Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jag älskar både Chrome och Firefox. Sedan Firefox 4 släpptes som stable har jag använt det. Tycker dock den "laggar efter" när man scrollar fort. gör inte det i chrome, internet explorer eller opera vad någon vad som kan vara fel?

Har du Verktyg/Inställningar/Avancerat/Allmänt/Använd mjuk rullning förbockad eller ej?

Har du samma problem om du startar utan tillägg eller med en fräsch profil? (firefox -safe-mode respektive firefox -ProfileManager)

Man har precis filat lite på rullningskoden, men jag tror inte den hann med i Firefox 4.0. Se exempelvis Bug 627651 - Improve the smooth scroll animation

Permalänk
Skrivet av gnurk:

Har du Verktyg/Inställningar/Avancerat/Allmänt/Använd mjuk rullning förbockad eller ej?

Har du samma problem om du startar utan tillägg eller med en fräsch profil? (firefox -safe-mode respektive firefox -ProfileManager)

Man har precis filat lite på rullningskoden, men jag tror inte den hann med i Firefox 4.0. Se exempelvis Bug 627651 - Improve the smooth scroll animation

hmm okej, för jag har den avstängd. om jag har den påslagen laggar det ännu mer sönder Om jag klickar in mittenscrollen o drar ner med musen är det jättesmooth likaså om jag drar i rullningslisten. Vill inte använda rullningslisten , ja vill scrolla med musen funderar på att gå över till chrome eller opera på grund av detta. kommer sakna vissa grymma tillägg till firefox men hellre att det går o scrolla...

opera känns så mjukt när man scrollar

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

hmm okej, för jag har den avstängd. om jag har den påslagen laggar det ännu mer sönder Om jag klickar in mittenscrollen o drar ner med musen är det jättesmooth likaså om jag drar i rullningslisten. Vill inte använda rullningslisten , ja vill scrolla med musen funderar på att gå över till chrome eller opera på grund av detta. kommer sakna vissa grymma tillägg till firefox men hellre att det går o scrolla...

opera känns så mjukt när man scrollar

Det är fixat nu. Provade att avinstallera firefox o ladda ner det igen o installera. Nu funkar det kanoners

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Nu finns Chrome 12 beta att ladda ner...

http://www.filehippo.com/download_google_chrome/

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag gillar att titta på benchmarks där man jämför olika webbläsare, men har funnit att de allra bästa är ladda ner några olika webbläsare och köra testerna själv. Det kan skilja en hel del jämfört med publicerade tester beroende på vilken hårdvara och operativsystem man har i den egna datorn. Prestandan skiljer dessutom mellan 32- och 64-bitarsversionerna av webbläsarna, men ibland framgår inte ens vilken version som använts i testen.

Samtidigt ser jag en viss fara i dessa mäta snoppen-tävlingar. Det kan leda till att utvecklarna av webbläsare prioriterar ner säkerheten. Man kan ju fråga sig varför inte exempelvis Firefox kompileras med flaggorna -fstack-protector-all, -fPIE, -pie, -D_FORTIFY_SOURCE=2 och liknande. De vore ett väldigt enkelt sätt att göra det bra mycket jävligare för den som ska skriv kod som försöker kapa webbläsaren, men kan dock ge någon ynka procents prestandaförlust. Men vem vågar ta risken att förlora i en benchmark bara för detta. Längst snopp vinner!

Det verkar dessutom som att de allra flesta tester går ut på att kolla råprestanda vid exekvering av JavaScript av allehanda slag. Det är visserligen en viktig faktor, men en webbläsare är så mycket mer. Jag kör Firefox-trunken ganska ofta. Exempelvis igår kändes det som att webbläsaren var lite, lite rappare, så jag var tvungen att dra i gång några benchmarks och kolla. Inget förbättring kunde noteras i mätningarna, men ändå kändes webbläsaren lite, lite bättre. Antingen så inbillade jag mig, eller så har man förbättrat saker i läsaren som inte har med JavaScript att göra.

Naturligtvis får utvecklarna gärna fortsätta förbättra hastigheten på webbläsarna, men jag tycker det är minst lika viktigt att man koncentrerar sig på att göra webbläsarna smidiga för användarna.

Det finns fortfarande ett antal problem att jobba med för att ge bättre flyt i surfningen. Om du är modig kan du exempelvis öppna nedanstående länk och testa hur slirig webbläsaren upplevs när du försöker jobba i några andra flikar. OBS! Du har blivit varnad...
https://bugzilla.mozilla.org/attachment.cgi?id=486311

När jag surfar så får webbläsaren gärna jobba vidare i andra flikar än den jag har aktiv, men jag vill ändå att min aktiva flik ska ha fullgod prestanda. Inaktiva flikar ska få överskottsprestanda. Länken ovan visar att vi ännu inte har nått ända dit.

Permalänk

Haha , är det inte så att Firefox alltid vill vara "lagomt" bra i alla test? Varken snabbast eller långsammast men i mitten. Dock upplever jag Firefox 4 lika snabbt som Chrome 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha , är det inte så att Firefox alltid vill vara "lagomt" bra i alla test? Varken snabbast eller långsammast men i mitten. Dock upplever jag Firefox 4 lika snabbt som Chrome 10.

Firefox vill nog gärna vara bäst om de bara kunde, men det är nog inte så lätt om man ska stödja ett flertal operativsystem och arkitekturer, kämpa med gamla designmissar och samtidigt ha flest finesser.

Både Chrom(ium) och Firefox är så snabba nu för tiden, så det är i många fall svårt att uppleva någon större skillnad på en modern dator.

Men ändå skiljer de sig åt ibland. Jag tycker exempelvis att det är lättare att få kontroll över Chromium än Firefox om man öppnar länken som jag publicerade tidigare. (https://bugzilla.mozilla.org/attachment.cgi?id=486311) Fast ingen av dem är något vidare bra på att hantera kraftig belastning.

Permalänk
Medlem

Kör mestadels FF 3.6 (ibland även Chrome) då jag ogillar att FF4 inte avslutas korrekt på min burk, t.ex om jag ska köra CCleaner så får jag upp ett meddelande att jag måste stänga ner firefox(trots att det är avslutat) och måste avsluta processen i taskmanager vilket är ett mindre irritationsmoment jag inte har med FF3.6.
Kanske finns en fix på det problemet att googla fram men jag får ta det när lathunden i mig sover.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

ff4 stört snabbt. Har haft chrome sen innan, men vågade testa ff4. Ångrar mig inte!

Permalänk
Medlem

Har användt firefox i flera år men gav chrome ett försök för någon månad sen. Nu är jag helt fast!

Permalänk

Försökte gå över från Chrome till Firefox då jag tycker Chrome e lite jobbig på vissa sidor som Facebook t.ex. Men jag saknade Chromes "Instant-funtion" för mycket... Annars e FF4 en trevlig upplevelse.

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Mejarn1989: jag menar att man kan inte välja att öppna filen utan den sparas automatiskt på hårddisken så man måste själva rensa download mappen tillsut på filer som man bara ville öppna från början utan att det sparas på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAsH_AT:

Mejarn1989: jag menar att man kan inte välja att öppna filen utan den sparas automatiskt på hårddisken så man måste själva rensa download mappen tillsut på filer som man bara ville öppna från början utan att det sparas på hårddisken.

ahaa de är det du tänkte på

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Har använt Firefox sedan länge tillbaka och jag provade chrome när det kom. Tyckte dock inte att den passade mig av den anledning att den såg alldeles för avskalad ut.

Håller inte med er alls om att Firefox skulle vara mycket krångligare än chrome och det finns nog lika många tillägg till firefox som till chrome.

Teman finns till firefox också?

Har aldrig märkt några problem med youtube eller att firefox skulle vara långsamt

Personligen har jag aldrig använt bokmärken och jag kommer nog inte börja med det heller. bara dubbelklicka på adressfältet, skriv de tre första bokstäverna på webbsidan, TAB:a tills du kommer till rätt länk.

En stor del av ens liv styrs redan av google och det är nog en av anledningarna till att jag väljer att inte ladda hem deras webbläsare också

Permalänk
Medlem

Old tråd.

Själv gillar jag inte chrome. Kör med firefox 12 (aurora kanal)
Dem flesta addons är först skapade med foxen sedan har någon tagit dem till chrome. Eftersom Foxen bygger på öppen källkod. Sedan är det ju så att firefox förhandlade till sig någon miljard från google. Därför är google search som standard i firefox.

Sedan är Mozilla firefox en bra browser. Kommer bli ännu bättre när Mozilla får fart på Ionmonkey (nya Javascript motor). För den som är web developer finns det en armé av smarta funktioner.
Utöver Ionmonkey så pågår lite olika projekt som till exempel snappy, memshrink, popcorn, hackasarus, browserID, med mera. Det är bara det att folk inte vet något om dem projekten. Tycker bäst om firefox:s bookmark. Den är väldigt lätt att hantera. Sedan kan man anpassa foxen efter ens behov. Orkar man knåpa med CSS så kan man ändra en hel del.

Permalänk

Uppar den här också.

Gick precis över till chrome men jag irriterar mig något enormt att chrome "laggar" när man mittenklickar scrollhjulet (och drar muspekaren upp eller ned) och scrollar på det sättet.
FF flyter jättefint men chrome verkar hacka mer. Extremt jobbigt i forum.

Lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Uppar den här också.

Gick precis över till chrome men jag irriterar mig något enormt att chrome "laggar" när man mittenklickar scrollhjulet (och drar muspekaren upp eller ned) och scrollar på det sättet.
FF flyter jättefint men chrome verkar hacka mer. Extremt jobbigt i forum.

Lösning?

https://chrome.google.com/webstore/detail/khpcanbeojalbkpgpmj...

Fungerar utmärkt. Mittenknappen smålaggar fortfarande, men den använder jag inte. Du kan ställa in .. Ja, nästan hur som helst. Ställ in och prova några gånger, tar 5 min så hittar du något bekvämt, helt underbart.

Använder Chrome för att det är minimalistiskt. Det är en snabb webbläsare som inte stör mig med onödiga saker. Det är smidigt att ladda ner och det är enkelt att ställa in saker och fixa med tillägg. Att jag älskar Google har bara lite med saken att göra

Permalänk
Medlem

Kört FF i flera år, men när jag byggde ihop min nya dator så tänkte jag kolla chrome, det swichar förbi! fått det att bli precis som jag vill ha det. Men skall kanske testa FF på den nya datorn med innan jag säger för mkt, 8 GB ram är lite mer än 4 som va i min förra, så kan vara så att FF är betydligt snabbare nu än innan. Tog säkert 10-15 sek att starta webbläsaren, nu går det på 1,5 sek ist

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Finns det något extension till Firefox som gör att den automagiskt väljer länken som är mest relevant. T.ex. om jag bara skriver swe i adress-fältet så ska den automagiskt välja den länk som hamnar längst upp precis som i Chrome.
Stör mig enormt på att behöva köra pil neråt.

Kör Firefox på jobbet för att den portabla versionen av Chrome icke fungerar här.

Permalänk
Medlem

hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

hur menar du?

Om jag skriver in 'swe' i adressfältet på Chrome så kommer dropdown-menyn upp med förslag på sidor som har swe i namnet och då väljer Chrome alltid det resultat som kommer högst upp medan Firefox står kvar på adress-fältet och man måste själv trycka neråtpil eller klicka för att välja rätt länk.
Så mycket simplare att bara skriva 'swe' och enter för att komma in på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Först och främst måste man ställa in i inställningar att man vill använda personliga inställningar av historiken. Där måste alternativet ge förslag i adressfältet vara aktiverat. Sedan fungerar det på det sättet att varje gång du söker eller besöker en sida sparas det. Så om du har varit inne på SweC innan kan du skriva SweC i det stora url fältet och så kommer det fram på direkten. Du kan även söka på ord i det stora url fältet och den kommer att automatiskt hamna på google search startsida eftersom google och firefox har slutit avtal med varandra. Därför är den som standard i firefox. Söker du i det mindre url fönstret kommer även dina sökord att sparas samt får du även olika alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Först och främst måste man ställa in i inställningar att man vill använda personliga inställningar av historiken. Där måste alternativet ge förslag i adressfältet vara aktiverat. Sedan fungerar det på det sättet att varje gång du söker eller besöker en sida sparas det. Så om du har varit inne på SweC innan kan du skriva SweC i det stora url fältet och så kommer det fram på direkten. Du kan även söka på ord i det stora url fältet och den kommer att automatiskt hamna på google search startsida eftersom google och firefox har slutit avtal med varandra. Därför är den som standard i firefox. Söker du i det mindre url fönstret kommer även dina sökord att sparas samt får du även olika alternativ.

Tror fortfarande inte du förstår hur jag menar. Testa Chrome ett tag så kommer du nog att förstå.

Permalänk
Medlem

Jag vet vad du menar. Kommer inte ens i livet gå över till den "skiten"

Firefox har valt ett helt annat sätt att söka än vad chrome gör det. Även fast dem båda använder samma sökmotor. Det du måste göra med firefox är att lära upp den. Sök på en hel del ord och siter med mera som du vet är rätt. Sedan kommer dem dyka upp varje gång du skriver ordet i det höra respektive vänstra url. Den kommer att komma ihåg alla sidor du har besökt. Efter en dag så finns dem sidor som du besöker inlagt i historiken. Därmed kommer det dyka upp som första alternativ.

Permalänk
Medlem

Körde firefox innan, innan jag hittade chrome. Nu är det chrome som gäller pga firefox ser åt helvete ut och känns segt som sirap.

Permalänk
Medlem

Om du tycker det känns som sirap och tycker chrome är snabbare. Vill jag upplysa dig om en sak. Firefox använder idag mindre minne än vad chrome gör. Det "roliga" är att dem flesta tror det är tvärtom. Sedan kommer firefox ändras åter igen när windows 8 kommer ut. Använder senaste firefox aurora och den är lika snabb som alla andra browsers. Flaskhalsen ligger inte längre i firefox utan om det går segt bör man ser över sin dator efter andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag vet vad du menar. Kommer inte ens i livet gå över till den "skiten"

Firefox har valt ett helt annat sätt att söka än vad chrome gör det. Även fast dem båda använder samma sökmotor. Det du måste göra med firefox är att lära upp den. Sök på en hel del ord och siter med mera som du vet är rätt. Sedan kommer dem dyka upp varje gång du skriver ordet i det höra respektive vänstra url. Den kommer att komma ihåg alla sidor du har besökt. Efter en dag så finns dem sidor som du besöker inlagt i historiken. Därmed kommer det dyka upp som första alternativ.

Nej, du förstår inte. Firefox visar Sweclockers som första alternativ, DOCK måste jag aktivt trycka neråtpil eller klicka på länken för att komma till sidan istället för att enbart behöva trycka enter som i Chrome.
Att du kallar det skit gör det hela mycket roligare dock.

Nu när jag äntligen är hemma från jobbet kan jag rita för dig.

Här har vi då Firefox när jag skriver in swec:

Notera att Sweclockers inte blir markerad utan jag måste välja. Om jag bara trycker enter så söker den på google efter swec.

Här har vi då Chrome:

Den markerar automagiskt den mest relevanta länk från historiken så jag bara behöver trycka enter.

Dock har jag hittat ett tillägg för firefox som ordnar detta här men saknar ingenting i Chrome så finns ingen anledning för mig att hoppa tillbaka. Skönt att ha det till jobbdatorn nu bara.

Skrivet av buddaz:

Om du tycker det känns som sirap och tycker chrome är snabbare. Vill jag upplysa dig om en sak. Firefox använder idag mindre minne än vad chrome gör. Det "roliga" är att dem flesta tror det är tvärtom. Sedan kommer firefox ändras åter igen när windows 8 kommer ut. Använder senaste firefox aurora och den är lika snabb som alla andra browsers. Flaskhalsen ligger inte längre i firefox utan om det går segt bör man ser över sin dator efter andra problem.

Minneshanteringen i de olika webbläsarna har inte så mycket med att göra hur snabba dem är. Och varför skulle man behöva se över sin dator för att en webbläsare är segare än en annan? Skulle hellre använt den som då fungerar klockrent från början. Men men.
Jag använder det som känns bäst, bryr mig inte om vad det är. Skulle använt Safari om det nu var snabbare och kändes lika smidigt som Chrome.

Permalänk
Medlem

Det har att göra med att firefox har valt en helt annan metod. Det har varit på tapeten om samma funktion som chrome däremot har det inte gillas om jag mins rätt. Mozilla har ju enbart 400-500 miljoner användare som dem skall ta hänsyn till.

Testa firefox aurora så får du se att firefox är lika snabb som chrome. Till och med Opera är snabbare än chrome. Ville bara påpeka föregående att det finns så mycket snack om folk som säger att firefox äter minne och är slö. Vilket inte stämmer med Firefox 12(senaste aurora version)
Nästa version som finns tillgänglig under nightly kanal skall vara ännu snabbare.

Permalänk
Medlem

Firefox:s url heter"the Awesome Bar"
Sök efter det i google och leta efter information från den senaste månaden. Så hittar du mer information om hur den fungerar.