Bytte processor, datorn vägrar boota.

Permalänk
Medlem

Bytte processor, datorn vägrar boota.

köpte idag intel core i7 870(socket 1156). När jag installerat det och ska försöka starta upp den igen så går det inte. Den röda MemOk! dioden lyser. Och den lyser väl bara när det är fel på minnet? Jag har även försökt att starta upp med MemOk!-knappen vilket inte går.
Jag har nu bytt tillbaka till min i3-processor, som fungerar som vanligt.

Hur ska jag göra?

Permalänk
Inaktiv

Lämna tillbaka processorn? Det kan ju vara fel på cacheminnet i processorn eller nåt.

Permalänk
Medlem

Testa nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du göra så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Kolla om du ser något fel, böjda pinnar osv på processorn.

Kolla upp om processorn verkligen ska funka till ditt moderkort och till vilken bios version i så fall. Tillverkaren av moderkortet bruka ha lista på sin hemsida när man letar efter drivrutiner, manualer osv.

Permalänk
Medlem

Jag tog ut batteriet.. installerade nya bios. Funkade ej. Den ser ut att vara oskadad, var dessutom väldigt försiktig när jag satte dit den.

Får väl helt enkelt lämna tillbaka processorn.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen frågat vad det är för moderkort....

Vad har du för moderkort?, alla moderkort måste stödja den CPU man sätter i, att det är rätt socket är inte detsamma som att den fungerar ihop med moderkortet, i stort sett alla vanliga moderkort som man kan köpa löst har support för alla eller dom flesta CPU innom sockel standarden, om inte direkt så med en bios uppdatering, är det en märkesdator så brukar det vara lite så och si med supporten för andra CPU än vad som sitter i original.

Att du fått en trasig CPU tvivlar jag på, är ytterst sällsynt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Verkade som jag hoppades för mycket. Konstigt att folk kan uppdatera bios men inte berätta om de kollat om moderkortet verkligen klarar av processorn som man bad dom att göra.

När jag för 3 år sedan kollade några moderkort så hade vissa av dom bara stöd för runt 60% av processorerna som fanns med på deras listor så det brukade vara värre.

Permalänk
Medlem

Det är också gjort, för länge sedan. Tänkte därför inte på att ha med det i svaret. Har ett ASUS P7H55 sockel 1156. i7 870 finns med på listan för stödda processorer.

Permalänk
Medlem

Löste problemet genom att köpa ett till 4 gb minneskort. Visade sig att jag var tvungen att köra i dual-channel, vilket jag själv tycker är konstigt då jag hade ett 4gb kort installerat sen tidigare, vilket borde anpassat sig automatiskt.