Vad är självkostnadpris?

Permalänk
Medlem

Vad är självkostnadpris?

Tjenare, en snabb fråga, vad är självkostnadpris tex "vi säljer godis och korv till självkostnadpris" googlade ordet men hittade inget,och är själv inte bäst på svenska och vet inte vad ordet betyder

Tack på förhand

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Om det kostar mig 7 spänn/servering av t.ex. korv m bröd + tillbehör debiterar jag dig .. 7kr = självkostnadspris.

Permalänk
Medlem

Ok tack för snabbt svar

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Fast sen kan man ju baka in lite vad man vill i det där självkostnadspriset, typ personalkostnad och uppvärmning/underhåll av lokal.

Något jag bittert fick erfara när jag skulle skicka ett fax på biblioteket till självkostnadspris för ett par år sedan...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Fast sen kan man ju baka in lite vad man vill i det där självkostnadspriset, typ personalkostnad och uppvärmning/underhåll av lokal.

Något jag bittert fick erfara när jag skulle skicka ett fax på biblioteket till självkostnadspris för ett par år sedan...

Inte så konstigt, annars brukar det ju vara "kostnad+vinst=pris till kund"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Fast just i det här fallet vore det väl lite underligt om det blev några andra extra utgifter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Självkostnadspris är oftast ointressant information. Det enda relevanta för mig som konsument är priset jag betalar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Jag tycker självkostnadspris inte är ointressant, då den för mig säger att man enbart får betala för den rörliga kostnaden som uppstår vid ens köp.
Alltså hyra, lön etc är fasta kostnader och ska inte enligt mig räknas med. Och priserna på en vara tjänst/vara varierar var man bor, har man akut behov av något på en ödslig plats så får man betala mer.

Sedan att de ofta enligt mig ljuger är en annan femma, de skulle ju även kunna påstå att alla pengar som går in går oavkortad till välgörlighet och så går pengarna rakt ner i deras ficka, vilket de själva anser behöver pengarna bäst .Visst någon enstaka krona går vidare..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tycker det låter väldigt tokigt med personalkostnad inräknad i självkostnadspris

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

På lång sikt är alla kostnader rörliga.

Principen är att kostnader som direkt kan hänföras till produkten ska fördelas där. Det är de indirekta kostnaderna som brukar skapa bryderier. Finns en hel uppsjö modeller (ABC mfl.) för hur man ska fördela de indirekta kostnaderna.

Tanken är i alla fall att produkten ska bära de kostnader den skapar i företaget, oavsett art.

Permalänk
Medlem

Ja? Om jag säger till dig: Den här korven har kostat mig 7kr, du får den för det (7kr) d.v.s. självkostnadspris.

Om jag sedan räknar korv+bröd+ketchup+senap+timlön+sociala avgifter+moms+försäkringar+barnomsorg .. o.s.v är ju egalt.
Vad jag menar är att "du får köpa korven av mig - för vad den har kostat mig".
Vad jag sedan räknar in är upp till mig & hur dyrt/acepptabelt pris du tycker det är måste således vara upp till dig.
(Känns väldigt likt grunderna i marknadsekonomi sett från en lekmans perspektiv.)

Edit/ Det viktigaste i begreppet tycker iaf jag är att säljargumentet indikerar att säljaren inte tar ut någon vinst,
(vilket alltid är sympatiskt) och det som skiljer "självkostnadspris" från andra prissättningar. /Edit.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Ja? Om jag säger till dig: Den här korven har kostat mig 7kr, du får den för det (7kr) d.v.s. självkostnadspris.

Om jag sedan räknar korv+bröd+ketchup+senap+timlön+sociala avgifter+moms+försäkringar+barnomsorg .. o.s.v är ju egalt.
Vad jag menar är att "du får köpa korven av mig - för vad den har kostat mig".
Vad jag sedan räknar in är upp till mig & hur dyrt/acepptabelt pris du tycker det är måste således vara upp till dig.
(Känns väldigt likt grunderna i marknadsekonomi sett från en lekmans perspektiv.)

Edit/ Det viktigaste i begreppet tycker iaf jag är att säljargumentet indikerar att säljaren inte tar ut någon vinst,
(vilket alltid är sympatiskt) och det som skiljer "självkostnadspris" från andra prissättningar. /Edit.

Innehavaren av rörelsen tar inte ut någon vinst, men arbetarna gör det... Varvid man kan säga att ägaren säljer varan/tjänsten för självkostnadspris, men hela bolaget som sådant så finns det många som tillskansar sig pengar. (arbetarna)
Detta påminner mig om all bidrag som man kan skänka till fattiga, där en massa mellanhänder på vägen tillskansar sig stålar. -Inte tusan tänkte man att som i vissa fall där bara en liten del av det man skänker går till ändamålet.

Jag tycker det blir en massa ordbajseri av det hela, det finns företag där ägaren i kristider inte har tagit ut någon lön alls eller 1 krona. Kan man då säga att företaget sålda sina varor/tjänster till självkostnadspris?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jovisst kan det röra sig om allt ifrån wienertrudelutter med surkålsmanschetter till raggarballe med svängdörr,
men en korv är en korv & vad man tar betalt för den är antingen självkostnadspris+vinst & då har man en "affärsrörelse",
(vinstdrivande såklart, varför annars?) eller också "ställer man upp" & serverar korvar ideellt & då helt utan vinstintresse,
vilket iaf jag i det senare fallet skulle tolka som "självkostnad". Grilla korv är ju uteslutande roligt så varför inte ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Innehavaren av rörelsen tar inte ut någon vinst, men arbetarna gör det... Varvid man kan säga att ägaren säljer varan/tjänsten för självkostnadspris, men hela bolaget som sådant så finns det många som tillskansar sig pengar. (arbetarna)
Detta påminner mig om all bidrag som man kan skänka till fattiga, där en massa mellanhänder på vägen tillskansar sig stålar. -Inte tusan tänkte man att som i vissa fall där bara en liten del av det man skänker går till ändamålet.

Jag tycker det blir en massa ordbajseri av det hela, det finns företag där ägaren i kristider inte har tagit ut någon lön alls eller 1 krona. Kan man då säga att företaget sålda sina varor/tjänster till självkostnadspris?

På samma sätt som att arbetarna 'tjänar' trots självkostnadspris så 'tjänar' någon annan på insatsvarorna du använder i varan du säljer till självkostnadspris. Innebörden av självkostnadspris är implicit eller explicit att du som företagare eller företaget som helhet säljer till självkostnadspris. Att folk längs vägen tjänar pengar är bara resultatet av att deras resurs kostar pengar som vilken vara som helst.