Ingen aning om någon har kunskapen om detta, men värt ett försök! Det verkar som man använt stenkol som fyllnadsmassa i huset där jag bor och som jag förstår så finns det en del cancerframkallande ämnen i stenkol (PAH)? Huset är cirka 70 år gammalt, hur vet man om halterna är farliga, vem kan man kontakta? Har sökt runt men svårt att hitta någon information.
Tänker du äta fyllnadsmassan? Vad det nu är som avses med fyllnadsmassa, för det brukar avse fyllning utomhus i marken e dyl...
Sedan har jag lite svårt att tro att man använde bränsle för att fylla eller bygga med. 70 år betyder gissningsvis under Andra världskriget och att man under bränslebrist och ransonering skulle slösa bort bränsle på detta känns ganska otroligt. Är det inte slaggtegel eller slaggsten du hittat?
Edit: Det kan ju förstås vara fulisolering med aska och slagg också. Gissningsvis utgör inget av detta ett problem så länge skiten ligger där den ligger. Vill du absolut veta är det smartaste nog att kontakta någon som sysslar med analyser.