när det blir dags. Varför virtualiserar ni?

Permalänk

För att jag inte pengar växer på träd
Har som sagt en server hemma (hembyggd), den kör Windows Server 2008 just nu. (Egentligen WHS 2011)
Men jag har en del saker jag måste/vill köra på linux (ubuntu i mitt fall). Så alternativet skulle vara att ominstallera servern till ubuntu server med ett X för att kunna köra vissa windows program i mono. Varför gör jag inte det då? För att mono helt enkelt inte är perfekt och det finns många program som inte funkar där (eller i wine för den delen).

Så jag har helt enkelt kört en ubuntu-server VM utan x i workstation på servern i en månad eller två nu. Det fungerar väl bra, bortsett från prestandaminskningen.

Ifall jag körde ESXi så skulle jag kunna ha en Windows VM och en Ubuntu VM och köra så mycket som möjligt som fungerar bra på ubuntu (ubuntu > windows när det gäller stabilitet och "uptime") men även köra vissa program i Windows. Det här kan jag då göra utan att behöva lägga ner dyra pengar (5K+) på en ytterligare server som står och drar el bara för att man ska få ha lite kul

För jag antar att man inte kan typ få en server för runt 8K donerad till sig av HP eller Microsoft om man ber snällt?

Hur som helst, efter att ha försökt med XenServer och deras clientprogramvara XenCenter i 2 timmar nu så ger jag upp. Att gå från vSphere Client till XenCenter är som att gå från Windows till Linux. Visst det stödjer mycket mer hårdvara vilket är awesome, men det känns som om de gör allt 100 gånger mer komplicerat än vmware!
Till exempel så får man inte installera alla OS som de stödjer med en egen ISO, utan man måste specifiera en url till typ ubuntus arkiv där XenServer laddar ner rätt iso och sen installerar. Dock så bröts installationen för mig mitt i...
Onödigt! Sen blir jag galen över att ingen på hela nätet har gjort några tydliga benchmarks på en dator där de först kör typ ubuntu, sen ESXi och ubuntu, och sen XenServer och Ubuntu. Då hade man lätt kunnat jämföra prestandastuff.

Ifall jag ska köra någon sån här bare-metal hypervisor så blir det definitivt ESXi, även om jag måste köpa nytt nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

För att jag inte pengar växer på träd
Har som sagt en server hemma (hembyggd), den kör Windows Server 2008 just nu. (Egentligen WHS 2011)
Men jag har en del saker jag måste/vill köra på linux (ubuntu i mitt fall). Så alternativet skulle vara att ominstallera servern till ubuntu server med ett X för att kunna köra vissa windows program i mono. Varför gör jag inte det då? För att mono helt enkelt inte är perfekt och det finns många program som inte funkar där (eller i wine för den delen).

Så jag har helt enkelt kört en ubuntu-server VM utan x i workstation på servern i en månad eller två nu. Det fungerar väl bra, bortsett från prestandaminskningen.

Ifall jag körde ESXi så skulle jag kunna ha en Windows VM och en Ubuntu VM och köra så mycket som möjligt som fungerar bra på ubuntu (ubuntu > windows när det gäller stabilitet och "uptime") men även köra vissa program i Windows. Det här kan jag då göra utan att behöva lägga ner dyra pengar (5K+) på en ytterligare server som står och drar el bara för att man ska få ha lite kul

För jag antar att man inte kan typ få en server för runt 8K donerad till sig av HP eller Microsoft om man ber snällt?

Hur som helst, efter att ha försökt med XenServer och deras clientprogramvara XenCenter i 2 timmar nu så ger jag upp. Att gå från vSphere Client till XenCenter är som att gå från Windows till Linux. Visst det stödjer mycket mer hårdvara vilket är awesome, men det känns som om de gör allt 100 gånger mer komplicerat än vmware!
Till exempel så får man inte installera alla OS som de stödjer med en egen ISO, utan man måste specifiera en url till typ ubuntus arkiv där XenServer laddar ner rätt iso och sen installerar. Dock så bröts installationen för mig mitt i...
Onödigt! Sen blir jag galen över att ingen på hela nätet har gjort några tydliga benchmarks på en dator där de först kör typ ubuntu, sen ESXi och ubuntu, och sen XenServer och Ubuntu. Då hade man lätt kunnat jämföra prestandastuff.

Ifall jag ska köra någon sån här bare-metal hypervisor så blir det definitivt ESXi, även om jag måste köpa nytt nätverkskort.

Låter riktigt spännande!

Jag inser att jag måste läsa in mig lite mer i den här världen. VMWare verkar ha en fin lösning. När tiden finns skall jag börja pilla funderar om man skall ta en runda nu till gudfadern på tv4. Men blir nog att lägga sig lite istället.

Kör hårt och har du några vettiga länkar så posta dem gärna här. Säkert någon mer som är nyfiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Är det diskar som kan spinna ner när de inte används alltså? Då är jag med på ditt resonemang, jag trodde att det var vanliga diskar som roterar i samma hastighet oavsett om de används eller ej. Nu skall jag inte fortsätta älta detta.

Angående ESXi så har jag också funderat på att pröva det, även om jag inte ser några direkta fördelar förutom att det blir väldigt lätt att migrera allting till en ny burk när det blir dags. Varför virtualiserar ni?

Det har varit nyttigt för mig att du ältat det där med diskarna. Jag har fått tänka igenom vad jag har fått för mig Tack.

Varför jag virtualiserar? Än sålänge nyttjar jag verkligen inte dess fulla potential. Men jag använder det mycket för att prova på olika OS. På senare tid har det blivit att jag måste ha win 7 för att mina föräldrar skaffade sig det och telefonsupport om något jag inte kan något om tycker iaf jag är lite lurigt. Vidare var jag tvungen att ha något som jag kunde köra några program som bara fungerar i windows miljö (garmin och gameboy program).

Ju mer jag lär mig inser jag fördelarna med att virtualisera. Jag går nu i seriösa tankar om att sätta upp min hemmaserver virtuellt för att kunna flytta den enklare mellan olika hårdvara och enklare backup hantering av den.

Nu använder jag mig nästan uteslutande av virtualbox för mitt virtualliserande vilket har sina begränsningar. Fördelen med det är att det är riktigt enkelt att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollat något på Xen annars då? Inga click & play GUIn men klarar man av den biten så är det en mycket komplett plattform.