Jag gillar att titta på benchmarks där man jämför olika webbläsare, men har funnit att de allra bästa är ladda ner några olika webbläsare och köra testerna själv. Det kan skilja en hel del jämfört med publicerade tester beroende på vilken hårdvara och operativsystem man har i den egna datorn. Prestandan skiljer dessutom mellan 32- och 64-bitarsversionerna av webbläsarna, men ibland framgår inte ens vilken version som använts i testen.
Samtidigt ser jag en viss fara i dessa mäta snoppen-tävlingar. Det kan leda till att utvecklarna av webbläsare prioriterar ner säkerheten. Man kan ju fråga sig varför inte exempelvis Firefox kompileras med flaggorna -fstack-protector-all, -fPIE, -pie, -D_FORTIFY_SOURCE=2 och liknande. De vore ett väldigt enkelt sätt att göra det bra mycket jävligare för den som ska skriv kod som försöker kapa webbläsaren, men kan dock ge någon ynka procents prestandaförlust. Men vem vågar ta risken att förlora i en benchmark bara för detta. Längst snopp vinner!
Det verkar dessutom som att de allra flesta tester går ut på att kolla råprestanda vid exekvering av JavaScript av allehanda slag. Det är visserligen en viktig faktor, men en webbläsare är så mycket mer. Jag kör Firefox-trunken ganska ofta. Exempelvis igår kändes det som att webbläsaren var lite, lite rappare, så jag var tvungen att dra i gång några benchmarks och kolla. Inget förbättring kunde noteras i mätningarna, men ändå kändes webbläsaren lite, lite bättre. Antingen så inbillade jag mig, eller så har man förbättrat saker i läsaren som inte har med JavaScript att göra.
Naturligtvis får utvecklarna gärna fortsätta förbättra hastigheten på webbläsarna, men jag tycker det är minst lika viktigt att man koncentrerar sig på att göra webbläsarna smidiga för användarna.
Det finns fortfarande ett antal problem att jobba med för att ge bättre flyt i surfningen. Om du är modig kan du exempelvis öppna nedanstående länk och testa hur slirig webbläsaren upplevs när du försöker jobba i några andra flikar. OBS! Du har blivit varnad...
https://bugzilla.mozilla.org/attachment.cgi?id=486311
När jag surfar så får webbläsaren gärna jobba vidare i andra flikar än den jag har aktiv, men jag vill ändå att min aktiva flik ska ha fullgod prestanda. Inaktiva flikar ska få överskottsprestanda. Länken ovan visar att vi ännu inte har nått ända dit.