Ta BF5 och gör det i en modern eller nutida tidsera. Så är det typ hemma enligt mig. Det är det bästa spelet i serien ihop med 2an. Utan minsta tvekan. Främst pga det minimerades saker som håller handen åt spelarna.
- Gunplay, ingen jävla slumpmässig spridning utan kulorna gick dit man siktade. Finns det rekyl ska den matcha korrekt så när man kompenserar är det för att kulorna fortsatt ska gå dit man siktar. Full auto ska inte balanseras av slumpmässig spridning, det balanseras av rekylen. Närstrid enklare, på håll ska det inte längre vara möjligt utan man skiftar till halvauto...
- Fortification-systemet, DICE klagar över att med mycket förstörelse så blir balansen knepig. Jag köper det. De hade ett grymt sätt att motverka det i BF5 -- man kan bygga improviserat skydd där skyddet tidigare var! Varför detta yxades är för mig en gåta. Det ska vara en självklarhet i alla framtida Battlefield
- Fordonen hade tyngd och var i klar nackdel om de gav sig in för nära infanteri. Precis som det ska vara. Det var dessutom möjligt att sakta ner dem signifikant genom att träffa vissa väl utvalda svaga punkter. Plus att en träff i baken eller där de är dåligt bepansrade gjorde signifikant mer skada. Skott där de var väl bepansrade gjorde typ ingen skada öht, skottet studsade. Prefekt.
- Fordonen har inte oändligt med ammunition. De tvingades backa för att uppsöka stationerna som fyllde på dels hälsa men framförallt deras ammunition.
- balansen mellan luft och mark behöver en gång för alla lösas eller så yxa luften. Finns inget mer enerverande än någon som inte gör annat än flyger och de är helt omöjliga att göra något åt. Förstår deras sten sax påse tänk men när man är stenen är det inte så kul att helikoptern påse kommer och ger en några extra rövhål och man ska bara gilla det.
- sprint när man är hukad. Varför togs detta bort med 2042? Gryyymt i BF5.
- sluta gör banor dedikerade för tex fordon eller närstrid med bara infanteri. Håll er till banor med en mix. Så alla kan se till att spela där de tycker de blir kul. Fullkomligt hatar banor som tvingar mig till stressigt "ADHD" gameplay som typ går ut på att springa och skjuta vilt tills man dör efter att ha fått med sig en eller två i döden. Vill ha möjlighet till strategi.
- Avskalad HUD likt BF5. Grymt bra, tog ingen plats men den hade all info man vill ha
- ingen 3D spotting. Ping likt BF5 var riktigt trevligt. Man fick använda ögonen istället för att spamma Q hela tiden. Gömma sig var en klart mer legitim taktik iom folk inte kunde se en genom buskar osv genom att trycka på Q lite då och då....
- ingen eller minimerad 2D spotting. Om du ska dyka upp på minimapen när du skjuter så ska det inte vara en pil som visar vilken riktning du kikar åt... Helst kan man ta bort det helt likt BF5, 2D såg du bara fiender om en recon drog iväg en ljusgranat upp i himlen. Annars såg du bara allierade. Vill jag minnas iaf. Oavsett, BF5 skötte detta exemplariskt.
- tyngre maskingevär går bara skjuta när stödbenen är uppe. Annars blir det från höften. Kändes helt rimligt i BF5. Löser problemet att att en LMG lätt blir en Assault rifle med extemt stort magasin. Lättare maskingevär kan isf hållas att man kan sikta men låt ADS hastigheten utan stödben på plats ta signifikant mer tid. När stödbenen är uppe ska man belönas. Det gjorde man i BF5. Inte direkt alls på den nivån i BF2042.
- låt alla ha en IFAK likt BF5. Men bara Medics kan fylla på den när den är förbrukad
- ge inte alla vapen tillgång till zoom. I en modern setting borde typ alla vapen ha tillgång till det kan här kan man låta balansen tala enligt mig. Problemet de envist försökte lösa i BF5 genom att ändra balans osv för vapen var för effektiva på håll var ju pga alla typ körde med ex sikten....begränsa sånt eller se till att det balanseras ordentligt när det gäller rekyl. Full auto med zoom ska vara ett rent helvete utan stödben.... Låt det då vara så
- vänder man sig när man ligger ner så vänder sig karaktären så man ligger på rygg istället. Grym grej från BF5. Fattar inte varför de tog bort det....
- tror jag kan komma på mycket mer men detta är ett axplock av saker jag identifierat som gör ett Battlefield grymt. Alla har varit kul på sina egna sätt. Men många av ovan nämnda grejer fanns i BF5... Och det är pga det, enligt mig, det bästa i serien.