23-24" IPS/VA Vilken av dessa ska man köra på?

Permalänk
Medlem

23-24" IPS/VA Vilken av dessa ska man köra på?

Köpte en Benq 24" GHDBL lr fan den nu heter på webhallen för 990kr när dom hade deras korta erbjudande.
Iaf jag konstaterade att den duger till film,serie visning och inget annat.
Hemska färger och vinklarna är totalt värdelösa. Räcker man sitter lite nedsjunken i stolen så blir det mörkt.
Så den ska köras som serie/film skärm och inget annat.
Var ej lönt att skicka tillbaka skiten och betala returfrakt osv för återköp.

Iaf.
Ska ha tag på en 23-24" IPS eller VA panel då min VX2025 är lite väl liten idag (20") Övrigt är jag nöjd med den, svart är svart och vinklarna är extremt bra och ingen bleeding alls.

Dessa har jag kollat på:
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestandaskärm med IPS-panel - Specifikationer

EIZO FORIS FS2331 23" WIDE TFT BLACK
EIZO FORIS FS2331 23" WIDE TFT BLACK - Gamerskärm med extremt lågt inputlag! - Specifikationer

NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK
NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK - Bäst i test vinnaren med IPS-panel - Produktinformation

Vet att många kommer säga U23 rakt av men vad tror ni om eizos nya VA skärm?
Struntar i det estetiska.

Permalänk
Medlem

vad gäller det estetiska tycker jag faktiskt inte att eizon är så gräslig, nästan så jag tycker den har sin charm. Bortsett från det känns den rent spontant inte som en 10-poängare. Matchen står väl lite mellan NEC och DELL således.

Product Face-Offs Monitors - DigitalVersus

Nec MultiSync EA231WMi - DigitalVersus
Dell U2311H - DigitalVersus

Vinnare? Beror på vad man värderar mest (som vanligt). Värt att nämna är att 2209wa också bör beaktas. 22" till trots ger 16:10 ration motsvarande storlek. Upplösningen är dock inte lika hög, vilket sätter käppar i hjulen för vissa.

(Min vinnare är u2311h).

Permalänk

Tycker faktiskt du ska satsa på Eizo Foris 2331 (eller deras EV2333 om du vill ha en bättre fot).
Svärtan är i en helt annan klass än resten av datorskärmarna, även om just IPS-panelen som sitter i Necen/Dellen har bra svärta för att vara en IPS. Men det är trots allt en jäkla skillnad på 1000-1100:1 i kontrast och 2500-3000:1. Samt att svart och annat mörkt från vinkel inte är så stort problem på cPVA-panelen.

Din skärm fanns med på Digitalversus och den verkade inte ha så där jättebra vinklar faktiskt, även en cPVA-panel kommer vara bättre, bara att jämföra med Samsung MD230/F2380, samma panel i dem som i Eizoskärmarna.

Varför tycker jag som jag gör? Jo, du skriver ju att du mest kommer använda skärmen till filmer/serier, då är bra svärta ofta väldigt uppskattat.

Visa signatur

««« »»»