Permalänk

ASRock X58 Extreme 3 NB-värme

Morsning. Införskaffade för ett tag sedan en i7 med ett X58 E3 och har varit riktigt nöjd hittills. Processorn ligger på 4ghz @ ~50c i load, men... Kylflänsen till nordbryggan är jävligt varm. Öppnar jag luckan och stoppar in handen några centimeter känner jag redan av den, och den har en ganska negativ effekt på mitt grafikkort. Är det någon har samma problem och kanske vet hur man kan åtgärda det? Sitter på ett Radeon HD 4800 för tillfället men tänkte eventuellt införskaffa ett 5970, om mitt kort redan ligger på 75c i load vill jag inte ens veta vad den kommer ligga på när den blir påverkad av moderkortet.

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig, med Asus Sabertooth x58.

Ta ner HWmonitor/kolla i BIOS hur varm den är i MCH tempen/Auxtin temp det är det som är NB'n..

Såg igår att min var uppe i 96 grader efter 1.5-2 timmars spelande bara -.- ska RMA'a detta, måste ju fasen vara något fel!

Den nådde 90c efter ~30 minuter med bara Furmark igång med allt stock också och den fortsatte att stiga med, helt jäkla sjukt...

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Ett rätt vanligt förekommande fenomen med X58-moderkort, har sett en del ghettomoddningar med lösningar där fläktar kyler kylflänsen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ett rätt vanligt förekommande fenomen med X58-moderkort, har sett en del ghettomoddningar med lösningar där fläktar kyler kylflänsen.

Jo fast sånt ska ju fasen inte behövas, iaf inte när man kör stock -.- Ska prata med butiken där jag köpte mitt (drygt 1 månad sedan bara) och se ifall man kan returnera eller så, inte alls nöjd med dessa idiot temperaturer!

Kommer ju skada mina minnen säkert, tror inte de är gjorda för att köras i 90+ celcius, sedan så värmer det upp mitt GTX 580 också, sjukt att en NB kan bli varmare än det egentligen...

Även om det står 3.6ghz i min sig just nu så kör jag stock efter jag upptäckte 96c efter 2 timmars Rift spelande, och ändå når den 90c på bara 30 min i Furmark...

Stressar ens furmark NB så mkt? Är väl mest GPU? (körde Stability test f.ö)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Samma problem för mig, med Asus Sabertooth x58.

Ta ner HWmonitor/kolla i BIOS hur varm den är i MCH tempen/Auxtin temp det är det som är NB'n..

Såg igår att min var uppe i 96 grader efter 1.5-2 timmars spelande bara -.- ska RMA'a detta, måste ju fasen vara något fel!

Den nådde 90c efter ~30 minuter med bara Furmark igång med allt stock också och den fortsatte att stiga med, helt jäkla sjukt...

Det känns ju som om temp-sensorn har något knas i sig också. Den pendlar väldigt fort fram och tillbaka mellan ~95-125 utan att jag påfrestar den. Det här är med stock-klockning. Hade varit schysst om man kunde RMA:a den, vettefan var jag har kvittot dock.