Byggt Pentium 1 166MHz speldator - nätverksproblem uppstår

Permalänk

Byggt Pentium 1 166MHz speldator - nätverksproblem uppstår

Fick nyligen tag på ett förvånansvärt litet stående AT chassi med ett AOpenAT moderkort inuti. Första idén jag fick var att bygga en retro speldator, vilket jag också gjorde.

Här är de nuvarande specen:
CPU: Socket7 Pentium 1 166MHz
RAM: 64Mb
AUX: 2st USB-portar kopplades till moderkortet
GPU: ATI Graphics Pro Turbo 4Mb
GPU2: 3DFX Voodoo 2
Nätverkskort: 3COM ETHERLINK III 3C509-COMBO (PCI)
Ljudkort: Creative Sound Blaster AWE 32

Windows 98 har installerats och allt fungerar galant! Men jag skulle ju vilja ha internet också, och då har jag några frågor:

1. Allt annat i TCP/IP inställningarna står på DHCP förutom gatewayn. Vad ska man skriva där? Jag skrev kommandot "ipconfig" i CMD på en annan dator i hemmet och fick fram att standard gateway är "192.168.1.254". Ska jag skriva in den adressen i gateway fältet?

2. Om man tittar i Device Manager så klagar datorn på att nätverkskortet inte fick något IRQ nummer från BIOS, och att kortet inte fungerar pga detta, och "Code 28". Det finns inga jumprar på nätverkskortet som jag kan sätta IRQ på och jag kan heller inte sätta IRQ nummer i BIOS manuellt. Krockar kortet med något annat kanske, är jag tvungen att byta till ett annat nätverkskort?

Permalänk

1. Gateway är adressen till din router.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

1. Gateway är adressen till din router.

Ok, men det är alltså den jag ska skriva in då?

Permalänk
Skrivet av cbmpet3032:

Ok, men det är alltså den jag ska skriva in då?

Om det är adressen till din router så ska du skriva in den. (Dvs du kommer till routerns webbgränssnitt om du surfar till ip adressen, i ditt fall http://192.168.1.254 )

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Om det är adressen till din router så ska du skriva in den. (Dvs du kommer till routerns webbgränssnitt om du surfar till ip adressen, i ditt fall http://192.168.1.254 )

Aha, ok.

Windows 98 är lite knepigt ibland. Det står att jag ska skriva in gateway adresserna i den ordning som de används i närverket. :S Men jag testar att skriva in adressen rakt av, bara jag får kortet att fungera först.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att flytta nätverkskortet ett eller två steg, är det PCI eller ISA?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Yay, fick det att fungera nu, bytte till ett ISA istället för PCI och då fick den IRQ11 och det fungera. Kunde dock inte skriva detta inlägget på den datorn då Netscape inte ville låta mig logga in på Sweclockers, när man klickade på login så frågade sidan om jag glömt lösen och om jag ville registrera mig. Men nu fungerar det iallafall!
Tänkte installera lite Lucas Arts äventyrsspel på den nu till helgen. Ska också installera Quake 1 och 2, en miljard småspel, Doom, Wolfenstein 3D, lite andra och så ska jag se om den klarar Unreal 1 med mitt Voodoo 2 kort, vilket den troligtvis inte klarar endå.

Permalänk
Medlem

Usch jag kanske ska släpa fram min gammel HP med Pentium MMX 200Mhz från sin dammiga tillvaro under sängen och spela lite quake igen Tyvärr ingen spelvänlig dator med sitt inbyggda trio 64 grafikkort men den är duglig. Undrar om det går att ladda ner monstertruck madness nånstans idag? Har inte spelat det på över 10 år nu

Jag har skärm, tangentbord, mus, skrivare, modem, böcker, skivor mm rubbet kvar till den och när nostalgin trycker på och mitt bredband jävlas kan det vara kul att plugga i modemet och återuppleva tiden då man satt och lyssnade på ett vrålande 56k modem och väntade på att sidan laddades in
Finns gratis modempooler idag så det är bara tiden som modemet ringer på som kostar

edit: krockarna mellan IRQ adresserna är sånt men förtränger med åren har jag märkt

Permalänk
Medlem

Age Of Empires I!

Lirade gött med Voodoo3 2000 på 120 MHz PI i alla fall om man inte vräkte på med gubbar.

Screamer är ju nice med. 3D bilspel.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Testade Unreal nu, det laggade verkligen sönder, måste har mer RAM tror jag, fast den kanske inte klarar det endå?
Datorn var tydligen namngiven och hette "TRITION II" enligt en gammel klisterlapp på chassit som också berättade att den här dator har varit på företaget JRA Data. TRITION II får den heta nu med, fast med en snitsigare klisterlapp på framsidan.

Permalänk

Päpplet, det där med modem uppkoppling skulle vara kul att testa då jag aldrig har kopplat upp mig mot internet med ett modem. Vi hade dock ett sånt här när jag var mycket liten:

Hittade de följande sajt:
Gratis, Internet, Abonnemang, Modem, Modempool, Lokalsamtalstaxa, Surfa

Man registrerar sig gratis och så får man ett telefonnummer som man då kan ringa upp med modemet. Det kostar endast när man är uppkopplad, summan dras på telefonräkningen. Är det värt att pröva? Hittade ett sånt här för några dagar sedan i elektronikskrotet, om det nu fungerar så kanske man kan testa?:

Permalänk
Medlem

jag tror det var den sidan jag registrerade mig på också. Det är bara att koppla in och prova, jag är ganska säker på att modemet fungerar om du hittar drivrutiner till det

Permalänk
Medlem

Om du har fast telefoni med Telia ingår modemanslutning i abbonemanget.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jösses vad nostalgikens känslor började flöda i blodet då man läste denna tråden, hade vart störtskönt att prova quake med 3dfx-kort igen! Synd att man inte sparar på gamla prylar!

Permalänk

Unreal kräver en 166a med 16mb ram och 1 mb grafik. Jag spelade på en 133a med 16 ram och 2mb grafik och det var inte optimalt (halvtrögt) men med din dator borde det flyta på utmärkt tycker jag. Tycker också att windows 98 nästan är väl nytt för din dator

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Undra om man ska rota fram sitt gamla courier från modemtiden. Bästa modem jag haft, kopplade aldrig ned sig.

Shit, såg att dustin säljer dessa till grova priser! 2156:- får man punga ut.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få tag på ett USR 56k V.92 för 50 kr på Tradera, helt nytt i inplastad kartong

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Fasen också, kom just på att vi har bredbandsbolaget med IP-telefoni. Fungerar det att ringa upp med modem endå?

Permalänk
Medlem

Ja det borde inte vara något problem.

Spel jag skulle ha lagt in direkt:
Doom 95
Quake I (tvåan blir kanske lite seg)
Need For Speed II
Nightmare 3D
Duke Nukem 3D
Sim City 2000
Transport tycoon
Command & Conquer
Command & Conquer: Red Alert
Cdogs/Cyberdogs
Liero
Ignition
De tre första Monkey Island-spelen
Day of the tentacle
Innocent until caught
The incredible machine

Permalänk
Hedersmedlem

IP-telefoni och modem fungerar inte ihop tyvärr.

Unreal trivs bättre på en betydligt snabbare dator även om det var spelbart med ett voodoo2 på tröttare datorer.

Har själv planer på att plocka ihop en lite lagom kompakt nostalgiburk för att kunna köra dos + win 3.11, kom tyvärr inte längre än planeringsstadiet men moderkort och allt finns klart för montering.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har min gamla 166 MMX stående i mitt förråd..
Komplett med nätverkskort. Kanske nåt för en tråkig dag.
Win 3.11 i originalkartong, på ett gäng disketter också

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

hehe minns det irriterande ljudet när man kopplade upp på nätet förut, och när man satt och lirade på nätet så hörde man ett klickljud från modemet så det kopplade ner(någon som ringde hem till en).

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

IP-telefoni och modem fungerar inte ihop tyvärr.

Unreal trivs bättre på en betydligt snabbare dator även om det var spelbart med ett voodoo2 på tröttare datorer.

Har själv planer på att plocka ihop en lite lagom kompakt nostalgiburk för att kunna köra dos + win 3.11, kom tyvärr inte längre än planeringsstadiet men moderkort och allt finns klart för montering.

Skrivet av cbmpet3032:

Fasen också, kom just på att vi har bredbandsbolaget med IP-telefoni. Fungerar det att ringa upp med modem endå?

Jodå det fungerar, men B2's modem klarar bara av 14.4Kbps så 56k fungerar inte. Iallafall inte i rätt hastighet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Jodå det fungerar, men B2's modem klarar bara av 14.4Kbps så 56k fungerar inte. Iallafall inte i rätt hastighet.

Tack, det förklarar varför det bråkade vid senaste försöket vilket fick oss att ge upp mer eller mindre direkt med slutsatsen "det ska nog inte fungera".

Nu är det dock inte särskilt ofta som man vill köra modem om bredbandet fungerar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Du måste ju köra in colin mcrae 1/2. dom roligaste bilspelen jag spelat! Sen finns ju Delta force 1, 2 och IGI 1 kanske också funkar? Minns inte vilken dator jag körde det på.
Försökte lägga in cm2 på min dator men win7 + colin mcrae 2 var ingen bra idé tydligen.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Själv har man en Pentium rackare på 90Mhz som kör Opera 3.62 med Windows 3.11
Har försökt med Arachne men har inte fått det att fungera, webrowser för DOS.

Permalänk

Så det skall alltså gå att koppla upp mig när jag har IP-telefoni, även om jag bara får 14.4Kbps, men skall bara testa nån minut för att se hur det är. hehe

Permalänk

Hmm, hur gör jag för att komma åt denna datorn med windows 7? Hittar den inte i nätverket, men jag hittar windows 7 datorerna med den här datorn fast jag kommer inte in på dem. De kräver löseord.

Permalänk
Skrivet av cbmpet3032:

Hmm, hur gör jag för att komma åt denna datorn med windows 7? Hittar den inte i nätverket, men jag hittar windows 7 datorerna med den här datorn fast jag kommer inte in på dem. De kräver löseord.

Ta bort lösenordsdelning på W7 datorerna och sätt alla datorer i samma domän.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av päpplet:

Undrar om det går att ladda ner monstertruck madness nånstans idag? Har inte spelat det på över 10 år nu

Monster Truck Madness 2
Heeelt underbart att sidan ser ut precis som när demot kom! Jag kommer ihåg att farsan råkade lyfta på luren när det nästan var klart, utan getright igång

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com