switch för IPTV från bredbandsbolaget

Permalänk
Medlem

switch för IPTV från bredbandsbolaget

Planerar en lösning där jag får in bbb's fiber i lägenheten, går sedan till en switch där en kabel går till iptv och andra kabeln till linksys senaste E4200 router. Jag vill köra på detta sätt för att få ut maximalt av det trådlösa.
Till min fråga, vilken switch behöver jag här för att IPTVn ska fungera? en layer2 switch med stöd för multicast? Om någon har förslag på en gigabit switch med finfin throughput som fungerar för detta tas det gladeligen emot!

Det kanske till och med går att slopa switchen och köra direkt via routern, isåfall behöver jag väl veta vilka portar bbb sänder på? Någon duktig får gärna förklara

Permalänk
Medlem

redovisar själv mina framsteg, hittade en sida som förklarar konceptet med multicast; http://tldp.org/HOWTO/Multicast-HOWTO-2.html

"Level 2 is the "full support for IP multicasting" level. Level 2 hosts must be able to both send and receive multicast traffic. They must know the way to join and leave multicast groups and to propagate this information to multicast routers. Thus, they must include an Internet Group Management Protocol (IGMP) implementation in their TCP/IP stack."

Permalänk
Skrivet av ronelius:

Kan inte bredbandsbolaget fixa en at dig?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Kan inte bredbandsbolaget fixa en at dig?

jo det kan dom, men jag tänkte vara lite petig, tvivlar på den trådlösa kvalitén i deras grejor.

Permalänk
Medlem

har iptv ifrån bredbandsbolaget som går in i en 6 år gammal switch och det funkar, tror inte du behöver något speciellt.

Permalänk
Medlem

du får väl en box från bredbandsbolaget som splitar upp till tv, voip och data? sätt din router efter den bara

annars får du sniffa lite och kolla vilka vlan de kör, om du inte har stöd för igmp så är det skit samma, det har fall back på broadcast på l2.

Permalänk
Medlem

jo visst får jag en sådan, men jag är rädd att förlora throughput pga deras xavimodem...
har läst till mig lite hur man sniffar upp olika uppgifter men vad jag inte förstår är hur det fungerar med vlanen? ligger iptvn på 1 vlan och övrigt på ett annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronelius:

jo visst får jag en sådan, men jag är rädd att förlora throughput pga deras xavimodem...
har läst till mig lite hur man sniffar upp olika uppgifter men vad jag inte förstår är hur det fungerar med vlanen? ligger iptvn på 1 vlan och övrigt på ett annat?

Har du fiber spelar det ingen roll vilken switch du använder.
Bara den inte bråkar med IP-tilldelningen/vlan från deras nät och du är beredd på att det första de kommer säga vid problem är "testa utan switchen" så kan du köra med så gott som vad som helst.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med tv/telefon/internet via just "fiber" eller bredbandsuttag som dom själva kallar det.
När du beställer tvtjänsten får du en 5 port switch av dom.
Vet inte vilken dom skickar ut idag, men den jag fick var en Netgear FS105, ingen värsting men klarar av jobbet utan problem, varför gigabit när du bara får 100mbit iaf.

Jag har kopplat så här

BBB - > Switch (FS105) - > 1port till TV, 1 port till Telefon, 1 port till router för trådlöst, 1 port till server.

Jag provade tidigare med att byta till en HP Procurve Layer2 switch för att filtrera bort multicast från dom portar inte tvn satt på, det blev bara skit och lagg på tvstreamingen.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av db_sweet:

Jag sitter med tv/telefon/internet via just "fiber" eller bredbandsuttag som dom själva kallar det.
När du beställer tvtjänsten får du en 5 port switch av dom.
Vet inte vilken dom skickar ut idag, men den jag fick var en Netgear FS105, ingen värsting men klarar av jobbet utan problem, varför gigabit när du bara får 100mbit iaf.

Jag har kopplat så här

BBB - > Switch (FS105) - > 1port till TV, 1 port till Telefon, 1 port till router för trådlöst, 1 port till server.

Jag provade tidigare med att byta till en HP Procurve Layer2 switch för att filtrera bort multicast från dom portar inte tvn satt på, det blev bara skit och lagg på tvstreamingen.

FS105an är nog det bästa BBB någonsin skickat ut
Nästan synd att de inte gör det längre. Numera får du en gateway/router med 4st 10/100 LAN-portar och wlan (802.11g som bäst än så länge). Den senaste har NAT och är tekniskt sett en router, de tidigare har det inte och är switch+AP istället.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

FS105an är nog det bästa BBB någonsin skickat ut
Nästan synd att de inte gör det längre. Numera får du en gateway/router med 4st 10/100 LAN-portar och wlan (802.11g som bäst än så länge). Den senaste har NAT och är tekniskt sett en router, de tidigare har det inte och är switch+AP istället.

Det var av just den anledningen jag blev tveksam. Kändes fel att koppla router efter deras router/modem.
Hur som haver är problemet ur min värld nu. Insåg att huset även är anslutet till comhem så jag har valt deras tvtjänst. Rätt självklart då jag bor i OnDemand-område samt att jag slipper kabeldragningar genom halva lägenheten. Slipper ju även bandbredds svinnet