AMD eller Nvidia omröstning

Permalänk

AMD eller Nvidia omröstning

Som alla vet så finns det väldigt många AMD/Nvidia fanboys här på forumet, och jag tänkte undersöka hur många som är AMD/Nvidia fanboys, samt hur många som inte bryr sig ett dugg om vilket märke det är, bara det presterar bäst till sin egna användning!

Om du fullständigt struntar i vilket märke du köper röstar du: kvittar vilket märke
Om du föredrar något av märkena så röstar du på det märket.

OBS! Med AMD menar jag "grafikkortsdelen" av företaget, så det är alltså ATI mot Nvidia.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk

Jag kommer aldrig gå för AMD:s kort och hoppas få iväg mitt 5870, dels för att jag saknar funktioner som nVidia korten har och samt drivrutinerna som är nästan helt misslyckade från AMD:s sida(Fråga mig inte varför, men jag kommer fan inte överrens med dom bara!). Så nästa kort blir ett GTX 570 efter jul.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

jag röstade på "Kvittar helt vilket märke!" För jag köpte mitt 5850 efter mina behov. Som snart är mer krävande

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag föredrar personligen AMD framför Nvidia.

Permalänk

Jag röstade sj på amd. Finns egentligen ingen bra anledning till varför jag är lite av en amd fanboy, har aldrig haft ett nvidia grafikkort så kan inte jämföra med någonting. Började titta på grafikkort lagom till 5xxx serien släpptes, och då var amd överlägsna, sen dess har det bara flytit på och jag har nästan börjat "heja" på amd xD Väldigt dumt egentligen, men svårt att vänja sig av med det:P

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Jag röstade sj på amd. Finns egentligen ingen bra anledning till varför jag är lite av en amd fanboy, har aldrig haft ett nvidia grafikkort så kan inte jämföra med någonting. Började titta på grafikkort lagom till 5xxx serien släpptes, och då var amd överlägsna, sen dess har det bara flytit på och jag har nästan börjat "heja" på amd xD Väldigt dumt egentligen, men svårt att vänja sig av med det:P

Håller med. Jag har dock ägt lite svagare kort av Nvidia. 7xxx serien då.

Permalänk
Avstängd

Föst trodde man att man var AMD-fanboy sen beställde man ett GTX 470 så det kvittar väl vilket märke Det som ger mest prestanda/krona köper jag

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Utan tvekan nVidia-fantast, jag och många av mina vänner har haft väldiga drivrutinsproblem med ATi. nVidia har alltid fungerat felfritt, samtidigt som jag gillar de fördelar CUDA ger plus att nVidia generellt fungerar bättre i CAD. Däremot rekommenderar jag ATi till folk jag vet bara spelar/ser på film, för de flesta fungerar det. Men jag kommer inte sätta ett ATi-kort i någon av mina datorer förrän de rättar till vissa saker. Och orkar inte förklara allt, för er som använt ATi utan problem, bra för er. Tog flera år innan jag fick tillbaka förtroendet för Samsung-diskar efter att ha åkt på tre inom relativt kort tid som dog. Så jag kommer säkerligen släppa på det här förr eller senare.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Kvittar. Jag bryr mig inte.

Tar det som är "bäst"

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag föredrar AMD det är ett estetiskt val, nvidias mutantspy färg känns för att använda inte alltför fula ord som ett amfetaminberikat rejv i ett diskbänksrealistiskt brittiskt drama med inslag av angelina jolie och 28,8k modem. De är helt enkelt för fula för att jag ska vilja stoppa in dem i min fönsterlösa låda.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

För min del föredrar jag AMD på grund av att jag har bara haft det hittills i min burk och det har fungerat helt okej utan strul. Men jag ser inga problem att köpa ett kort från den gröna sidan ifall prestanda/pris är bättre!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

AMD. Har aldrig funnits något viktigare än pris/prestanda för mig när jag går på budget och det brukar bli AMD då. Hade jag köpt i dagsläget hade det nog varit något av GTX 460/470 eller 6870.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Tror flera, inkluderat herren över mig, missuppfattar tråden.

Om du föredrar pris/prestanda före ett specifikt märke - välj alternativ 3.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

valde amd. Har ingen större erfarenhet av nvidia.!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

jag röstade på "Kvittar helt vilket märke!" För jag köpte mitt 5850 efter mina behov. Som snart är mer krävande

Håller fullständigt med, men jag gick andra hållet och köpte ett GTX460

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tar det som passar mig just då jag är ute och jagar kort

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda. Något annat vore ju idiotiskt, tycker jag.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk

Förlåt om detta låter dum men varför har du skapat denna omröstning just i Radeon avdelningen? Det ger väl en ganska skevt bild av röstningen?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Förlåt om detta låter dum men varför har du skapat denna omröstning just i Radeon avdelningen? Det ger väl en ganska skevt bild av röstningen?

Vart skulle han annars ha lagt den? Det spelar väl ingen roll?

OT: Jag röstar på prestanda/kr då det är det enda vettiga. Dock så har jag haft mest ATI så lite "hejar" man väl som någon här över sa. Men skulle helt klart kunna köpa ett Nvidia om det täckte mina behov

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Kvittar helt vilket märke!

Pris och egenskaper är det som gäller för mig. Har genom åren främst varit Nvidia men nu när AMD börjat släppa öppna drivrutiner till Linux och även har Eyefinity känns det lockande.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Vart skulle han annars ha lagt den? Det spelar väl ingen roll?

Finns såna som mig som överhuvudtaget inte bläddrar alls i geForce och jag kan tänka mig det finns såna som inte bryr sig om att läsa i AMD tråden och därmed försvinner en del röster, därav en skevt statistik. Go figure.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Föredrar AMD då de har mer prisvärda kort samt strömsnålare. Lite för att mitt moderkort bara stödjer crossfire också.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Jag föredrar AMD det är ett estetiskt val, nvidias mutantspy färg känns för att använda inte alltför fula ord som ett amfetaminberikat rejv i ett diskbänksrealistiskt brittiskt drama med inslag av angelina jolie och 28,8k modem. De är helt enkelt för fula för att jag ska vilja stoppa in dem i min fönsterlösa låda.

Säg att du skämtar?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Antielefant

I dagsläget är ju pris/prestanda och prestanda/watt i princip identiska, så valet faller på vilka sidofunktioner man föredrar.

AMD's CF, HD3D och Eyefinity eller NVidias SLI, PhysX och 3DVision.

Själv är jag NVidia-fan, men jag är tillräckligt pragmatisk att öppet erkänna att båda lagen är precis lika bra köp i dagsläget (även om jag fortfarande tvivlar på AMD's mjukvara).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad man får för pengarna är väl viktigaste! Vad det är för märke är ju helt oväsentligt, det ju Pris/Prestanda man är ute efter.
Vissa gnäller på dåliga drivrutiner från AMD/ATI eller Nvidia. Själv har jag växlat mellan bägge märkena under många (Det har blivit en hel del kort) och jag har aldrig haft några som helst problem med drivrutinerna från resp tillverkare.

Permalänk

kvittar tar det som funkar för mig när jag behöver uppgradera. blev ett 6970 instalerat i burken idag. inga problem för mig hitills.
Hadde nvidia 8800gts innan som också fungerade helt underbart.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Röstade på AMD (ATi) pga att det är de kort jag har haft mest, dock så kan jag inte säga att jag är en allt för stor AMD nörd trots att de är mitt främsta val. Jag väljer kort efter:

1. Prestanda
2. Kostnad

Inget annat. Är Nvidia det bästa alternativ för min budget för tillfället när jag ska inhandla nytt så är det Nvidia det blir. Lika så för AMD. Nvidia må ha mer funktioner än AMDs kort, men tror inte det finns en enda grej utom PhysX som jag IBLAND (läs 1 av 50 spel) saknat när jag valt AMD istället för Nvidia.

Har gått såhär i mina uppdateringar vad jag minns (ni ser att det lutar åt AMD, men inte endast det märket):

Nvidia MX4x0 (minns inte exakt)
ATi 9200SE
ATi 9600XT
ATi X800GTO
ATi X1800XT
ATi X1950XT
Nvidia 8800GT
Nvidia 9800GX2
ATi HD4870+HD4850 CF
ATi HD5850

Lär nog inte uppgradera på ett tag, men är lite småsugen på att Nvidia kort härnäst. Gillar dock MLAA mer än PhysX.

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar mig ingen som helst roll. Jag köper det som ger mig mest "bang for the bucks" helt enkelt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Jag är AMD (ati) fanboy sen FX 5XXX serien från nvidia. Har sår från den tiden än. Har inte ägt något av de riktigt sunkiga serierna ex HD 2xxx. Det är inte samma sak som att jag inte kan tänka mig att köpa nvidia.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Avstängd

AMD fan boy här

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|