Drivrutinsfel eller defekt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Drivrutinsfel eller defekt grafikkort?

Jag införskaffade för ett par månader sedan ett ATi HD5870, och jag undrar lite om det är någon som känner igen följande problem.

Det är nämligen så att jag kör med två stycken skärmar, spelar oftast på den ena (I huvudsak WoW), och brukar ha youtube, facebook och annat uppe på min andra skärm. Jag har däremot börjat stöta på problem med detta, då drivrutinen brukar sluta fungera då jag spelar och tittar på en video samtidigt (detta var aldrig ett problem med mitt HD4850), men skärmarna slocknar i några sekunder, för att sedan återgå till Windows. Videon jag tittat på har sedan förvandlats till helt grön, men allt annat fungerar. Det här problemet gäller inte bara youtube, utan också SVT och TV4-play.
Kan problemet ligga i att mitt grafikkort är defekt? Har det med drivrutiner att göra? (Har de nyaste drivrutinerna) Eller kan de ha och göra med flash-player som spökar i Chrome?

Jag har testat olika versioner av drivrutiner, dock utan framgång.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Det är så att flash sänker dina grafikkort klocks till idle läge. Så det kanske överansträgs med så låga klocks, vet inte men händer det inte när du kör Furmark eller bara wow

Permalänk
Medlem

Det händer tydligen även när jag kör furmark. Går det här att åtgärda på något sätt? Känns ju väldigt dumt att grafikkortet klockas ner av flash >_<

EDIT: Hittade lösningen, för er som undrar över samma sak, öppna ett flashfönster, högerklicka -> Egenskaper, och bocka av rutan för hårdvaruacceleration. http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=279&threadid...

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Hmm, jag undrar om det kan vara samma problem jag har när jag lirar Crysis 2.. Spelet hänger sig med artefakter, så blir skärmen svart men efter ett par sekunder så fortsätter det.. Jag har kollat temperaturerna och GPUn går inte över 72.5 grader och det ska inte vara några problem(Mitt förra kort 4870x2 hängde sig inte förrän det kom upp i 124 hehe).. Jag har nu stängt av hw accel i flash(inte för att jag vet vad faen flash har att göra med Crysis 2??) och ska testa lite..

EDIT: Nej.. Hjälpte inte ett smack..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Kan vara drivrutinerna då eller så har du defekt VRAM

Permalänk
Medlem

Jag har testat 2 olika versioner av Catalyst så det är nog inte drivrutinsrelaterat.. Men det är iaf trevligt att kortet klarar av att resetta sig så jag kan fortsätta spela istället för att få starta om hela datorn..
Andra spel fungerar utan problem(tror dock inte dom kräver lika mycket av GPUt som Crysis 2??).. Menar du att minnet är defekt på så sätt att det är temperaturkänsligt?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Skrivet av Svolte:

Det händer tydligen även när jag kör furmark. Går det här att åtgärda på något sätt? Känns ju väldigt dumt att grafikkortet klockas ner av flash >_<

EDIT: Hittade lösningen, för er som undrar över samma sak, öppna ett flashfönster, högerklicka -> Egenskaper, och bocka av rutan för hårdvaruacceleration. http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=279&threadid...

Hjälpte mig helt klart, haft endel problem med det här och tittat på mycket men inte det som är framför näsan på mig TACK

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem

Fick bukt med mitt problem efter lite testande.. Tydligen klarar GPUn på mitt 5870 inte default frekvensen 950MHz så nu har jag klockat ner det till 925 och allt är frid och fröjd..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Fick bukt med mitt problem efter lite testande.. Tydligen klarar GPUn på mitt 5870 inte default frekvensen 950MHz så nu har jag klockat ner det till 925 och allt är frid och fröjd..

Hade samma problem, skickade tillbaka kortet och fick pengarna tillbaka. OM inte kortet klarar default klocksen är det klassat som defekt

Permalänk
Medlem

Jo men mitt kort är ett utbyteskort jag fick för att mitt 4870x2 överhettades.. Tror inte dom ger garanti på utbyteskort

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]