Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jasså? Nä jag har inte haft ESX i tanken när jag skrev det där. Vad är ESXi då? För ett OS är det, och jag tvivlar på att de på VMWare har tagit sig tid att skriva sig ett eget OS när det finns ett bra att ha som grund.

ESXi har ingen separat Service Console och inte längre beroende av Linux. Om du aktiverar SSH så kan du utforska det själv.

Permalänk
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

För att jag inte pengar växer på träd
Hur som helst, efter att ha försökt med XenServer och deras clientprogramvara XenCenter i 2 timmar nu så ger jag upp. Att gå från vSphere Client till XenCenter är som att gå från Windows till Linux. Visst det stödjer mycket mer hårdvara vilket är awesome, men det känns som om de gör allt 100 gånger mer komplicerat än vmware!
Till exempel så får man inte installera alla OS som de stödjer med en egen ISO, utan man måste specifiera en url till typ ubuntus arkiv där XenServer laddar ner rätt iso och sen installerar. Dock så bröts installationen för mig mitt i...
.

Alltså lägg till en ISO source pool i XenCenter och sedan lägg i dina iso filer där.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av fyx:

ESXi har ingen separat Service Console och inte längre beroende av Linux. Om du aktiverar SSH och kan du utforska det själv.

Jahapp. Menmen, det är fortfarande ett minimalistiskt OS (tar mindre RAM än XenServer).

Skrivet av raz0rblade:

Alltså lägg till en ISO source pool i XenCenter och sedan lägg i dina iso filer där.

Jo det gjorde jag, men den låter mig ändå inte installera från en ISO. Det alternativet är "outgreyed". Dock ifall jag väljer installationsmallen "Other OS" så kan jag installera från iso, men det fungerade inge bra, den bara klagade på massor...

Permalänk
Medlem

Var tvungen att köpa mig en laptop nu. Går inte att sitta vid servern och nörda sig. Får se hur det blir att börja använda windows. Skall bli spännande, faktiskt. Har använt mac länge nu. Råkade bli en lapitopi med en i7 och geforce i får se hur mycket jag ångrar mig men gjort är gjort. Måndag gissar jag att den trillar in. Hoppas nu inte jag börjar spela igen. Inser mer och mer att det var nog dumt att skaffa ett sådant monster. För att spela spel äter tid. Råkade köpa 8GB ram till servern följde med av bara farten. Skall studera det där ramdisk kanske, vad jag nu skulle ha för nytta av det i en hemmaserver men pilla går ju alltid.

Husbygget går sakta fram och kabeldragning börjar bli mer och mer verkligt. Är så sugen på tellstick nu när alla andra smarta huslösningar kostar skjortan. Det hade varit underbart att implementera huset ordentligt i sin hemmaserver. Men där är det samma problem som jag har med hemmaservern. Vad skall jag ha det till? Hur enkelt blir det för övriga familjen att använda det?

Plockade fram åbäket till skrivare igår, då visade det sig att den svarta färgen torkat. Men det som slog mig är att skrivar server behöver jag inte ha som tjänst i servern. Det sitter redan färdigt i skrivaren. Åbäket har allt som behövs den skulle säkert klara av att driva det lilla verkliga arbete som min server gör. Nästa "server" blir en nas har jag NOG bestämt. Men det ena utesluter inte det andra

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Då var det dax att ta tag i det här igen!

Har kommit framåt och bakåt. Infrastrukturen i huset börjar arta sig. Lyckats lära mig att koppla lite nätverk så nedervåningen i huset är klart och inkopplat. Gigabit fick jag till det till sist. Värre pill har jag inte varit med om sedan jag provade att binda små små flugor till mitt fiske. Moduläruttag har det blivit i hela huset tror det blir nästan 20st totalt.

Jag hade oturen att få till ett hdhaveri i min stackars server men nu är två stycken nya inhandlade. Så nu kan äntligen min migrering till ubuntu börja. I denna stund sitter jag och kopierar runt lite filer för att lyckas rädda data som jag misstänker kan gå förlorat. Trodde det skulle gå smidigt men när jag väl lyckats skapa en USB sticka vill inte moderkortet boota från den. Efter det så kunde jag inte kopiera filer beroende på behörigheter och chmod och vad jag kunde komma på ville inte göra det jag tyckte så för tillfället provar jag att spela lite rsync och det verkar som om det kommer fungera.

Jag som trodde det här skulle vara enkelt.

Vidare så är jag riktigt sugen på virtualisering men känner att jag kommer nog inte ha tid med det än. Det där ESXi verkar riktigt smidigt men har varken tid eller hårdvara för att reda ut det. Får bli ett senare projekt.

Det som skall redas ut just nu är att koppla ihop övervånging med neder våning och bygga ett 19"rack så jag kan få in patchpanel och switch. Sedan kan jag börja ordna till det där med virtualisering.

Jag har ytterligare problem med uppmärksamheten, råkade upptäcka arduino och dess seriekommunikation. Hade varit fint att kunna integrera det i servern på något sätt. Får börja med att bygga färdigt fuktövervakningen till grunden först kanske.

Men lite hårt nattkörande så skall nog fan den här hemma serverna börja rulla igen. Ni hemma fixare känner säkert igen er när det ligger skruvar överallt och blandade datordelar på alla möjliga ställen. Tur att övriga familjen sover. Grabben numera 3år kopplade in hårddiskarna idag och de verkar hålla än iaf. Han har börjat fastna för Rasberryn jag "råkade" köpa.

Well bara att köra vidare då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite framåt går det.

Ett högt problem just nu är att jag inte har någon steg så jag kan komma åt att koppla in patchpanelen och sätta servern där den skall stå.

Annars går det framåt har funnit mig i Ubuntu nu. Trodde amahi skulle gå på ubuntu spåret helt med 7 releasen men verkar som de håller hårt på fedora. Inget som jag gillar så ubuntu blir det för mig. Dessutom så ville inte installationen fungera på något av mina 5 installationsförsök. så...

Dessutom lyckades jag köpa en HP 40 microserver genom detta forum. Inte riktigt vad jag hade trott att jag skulle köpa men så blev det och jag är jätte nöjd. Har tryckt in 4st 2TB WD RED diskar som just nu rullar i raid 5. Skaffade även mer ram-minne till den så det är 8GB ram, tror inte att jag någonsin kommer att använda dem fullt ut någon gång men kan man så kan man. Det jag letar efter är ett kort till servern så jag kan fjärrstyra servern ännu mer. Så den här riggen kommer bli den nya hemma servern.

Vad det gäller raid 5 så är det första gången som jag har en raid så det är mycket och lära sig här. Tanken är att det skall bli någon form av meddelande skickat när något händer med raiden.

Samba utdelningen verkar fungera.

För media streamning kommer jag att använda mig av PLEX. Verkar vara en smidigplattform för en blandad miljö.

Backup av datorer har jag inte löst än men orkar inte riktigt lura på det just nu. Får bli ett senare problem.

LAMP är igång vilket kommer att nyttjas längre fram när jag skall försöka lära mig att presentera data.

DNS och DHCP får vara avstängt tillsvidare men skall igång.

Ett problem jag har är att jag har inte riktigt förstått hur man skall göra för att dela filer. Att få igång samba, transmission, m.m. är inte det konstiga utan det är snarare behörigheter. Som jag tänkt det just nu eller snarare kommer att göra inatt är att skapa en användare som har allt i sin hemkatalog. Denna användare knyter jag sedan till alla program som vill åt datan. Tex Plex och transmission. Sedan får man logga in med den användaren när man vill åt samba share. Vet inte om det är såhär man gör eller är det något annat sätt som är "standard". Just nu slipper jag montera extra hårddiskar eftersom jag kör raid5. Borde finnas något som man skall göra här eller är det något som jag missar?

Well åter till att skriva mkdir och sudo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

F YEAH!

höll på att bli galen inatt när inte transmission vill fungera. Det var precis som vanligt behörighetsproblem. Ett av de mest störiga problem jag vet. Iom att jag inte är så välbevandrad med behörigheter gör dessa problem mig tokig men nu fungerar det! Det som var jobbig var att när jag la till användaren i debian-transmission gruppen ville det inte fungera med nedladdningen provade även att lägga till debian-transmission användaren i användarensgrupp. Det räckte tydligen inte för nedladdningsmappen. Det hela slutade med att jag gjorde debian-transmission användare till ägare av nedladdningsmappen. Då äntligen satte allt igång och det gick att flytta filer. Iom att jag hackat friskt med alla kommandon så vet jag inte riktigt vad det är jag gjorde för att lyckas men nu fungerar det och filerna ser jag var inne inte för lustiga ut.

Iaf som allt verkar fungera nu så är samba helt igång, transmission är igång och plex tuggar på med testfilerna. Jag är rätt nöjd faktiskt. Blir nog att underdagen göra en startsida med länkar till alla webprogram tills jag ordnat med DNS.

Är rätt sugen nu på att fiska och spela datorspel efter allt trixande. Får bli en ordentlig tur till helgen utan internet och datorer. Kommer nog sluta med att jag sitter med spöet i handen och funderar på hur jag kan koppla ekolod och GPS ihop så jag kan göra egna djupkartor över ställena jag är på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går fram nu.

Har haft några ordentliga nattmanglingar nu och känner mig riktigt nöjd kanske inte på resultatet men hur mycket jag lärt mig sedan jag började. Har äntligen fått igång plex ordentligt. Har kanske hälften kvar att flytta över till den av filer som ligger spridda lite här och där. Något som störde mig otroligt mycket var hur lång tid det tog att indexera (heter det så?)alla min bilder. Har aldrig jobbat med något liknande innan så jag vet inte. men de ca 60GB bilderna jag har fört över tog kanske 12h innan det var klart. Jag klagar inte på resultatet utan mer att det tog en förvånande lång tid. Att plex funkar änsålänge med bilder och film är jag riktigt nöjd med.

Har lagat det som jag gjorde fel i samba med vilket kändes skönt att lyckas med. Lite stavfel och fellänkat. Samt lite behörigheter som var konstiga men nu funkar de två viktigaste funktionerna för det här serverprojektet. Det var att enkelt kunna komma åt bilder och dokument på ett smidigt sätt från alla möjliga enheter.

Även lyckats få igång så jag kan använda ssh från hela världen vilket jag tyckte var ett måste. Det jag upptäckt så här långt är att jag gillar verkligen inte putty. Det har problem med åäö och nano uppförsig konstigt. Kanske finns en nya version av putty eller så får det bli ett annat alternativ. Ifall jag skall editera något längre så startar jag upp en virtualiserad ubuntu och gör allt därifrån.

Har kvar att lyckas få ordning plex mot omvärlden men det får nog komma senare. Det känns tur man har thompson från telia som hjälper en med allt man behöver på ett smidigt sätt. Skulle bra gärna kasta ut den där vita burken om det inte var så att jag var tvungen att använda den.

Nu skall det mesta dokumenteras på papper så jag kan komma ihåg allt när det går åt skogen om några år.

funderar på att börja klura lite mer på hur jag skall lösa dns på ett smidigt sätt men det får bli lite pause nu i helgen från haxxandet och meckandet.

Det som slagit mig är att jag har kraft över och mer där till men men. Vill helst att ha denna burk fri från pillande kanske använda den gamla till sådant?

Visa signatur