Uppskalningsteknik som fungerar likt DLSS etc. finns redan sedan flera år i nya TV-apparater. Kom rejält i samband med försökn till 8K. Det är en enorm del av marknadsföringen idag. Tillverkarna tweakar hela tiden algoritmerna och pratar om nya, ännu saftigare körningar med maskinträning för varje år. Det är auto-detektering av genre och så vidare så att sport får en algoritm, nyheter en annan, actionfilmer en tredje etc. LG:s snack om Alpha-processorn är just allt detta.
Och hos allihopa det blir akvarell-effekter och det skapas strukturer där det inte ska finnas strukturer och så vidare. Det ser ut som exemplen länkade ovan fast i varierande grad.
"AI"-processad video ser inte ut som någonting annat än just "AI"-processad bild. Det finns helt klart en distinkt "AI-look".
Orsaken till att detta fungerar i spel därför att spelen är en helt annan typ av situation med andra förutsättningar. På ganska många plan. Ursprungsbilden i ett spel med DLSS till 4K-nivå är från början inte en lågupplöst och sönderkomprimerad video fylld med artefakter, utan de flesta börjar sin DLSS på oklanderlig renderingar i 1080p eller 1440p och skalar därifrån.
Spel är från första början artificiell grafik, mer lik animation och där är vi mycket mer förlåtande för märkligheter. Medan video som får "AI-looken" ofta närmar sig uncanny valley. En uppskalad väggtextur i ett spel är något man rycker på axlarna åt (eftersom det är ett spel), men när nyheterna, dokumentären eller filmen börjar se ut som uppskalade texturer snarare än den faktiska väggen så distraherar det.
Sedan kan jag ju så klart se hur DLSS jobbar i spelen och hur detaljerna liksom växer fram. Men finner inte att det påverkar spelandet eftersom jag i alla fall har en annan fokus och aktivt deltagande (jag styr kameran) när jag spelar. Jämfört med att att se på TV/se på film där man får berättandet taget till sig.
Det är också mycket möjligt att vi är för tidigt i den här processen. Spel och spelgrafik är ändå ett rätt begränsat urval av bildmaterial och – gissar jag – enklare att maskinträna på jämfört med den liiiite mer omfattande verkligheten som fångas av kameror.