Permalänk

börjar bli intresserad

låter som ett mycket bra initiativ från stanford att försöka ge vetenskapen en push på vägen att finna bot på alvarliga sjukdommar,och jag har lite frågor angående komponenter.

1.hur betyndandevärd är internettuppkoppling?

2.ramminnen?

3.procesor?

4.grafikkort?

5.sli med nvidia får man dubbla kräm?med tanke på i spel man får inte.

finns det inga tester på sidor hur mycket olika procesorer och grafikkort ger ppd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mushflush:

låter som ett mycket bra initiativ från stanford att försöka ge vetenskapen en push på vägen att finna bot på alvarliga sjukdommar,och jag har lite frågor angående komponenter.

2.ramminnen?

3.procesor?

4.grafikkort?

5.sli med nvidia får man dubbla kräm?med tanke på i spel man får inte.

finns det inga tester på sidor hur mycket olika procesorer och grafikkort ger ppd?

1. Inte mer viktig än att du behöver hämta hem nya jobb när de gamla är klara. Du kan inte köa upp ett helt gäng. Foldar du på grafikkorten behöver de hämta nya jobb rätt ofta då de inte är så stora. Kör du på processorn är jobben större och tar längre tid och du behöver inte hämta nya så ofta. Så länge du har en fast uppkoppling så är det inget problem.

2. Inte så jätteviktiga mer än att de är stabila och att du har tillräckligt med minne. Kör du bigadv på processorn så kan det gå åt upp mot 2GB minne.

3. Jätteviktig om du foldar på processorn. Inte så viktig om du foldar på grafikkort.

4. Foldar du på grafikkortet så är det naturligtvis viktigt. Kör du CPU kvittar det helt.

Viktigt för både processor och grafikkort är att de är 100% stabila. Överklockningar som kan verka stabila i andra program kan fortfarande generera fel i foldningen.

5. Du får dubbla poängen eftersom båda korten jobbar var för sig. Du kör två olika klienter på korten.

Det finns någon ofullständig lista någonstans som säkert Rba kommer länka till. Det är dock svårt att få till en jämförelse över en längre tid då olika work units är olika krävande och ger olika mycket poäng.

Permalänk
Medlem

Hehe, ok då

Brukar kika på dessa listor bl.a. för att få en uppfattning om PPD:
http://www.overclock.net/overclock-net-folding-home-team/5919...
http://www.overclock.net/overclock-net-folding-home-team/4751...
http://www.overclock.net/overclock-net-folding-home-team/9108...
https://spreadsheets.google.com/pub?key=0AqS5QJrpOftRdFJWZWFp...

hardwarecanuks.com brukar ha med FAH när de testar grafikkort, en av få sidor som oftast testar det.

Men som era909 skriver får man ju inte lita blint på dessa siffror, dels för att i databaserna är det privatpersoner som postar uppgifterna och det finns ingen fastställd norm hur man skall mäta det (vilket OS, antal bakgrundsprogram osv), de är långt ifrån fullständiga och att det ibland handlar om gamla projekt. T.ex. 611poängarna för GPU3 har jag inte sett till på senaste tiden, tror de finns kvar men att dom är väldigt ovanliga. Så med dessa siffror kan man skapa sig en grov uppfattning i.a.f.

Skrivet av mushflush:

Vill mig minnas att när jag körde de hårdaste projekten på processorn (-bigadv, tar ett par dar att vika färdigt på ett 'normalt' desktopsystem) så blev internettrafiken lägre än när jag bytte till vanliga SMP, då -bigadv hämtar och lämnar så sällan.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

väntar till pci e 3.0 kommer och ivy bridge,inte så lång tid kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mushflush:

väntar till pci e 3.0 kommer och ivy bridge,inte så lång tid kvar.

just pci-e 3.0 lär inte förändra nått , däremot 28 nm korten som sägs landa q4 eller tidigt 2011.
en bit dit dock

just när det gäller grafikkort så använder man inte sli eller crossfire , man kör korten separat på var sitt uppdrag , så det finns inga skalningsproblem.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rba:

Vill mig minnas att när jag körde de hårdaste projekten på processorn (-bigadv, tar ett par dar att vika färdigt på ett 'normalt' desktopsystem) så blev internettrafiken lägre än när jag bytte till vanliga SMP, då -bigadv hämtar och lämnar så sällan.

Fast bigadv "ska" ju skicka iväg filer på runt 100MB när det är klart, så man får ju högre PPD ju bättre internetuppkoppling man har, även om det är marginellt.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Hur gick det med de mystiska ljuden i dina högtalare?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Hur gick det med de mystiska ljuden i dina högtalare?

O T inget mystiskt har polisanmält dessa nötter,ip nummer ska vara privat,integritet.

Permalänk
Inaktiv

Inte för att det har något med något i resten av tråden att göra, men IP-nummer är inte privata, och har inget med integritet att göra. Alla enheter som är uppkopplade direkt mot internet har ett fullt synligt IP-nummer. Detta är ju en hörnsten i hur internet fungerar, utan en address att skicka paketen till kan inget kommunicera med din utrustning...

*Host* Nog om detta, heh. Välkommen till vikningsklubben, när du väl tar steget. Själv har jag paus för tillfället, åtminstone tills Stanford slutar diskriminera ATI/AMD.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon132576:

Inte för att det har något med något i resten av tråden att göra, men IP-nummer är inte privata, och har inget med integritet att göra. Alla enheter som är uppkopplade direkt mot internet har ett fullt synligt IP-nummer. Detta är ju en hörnsten i hur internet fungerar, utan en address att skicka paketen till kan inget kommunicera med din utrustning...

*Host* Nog om detta, heh. Välkommen till vikningsklubben, när du väl tar steget. Själv har jag paus för tillfället, åtminstone tills Stanford slutar diskriminera ATI/AMD.

Det har du helt rätt i!

Mja, diskriminerat och diskriminerat... Det kommer förmodligen lösas snart.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB