Flytta GB i partitioner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2008

Flytta GB i partitioner?

Om jag har en hårddisk som är partitionerad på en Storlek på 260GB med windows på som är kanske 110Gb full och en på 180GB som är nästan helt full. Kan jag föra över GB till andra "hårddisken"/Partitionen så att det finns mer utrymme på den?

Från OS partition ---> Lagringspartition?

Har en MSI GT660 Med en 500GB Hårddisk i.

Tack för svar!

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWECLOCKERS / Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Är det EN(1) hårddisk som har två partitioner som du försöker beskriva? Din beskrivning var väldigt virrig tycker jag hehe

Om det är 1 hårddisk som har 2 partitioner (eller fler) så ja, det går alldeles utmärkt.
I windows så har du någonting som heter diskhanteraren och där kan du öka eller minska partionsstorleken genom att högerklicka på den hårddisken du vill öka utrymmet på och sedan väljer du hur mycket.

Du får själv lista ut hur du hittar diskhanteraren. Men ett tips är att leta i startmenyn på sök fältet efter diskhanteraren.

Win10 Pro x64 - Fractal Design Define S - 5xNoctua NF-A15, 5xNF-P14s
Asus PRIME Z370-A - Samsung 960 EVO NVMe 250GB - intel 540s 240GB M.2
CPU: i5 8600K@5400MHz - NH-D15 - HyperX Fury 32GB @ CL10-12-12-300-1T

Asus nViDiA GTX 1070 8GB STRiX OC 08G / Core@2165MHz / Memory@8.8GHz
Corsair RM750x 80plus GOLD - 4TB storage - Logitech G903 - G Pro TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Dec 2003

Prova Partition Magic, lätt program att arbeta i.

De e najs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

Innan du gör något av ovanstående så var noga med att defragmentera etc, annars kommer windows att bli arg och vända ryggen mot dig med en BSOD eller någon annan typ av rackartyg

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Skillz:

Är det EN(1) hårddisk som har två partitioner som du försöker beskriva? Din beskrivning var väldigt virrig tycker jag hehe

Om det är 1 hårddisk som har 2 partitioner (eller fler) så ja, det går alldeles utmärkt.
I windows så har du någonting som heter diskhanteraren och där kan du öka eller minska partionsstorleken genom att högerklicka på den hårddisken du vill öka utrymmet på och sedan väljer du hur mycket.

Du får själv lista ut hur du hittar diskhanteraren. Men ett tips är att leta i startmenyn på sök fältet efter diskhanteraren.

Jag har 1 hårddisk på 500GB, den har 2 partitioner, en på 260 och en på 180. Den på 260 har jag OS på och den på 180 har jag som lagrings "hårddisk"/partition. MEN lagrings partitionen börjar bli full! Kan jag flytta x antal GB (kanske 100GB) från OS partitionen (260) till Lagrings partitionen (180) ? Jag har använd 80GB på OS partitioner så ligger 180GB som inte används/ kommer att användas.

Så jag tänkte då om man kan flytta kanske 140-150GB till Lagrings partitionen så jag kan fylla den med mer för den börjar bli full!

Hoppas du förstår bättre nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

För att utöka en partition måste du först tömma av en intilliggande för att där få ledigt utrymme som den utökade partitionen skall ha.

Enklast/säkrast är att backa upp innan man gör bort sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in da hood
Registrerad
Jan 2011

Om jag fårstår dig rätt så vill du krympa din os partitioner så att du kan förstora den andra partitioner?

prova detta då

Skriva "diskmgmt.msc" i Start dvs 'Kör' (Win+R).

Höger klicka på din "OS partition" och välj i mitt fall "Shrink" eftersom att jag har eng.

Efter att den är färdig kan du höger klicka på din "Lagringspartition" och "Extend" för eng / utöka eller vad du det nu står på svenska

Nu vet jag inte vad du kör för os men detta skall fungera från vista till w7 och undrar om inte det fanns i 2k med.

Men glöm inte att köra backup!! innan du ändrar med partitioner m.m

Lycka till!

Quad core @ 3,4 : Gtx-570 : Lian li PC-A05N (sämsta köp jag gjort)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av _chrille_:

Om jag fårstår dig rätt så vill du krympa din os partitioner så att du kan förstora den andra partitioner?

prova detta då

Skriva "diskmgmt.msc" i Start dvs 'Kör' (Win+R).

Höger klicka på din "OS partition" och välj i mitt fall "Shrink" eftersom att jag har eng.

Efter att den är färdig kan du höger klicka på din "Lagringspartition" och "Extend" för eng / utöka eller vad du det nu står på svenska

http://img850.imageshack.us/img850/7817/50743504.jpg

Nu vet jag inte vad du kör för os men detta skall fungera från vista till w7 och undrar om inte det fanns i 2k med.

Men glöm inte att köra backup!! innan du ändrar med partitioner m.m

Lycka till!

Okej tack får testa när jag kommer hem.

Och ja jag kör w7 swe 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWECLOCKERS / Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Backup är nog lite överkurs (har använt shrink/extend funktionen så många gånger att jag inte kan räkna upp dom) samtliga gånger har det aldrig varit några problem. Dock är det ju alltid bra att göra backup på det allra viktigaste (det bör man iofs alltid ha redo).

Som sagt, kör först en shrink/krympa på OS-partitionen(det går bara att ta till en viss del så förvänta dig inte att du kan använda allt ledigt utrymme eftersom den räknar på att det måste finnas ledig plats för defragmentering t.ex) sen när du gjort detta så högerklickar du bara på den andra partitionen och väljer extend/öka volym och så lägger du till dom som du precis tog bort från OS-partitionen - klart.

Ska inte behöva starta om datorn eller något sådant för att göra detta heller.

Win10 Pro x64 - Fractal Design Define S - 5xNoctua NF-A15, 5xNF-P14s
Asus PRIME Z370-A - Samsung 960 EVO NVMe 250GB - intel 540s 240GB M.2
CPU: i5 8600K@5400MHz - NH-D15 - HyperX Fury 32GB @ CL10-12-12-300-1T

Asus nViDiA GTX 1070 8GB STRiX OC 08G / Core@2165MHz / Memory@8.8GHz
Corsair RM750x 80plus GOLD - 4TB storage - Logitech G903 - G Pro TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in da hood
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Skillz:

Backup är nog lite överkurs...

"better safe than sorry"

Quad core @ 3,4 : Gtx-570 : Lian li PC-A05N (sämsta köp jag gjort)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi Finland Perkele
Registrerad
Jun 2008

ska göra samma sak fast andra vägen men ja kan inte ta extend på C: när ja minskar den andra partitionen

PSN: TobaksHosto
Rota3: Intel Core i5 2500k - Asus GTX 680 DCII 2GB - Corsair Force 120gb - Fractal Design R3 - Corsair HX650
Spartanen: AMD PhenomII X3 720 BE - XFXRadeon 4850- Antec Three Hundred - 550W PSU