Suck, grafikkort gör gaoz med mig *Trasig sli-brygga?Defekt kort?*

Permalänk

Suck, grafikkort gör gaoz med mig *Trasig sli-brygga?Defekt kort?*

Tjenna

Tankade shogun 2 total war demot idag. Lirade i 1h innan spelet tvingade datorn till en skön hårdkrasch.
Rebootade manuellt och efter ca 10 minuters idlande i dekstop så blev skärmen svart och gick in i strömsparläge - tvingades stänga av manuellt.

Lät datorn vara av ett tag. Satte på igen, körde en runda unigine heaven och halvvägs in i testet kraschar unigine till desktop och jag får följande meddelande :

"D3D11AppWindow:: do_swap(): device removed"

Ominstallerade grafikkortsdrivrutinerna, clean install osv. När allt är klart så har jag helt plötsligt massa problem med att enabla sli i nvidia control panel. Varje gång jag bockar för " maximize performance (sli) " och trycker på apply så blev det samma problem - dvs svart skärm och tvingas reboota.

Jag tog ut sli-bryggan och vände på det ( vet inte vad det skulle påverka men ändå ) - nu finns det helt plötsligt inte ens ett sli alternativ i menyn!! Vände på den igen, nu kan jag sätta på SLI i nvidia control panel utan att det kraschar iaf! :S

Jag tar bort MSI afterburner och överklockningen på korten, låter allt vara stock tillsvidare. Kör unigine igen men får samma problem, device removed blablallala.

Läser lite här o var på olika forums och många påstår att det kan ha med dx11bug och unigine att göra. Testar och köra dx10 och tjae inte blev det bättre då!!!!:@ :

"D3D10AppWindow:: do_swap(): device removed"

Suck.... vad ska man ta sig till?

INFO :

i5 760@4ghz
Gigabyte gtx 460 SLI @ 825/1650/1900 - samt testade utan oc som jag nämnde
w7 sp1

Haft datorn ca 5 månader eller så, inte kraschat en enda gång så vitt jag vet. Formaterad för en månad sedan, allt är i tip top skick. Spelade igenom bulletstorm häromdagen i typ 10h utan problem.

obs unigine har alllllltid funkat perfekt för mig och jag kör det väldigt ofta för och testa överklockningsstabilitet och dyl, varför det har sk*tit sig just idag vet jag inte. Men vad jag än försöker med så är allt sk*t.

Kan det vara sli-bryggan? Det är den enda vettiga gissningen jag har o komma med, men hur fan en sli-brygga kan bara sådär börja funka "halvt" låter knappast troligt ändå.

Any ideas?

Tack på förhand.

Permalänk

Update :

numera slocknar skärmen efter några sekunder i desktopen. Datorn bootar varje gång som vanligt med något gör att skärmen förlorar kontakten till grafikkorten och det går inte att få tillbaks bilden utan en reboot.

Låter det bekant till någon?

Permalänk

Update 2 :

Numera slocknar skärmen i princip så fort windows laddat klart.
Har testat köra med båda GPUna samtidigt och en åt gången.

Någon ide?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft samma problem så jag skjuter kanske vilt. Kan GPUerna på något sätt körts sönder då? eller eventuellt en utav dom? jag vet att min skärm tappade bilden i BC2 under 5850 CF. Dock så gick det som smort att köra båda korten idviduellt i samma spel. Kan det vara ett liknande problem? jag överklockar heller aldrig mina prylar mer än 10 - 20hz så jag känner inte heller till några eventuella clock biverkningar.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Jag har aldrig haft samma problem så jag skjuter kanske vilt. Kan GPUerna på något sätt körts sönder då? eller eventuellt en utav dom? jag vet att min skärm tappade bilden i BC2 under 5850 CF. Dock så gick det som smort att köra båda korten idviduellt i samma spel. Kan det vara ett liknande problem? jag överklockar heller aldrig mina prylar mer än 10 - 20hz så jag känner inte heller till några eventuella clock biverkningar.

Var tydligen inloggad på min brors account efter att han lånat datorn.
Mvh / Cellan

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Hej tack för ditt svar

Det kan mycket väl vara så att gpuna körts sönder men det vore väldigt väldigt konstigt, som rena blixtnedslaget. Jag tog bort överklockningen på dom men trots det så balla saker och ting ur till en början ( plus att OCn var väldigt måttlig ).

Grejjen som gör mig så fundersam är just att t.ex nvidia control panelen crashar så fort jag vill nå den. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Ramet verkar funka bra ( har ju knappast symptom för dålig ram ) samma gäller min CPU, så då är det i princip moderkortet och grafikkorten kvar, men hur vet jag vad det är för typ av fel om skärmen släcks innan jag når någonting. Igår kunde jag köra 1 - 1.5 runda unigine heaven 2.5 innan skärmen slocknade igen.

Permalänk
Hjälpsam

Tag ur ett kort för att testa dom ett taget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tag ur ett kort för att testa dom ett taget.

Testar detta omgående ( fick för mig att jag fortfarande kunde testa dom en och en om båda var ikopplade samtidigt ).

Återkommer inom kort

Permalänk
Antielefant

...och om det Ratatosk föreslog inte fungerar, testa dina grafikkort i en annan dator. Funkar de där är det moderkort eller nätagg som är trasigt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack så hemskt mycket för svaren änsålänge

Detta hände :

gpu 1 : Körde igenom unigine flera gånger utan att något hände.
gpu 2 : Datorn krascha och jag fick en gråskärm 1minut in i benchmarken.

Jag var noga med att köra båda korten I samma pci-slot.
Kommit närmre en lösning? Kan jag anta att det "bara" var så att det var fel på ett kort?

Permalänk
Antielefant

Det låter ju onekligen som om kort 2 är den felande länken. Kör med enbart kort 1 ett tag, säg 24h under vilka du även testar spel etc, och fungerar det problemfritt lär du skicka kort 2 på RMA.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det låter ju onekligen som om kort 2 är den felande länken. Kör med enbart kort 1 ett tag, säg 24h under vilka du även testar spel etc, och fungerar det problemfritt lär du skicka kort 2 på RMA.

<3

Tack igen, hoppas verkligen att det är bara så att det är ena kortet som är trasigt!

Permalänk
Hjälpsam

Verkar så, måste kännas bra att kunna köra datorn, även när du väntar på RMA för ditt trasiga kort.
Ett kort är onekligen bra mycket bättre än inget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av dretjäkel:

Tjenna

Tankade shogun 2 total war demot idag. Lirade i 1h innan spelet tvingade datorn till en skön hårdkrasch.
Rebootade manuellt och efter ca 10 minuters idlande i dekstop så blev skärmen svart och gick in i strömsparläge - tvingades stänga av manuellt.

Lät datorn vara av ett tag. Satte på igen, körde en runda unigine heaven och halvvägs in i testet kraschar unigine till desktop och jag får följande meddelande :

"D3D11AppWindow:: do_swap(): device removed"

Ominstallerade grafikkortsdrivrutinerna, clean install osv. När allt är klart så har jag helt plötsligt massa problem med att enabla sli i nvidia control panel. Varje gång jag bockar för " maximize performance (sli) " och trycker på apply så blev det samma problem - dvs svart skärm och tvingas reboota.

Jag tog ut sli-bryggan och vände på det ( vet inte vad det skulle påverka men ändå ) - nu finns det helt plötsligt inte ens ett sli alternativ i menyn!! Vände på den igen, nu kan jag sätta på SLI i nvidia control panel utan att det kraschar iaf! :S

Jag tar bort MSI afterburner och överklockningen på korten, låter allt vara stock tillsvidare. Kör unigine igen men får samma problem, device removed blablallala.

Läser lite här o var på olika forums och många påstår att det kan ha med dx11bug och unigine att göra. Testar och köra dx10 och tjae inte blev det bättre då!!!!:@ :

"D3D10AppWindow:: do_swap(): device removed"

Suck.... vad ska man ta sig till?

INFO :

i5 760@4ghz
Gigabyte gtx 460 SLI @ 825/1650/1900 - samt testade utan oc som jag nämnde
w7 sp1

Haft datorn ca 5 månader eller så, inte kraschat en enda gång så vitt jag vet. Formaterad för en månad sedan, allt är i tip top skick. Spelade igenom bulletstorm häromdagen i typ 10h utan problem.

obs unigine har alllllltid funkat perfekt för mig och jag kör det väldigt ofta för och testa överklockningsstabilitet och dyl, varför det har sk*tit sig just idag vet jag inte. Men vad jag än försöker med så är allt sk*t.

Kan det vara sli-bryggan? Det är den enda vettiga gissningen jag har o komma med, men hur fan en sli-brygga kan bara sådär börja funka "halvt" låter knappast troligt ändå.

Any ideas?

Tack på förhand.

Hejsan! Lite synd att jag inte såg din tråd lite tidigare. För jag har också GTX 460 SLI (Gigabyte 1GB, windforce kylaren)
För jag körde mina kort i SLI och helt plötsligt när jag spelade bc2 kraschade datorn (hårdkrasch). Och när jag startade datorn igen och tittade i Nvidias kontrollpanel såg jag att SLI var avstängd. Och när jag använde aktiverade "maximum 3d performance" (SLI) blev datorn ostabil och kraschade återigen. Tillslut kraschade datorn innan jag kommit till skrivbordet. När jag tog ut det andra kortet så upphörde problemet.
Och när jag testade GPU nr2 visade det sig att det kortet var sönder.

Har GTX 460 SLI en förmåga att gå sönder kanske?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Hejsan! Lite synd att jag inte såg din tråd lite tidigare. För jag har också GTX 460 SLI (Gigabyte 1GB, windforce kylaren)
För jag körde mina kort i SLI och helt plötsligt när jag spelade bc2 kraschade datorn (hårdkrasch). Och när jag startade datorn igen och tittade i Nvidias kontrollpanel såg jag att SLI var avstängd. Och när jag använde aktiverade "maximum 3d performance" (SLI) blev datorn ostabil och kraschade återigen. Tillslut kraschade datorn innan jag kommit till skrivbordet. När jag tog ut det andra kortet så upphörde problemet.
Och när jag testade GPU nr2 visade det sig att det kortet var sönder.

Har GTX 460 SLI en förmåga att gå sönder kanske?

Hej furuliden

Vad synd att du råkade ut för, vad som verkar vara, precis samma sak som mig. Jag har ingen aning om det nu är så att just 460 sli skulle visa sig pajja lättare men det vore ganska konstigt.