Permalänk

Felinkoppling?

God jul på er alla!

JAg har sedan tidigare skrivit om min nya dator som redan vid första dagen visade sig vara lite långsam när det kom till start, då det krävdes kanske någon timme tills det att datorn fungerade någorlunda snabbt på skrivbordet. Några här på forumet misstänkte min hårddsik var det svarta fåret kanske pga det är en eko-hårddisk.
Hur som helst har jag fått en SSD-hårddsik nu i julklapp och då kollade jag lite på installationsguiden, och av min förvåning såg jag en bild där de har bland annat sata sladden kopplad mellan SSD och modekort men även en annan sladd, antar det är en strömsladd. Det fick mig att dirket fundera på hur jag kopplade in min HDD-disk, och nu när jag öppnade datorn såg jag endast en SATA-sladd vara kopplad mellan disk och modekort. Är det möjligen så att jag borde ha den där så kallade strömsladden, och resulterar det att HDD-disken blir snabbare allmänt?

Här är länken för min dator där ni ser hårddsiken : Komplett.se - PC i delar - Intel Core i5 760
och här finner ni en installationsguide för en HDD-disk: http://www.wdc.com/wdproducts/library/QIG/global/4079-705037....

Tacksam för svar

Forsatt God jul och ett gott nytt år!
/Martin

Permalänk
Hedersmedlem

En disk fungerar inte utan strömsladd, alls. S-ata skickar endast signaler och ger ingen ström till disken. Så givetvis behöver du en strömkabel och en signalkabel (s-ata).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ok för jag har nämligen endast sata sladd, min border läste att det fanns diskar som endast krävde satasladd, men enligt instruktionerna skulle jag ha strömsladd ....
Jag får tacka för ditt engagemang, uppskattas skarpt