IPS vs MVA, vilken ska man ta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KniFF:

I see! Hade faktiskt ett litet missöde med min LG som gjorde att den dog två månader efter garantin gått ut (anledningen till att jag köpte U2311H) lyckades dock laga den och när man såg den blinka till igen för första gången på en månad var det inte långt ifrån en tår

Tycker det är konsigt att inte fler kör med någon sorts VA-panel idag, det kostar inte så mycket mer än TN skillnaden är brutal.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Så många som inte vet vad en VA panel är.
IPS skärmarna är mer "poppis" och syns.

Ser fortfarande fram emot Benqs 27" VA, ser ut som ett riktigt kap om den håller sig på ca 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Tycker det är konsigt att inte fler kör med någon sorts VA-panel idag, det kostar inte så mycket mer än TN skillnaden är brutal.

Skrivet av Nivity:

Så många som inte vet vad en VA panel är.
IPS skärmarna är mer "poppis" och syns.

Här är en bra wiki artikel om som förklara VA, IPS, TN m.m. Wiki
Ännu en artikel: Wiki2

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth 55i. Processor:i5 760 2.80ghz. Grafik:ZOTAC GeForce GTX 460 1GB AMP. Minne:Corsair 4gb 1600mzh. Nätdel:Corsair vx 550w. CPU-kylning:Cooler Master hyper 212 plus. Galleriet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paltkoma:

Jäklar var trevliga färger och skärpa det är i den här skärmen, går inte att jämnföra med någon annan skärm jag har haft. dock har det nu när 2 ggr att bilder börjar flimra som tusan, försökt se till att det inte är några saker som stör, och detta har faktiskt hänt varje gång jag nyss startat upp datorn.

Får se om det här händer ingen, har nu installerat in nya amd drivare samt aktiverat "Reduce DVI frequency on high-resolution displays"

någon som har en idé vad som sker? annars helt klockren skärm men just hämtat ut denna suttit med den kansek 3 timmar än så länge. Inga som hellst problem med att spela på

http://img820.imageshack.us/img820/2040/bild2xfo.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Kan det vara att du trippelpostat..? Korspostning är ej tillåten, redigera bort de andra posterna och kör vidare i EN tråd. Kanske i en som handlar om din skärm, känns ju dumt att göra regelbrott i en moderators köprådstråd faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

En liten undring till herr ilstallione, hur upplever du skärmen nu när du haft den ett tag, har du upptäckt några svagheter/egenheter ? Du har väl hunnit pina den med en del, har du jämfört den sida vid sida med några andra skärmar? Har den några speciella "features" som får den att sticka ut?
Den har väl en usb hub, och lite ljud, är det något du använt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Belinea P-MVA-skärm som börjat visa tecken på att inte vilja vara med längre. Svarta skuggor i över- och underkant, inget som egentligen stör men de växer sakteliga. Kostade skjortan när jag köpte den, 24" 1920x1200.

Så jag hoppade på en annons och köpte en knappt använd HP ZR24W med IPS-panel. Jag har inte hunnit kalibrera den än och jag är nöjd med köpet, gav 2500kr för den. Ändå så känns P-MVA-skärmen något behagligare att se på film med. Så småningom ska jag kalibrera dem båda men mitt första intryck av HP-skärmen är att den känns lite skarpare och ljusare med bättre kontrast under hög ljusstyrka, medans Belinean jobbar bättre under mer varierade förhållande med film och spel. Dock så har jag läst på tftcentral att man vinner en hel del genom kalibrering av HP-skärmen så det är definitivt nästa steg.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

En liten undring till herr ilstallione, hur upplever du skärmen nu när du haft den ett tag, har du upptäckt några svagheter/egenheter ? Du har väl hunnit pina den med en del, har du jämfört den sida vid sida med några andra skärmar? Har den några speciella "features" som får den att sticka ut?
Den har väl en usb hub, och lite ljud, är det något du använt ?

Jag sålde hela min stationära igår men när plats finnes för en ny kommer jag att köpa motsvarande skärm.
Färgerna var betydligt bättre än allt TN, svärta och kontrast var bättre än det mesta på marknaden, ingen jobbig antiglare men ändå inte så glansig att jag upplevde det som störande.
Jag vet att det är dumt att lita på reviews på nätet då man ofta vill favorisera sin produkt men lita på mig i detta fallet. Jag skulle _aldrig_ köpa något annat med dagens tekniker om jag inte tvunget ville ha högre refreshrate.
Nackdelen med skärmen är responstiden, när man spelar snabba FPS kan man i början uppleva "motion blur" men det försvann efter några timmar och jag har aldrig tänkt på det mer.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ok intressant att höra att du inte upptäckte nått störande efter en tids användning, ibland så finns det ju detaljer som man kan bli knäpp på som man inte märker vid en snabbkoll. jag har varit med i plattskärmsträsket i drygt 10år , och det är ju först nu de börjar matcha crt på alla sätt, tn panelerna går mot sin död nu när de andra teknikerna kommer ner i volymprisklassen, det har ju kommit flera modeller under 2500kr nu.
Nu får man vänta på att man delar in belysningen i fler zoner, kanske per pixel, även på billigare modeller, de bästa tv arna har ju belysningen segmenterad i många zoner o man får verkligen bättre svärta, de bästa lcderna matchar ju i princip kuro tekniken.
Jag har varit o tittat på Benq'n men att bedömma bildkvalite i butiker är ju för det mesta omöjligt, det finns få som har bra förutsättningar. samma sak gäller ju även för tv, och säger man kalibrering så ser säljarna ofta ut som frågetecken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag sålde hela min stationära igår men när plats finnes för en ny kommer jag att köpa motsvarande skärm.
Färgerna var betydligt bättre än allt TN, svärta och kontrast var bättre än det mesta på marknaden, ingen jobbig antiglare men ändå inte så glansig att jag upplevde det som störande.
Jag vet att det är dumt att lita på reviews på nätet då man ofta vill favorisera sin produkt men lita på mig i detta fallet. Jag skulle _aldrig_ köpa något annat med dagens tekniker om jag inte tvunget ville ha högre refreshrate.
Nackdelen med skärmen är responstiden, när man spelar snabba FPS kan man i början uppleva "motion blur" men det försvann efter några timmar och jag har aldrig tänkt på det mer.

Tackar för en underbar skärm ilstallione, väldigt nöjd!, har inte lagt märke till några eftersläpningar (spelar BFBC2) samt bilden är kanon, färgerna är helt underbara!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M89:

Tackar för en underbar skärm ilstallione, väldigt nöjd!, har inte lagt märke till några eftersläpningar (spelar BFBC2) samt bilden är kanon, färgerna är helt underbara!

Detta hade jag missat! Kul att du blev nöjd i alla fall, skönt att sakerna kommer till använding

Visa signatur