Dator för bildhantering ca 12.500:-, någon som har ett bättre förslag?

Permalänk
Medlem

OK, nu fattar jag det där med cybersex...

Tack för upplysningen agående kablarna, jag plockar bort dem innan beställning, går ju att köpa lokalt om det skulle behövas.

Kan det verkligen vara det enda som ni här på forumet har att anmärka på, då kan jag bara gratulera han som hjälpt mig att skapa detta paket, till ett väl utfört arbete.

/Tomas

Permalänk

jag ändrar om lite om det är okej?

Permalänk
Medlem

Ändra på bara, det var liksom tanken, att få en annan syn på saken...

Permalänk

lagrinsdisken är inget o hänga i granen, sen e d helt onödigt att köpa extra så långa sata kablar ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Ser helt okej ut, frågan är vad du har för skärm dock, då det har en stor betydelse när man skall greja med bilder i PS

Helt sant, dock ligger fokus denna gång på själva "burken", skärm får jag skramla ihop lte mer pengar till och be att få återkomma här på forumet, men tar gärna emot tips på skärm redan nu, eller vad som man skall hålla utkik efter i specifikationerna...

/Tomas

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/305891/2011-03-22 den skulle jag föreslå, lite bättre grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandernajafi:

lagrinsdisken är inget o hänga i granen, sen e d helt onödigt att köpa extra så långa sata kablar ..

Kablarna har jag fattat, att de ska bort, men tar gärna tacksamt emot lite konstruktiv kritik istället bara för ett konstaterande att lagringsdisken är kass, har du ett bättre alternativ kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Helt sant, dock ligger fokus denna gång på själva "burken", skärm får jag skramla ihop lte mer pengar till och be att få återkomma här på forumet, men tar gärna emot tips på skärm redan nu, eller vad som man skall hålla utkik efter i specifikationerna...

/Tomas

IPS panel är att föredra, sen gör det inget om man kan vinkla skärmen på höjden med, bra när man gör affischer etc. Dell´s Ultrasharp och Mac Cinema är mina favoriter som arbetsskärm men aningen dyra =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/305891/2011-03-22 den skulle jag föreslå, lite bättre grafikkort

Känns som lite för mycket åt spelhållet vid en snabb koll på det grafikkortet, däremot var ju ditt alternativ till moderkort mer intressant, hårddisken vill jag nog ha större då jag idag fyller 500GB med foto och film.

Sedan har jag fått lära mig att CUDA är något att föredra när man jobbar med Adobe-produkter, och det stödjer inte detta kort, eller?

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför du ska ha det andra moderkortet, förutom att det är skillnad i PCI-E platserna.
Det kortet som är i ditt uppgraderingspaket har bättre bandbredd, då du använder SATA3 och eventuellt USB3.
Den ena Sata kabeln kommer du behöva till lagringsdisken, då den är SATA3. Den andra kan du skippa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Smögen:

Kablarna har jag fattat, att de ska bort, men tar gärna tacksamt emot lite konstruktiv kritik istället bara för ett konstaterande att lagringsdisken är kass, har du ett bättre alternativ kanske?

jag har absolut ett bättre alternativ! En väldigt bra och prisvärd disk är WD Caviar green 2 tb som du hittar här. http://www.inet.se/artikel/4303756/2tb-western-digital-caviar... det är en stabil och hållbar disk, den drar dessutom inte så mycket ström ... Om du annars är villig att betala en slant mer för 2tb så skulle jag rekommendera två st WD 1TB diskar i en fin liten raid0 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandernajafi:

jag har absolut ett bättre alternativ! En väldigt bra och prisvärd disk är WD Caviar green 2 tb som du hittar här. http://www.inet.se/artikel/4303756/2tb-western-digital-caviar... det är en stabil och hållbar disk, den drar dessutom inte så mycket ström ... Om du annars är villig att betala en slant mer för 2tb så skulle jag rekommendera två st WD 1TB diskar i en fin liten raid0 !

1. Varför ska han ha 2 st 1TB i raid när han ska använda den som lagringsdisk för bilder och filmer?
2. Hur är den bättre? Bägge är energissnåla och lika stora, men den du lägger fram är både långsammare och har SATA2 istället för SATA3. Bättre pris?

Det jag skulle vilja ha är en snabbare disk, med snabbare responstid.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Tänk på att du bara får skapa en tråd om samma sak. Kommer du på att du vill ändra titel eller liknande ska du anmäla din tråd eller kontakta en moderator så fixar vi det.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

1. Varför ska han ha 2 st 1TB i raid när han ska använda den som lagringsdisk för bilder och filmer?
2. Hur är den bättre? Bägge är energissnåla och lika stora, men den du lägger fram är både långsammare och har SATA2 istället för SATA3. Bättre pris?

Det jag skulle vilja ha är en snabbare disk, med snabbare responstid.

sata 3 kommer inte hjälpa dig någonting alls när vi snackar mekaniska diskar. Sen kommer du vinna massor av prestanda om du kör 2 st 1tb diskar i raid 0. Detta då datan sprids jämt ut över de två diskarna och på så sätt kan båda diskarna arbeta samtidigt dvs. snabbare. Jag skulle själv heller aldrig satsa på en disk som inte kom från en av de stora tillverkarna, seagate, WD eller toshiba då man vet vad man får hos dem !

Permalänk
Medlem

Satsa på ett mobo med Displayport, ifall du nånsin köper en stor skärm,, t.ex. 27-30 så är chansen bättre att köra dem i nativa upplösningar via displayport. T.ex. DELL U2711 klarar inte av nativ upplösningen via HDMI pga att det sitter ett jävla DRM chip vid HDMI igången som inte klarar bättre.
Displayport är garanterat DRM fritt. Alltid trevligt med en större skärm om man redigerar bilder.

Satsa på mer RAM, de går så mycket fortare om du har 8-16GB i RAM och hantera högupplösta bilder när de kan jobba direkt mot minnet och inte disken. PAGE CACHE!

Kör en liten SSD för systemet, t.ex. Corsair F60 och sedan köp 3st 1TB diskar och kör dem med mjukvaru/dvs BIOS wrapper RAID juxet i RAID5 så blir du inte tårögd när en disk smäller och allt är borta. Och du får hygglig prestanda och 2TB lagring.

2600K är bra.

Permalänk
Skrivet av mayoren:

om du ska hålla på med photoshop, premiere så skulle nog inte 10k räcka långt, minst 50 000kr om du menar allvar, men om du bara ska pilla runt så räcker nog en budget på 10k bra.

något liknande... http://www.inet.se/kundvagn/visa/299528/2011-03-20 ??

Har hört att det underlättar med ett moderkort i en dator men men...

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det är bra att läsa hela tråden innan man gör ett inlägg...