Tänkte försöka ge en liten helhetsbild som jag ser det av vad som hände spelet och hur det ser ut idag
Spelet släpptes med mycket potential och höga förväntningar, vilka de inte lyckades nå hela vägen upp till. Det var buggiga event och det var obalans mellan olika klasser och mellan olika vapen. Longbow på ranger var fullständigt omotiverat att använda jämfört med shortbow många månader till exempel, och thieves i närapå permanent stealth gjorde att man drog sig för att prova WvW.
Däremot ska det sättas i perspektiv också, dessa brister var saker som alla nya MMO har vid release och de var mycket lindrigare än i de flesta andra fall.
Efter några dagar/veckor/månader beroende på vilken takt man spelade i upptäckte man att gear-stegen var aningen för kort och högsta typen var besvikelseframkallande lätt att få tag på. Legendary vapen däremot var så smärtsamt och omotiverande långt bort att de flesta inte orkade bry sig. Här tappade spelet en stor grupp spelare, främst från den lite mer hardcore publiken. A-Net insåg problemen, lite för sent möjligtvis, och gick ut och presenterade sina planer framöver. En ny pinne skulle läggas till högst upp på gear-stegen, med motiveringen att den i ärlighetens namn borde funnits där från första början och löften om att det därför inte skulle bli fler pinnar i framtiden. Det var en fix, inte ett tillägg. Forumen gick trots det heta om "gear-grind" och kommentarerna om hur A-Net bara ljuger började flöda.
I november kom då till slut en ny lvl 80 zon och en ny dungeon, Fractals of the Mists, med ganska unik uppbyggnad. Fractals införde den första biten ny gear i formen av ringar och spelet hettade till rejält. Ringarna var random drop från en kista, så de flesta nötte i flera veckor för att få tag på ringar med rätt stats.
Här känner jag att vändningen kom, det var ingen snabb och dramatisk vändning men från den här punkten började A-Net att ta tillbaka förlorad mark vad gällde kvaliteten på spelet. Patcharna började komma regelbundet, och med de förändringar. Det lades till möjlighet att köpa ascended-ringar för fractals dungeon-tokens, det lades till en valuta för daily och monthly achievements för vilken man kunde köpa ascended-amuletter. De stora open-world bossarnas event fixades och deras loot uppdaterades. Det började jobbas på att bli av med culling (att fiender blir "osynliga" för att spelet inte hinner rita upp de på skärmen) i WvW, balanseringarna trappades upp. Under senvintern annonserades en ny typ av content ut, så kallad "Living Story".
Ännu ett tydligt skifte i spelets utveckling kom nu. Living Story gick ut på att varje månad släppa nytt content med en liten bit story och nya achievements och loot, som nästa månad ersattes av nästa living story. A-Net experimenterade med olika typer av content att släppa som living story, vissa var sämre och andra bättre, men för första gången sen release blev det inte hatstorm på forumen för att något inte var perfekt. Under den här perioden kom också efterlängtade funktioner för e-sport: custom arenas och observation mode, det började försiktigt att dyka upp podcasts. En annan ny funktion som uppskattades av communityn var tällägget av Guild Missions, olika typer av uppdrag man gör tillsammans som guild och för vars tokens man kan köpa den sista typen av ascended trinkets.
Nu är vi nästan framme i dagsläget, i juni släpptes den mest hyllade living story episoden hittills, tillsmmans med ett radikalt upphottat acheivement-tracking system och löften om LFG-verktyg ingame och patchar varannan vecka framöver.
Jag har nu självklart glömt en hel del, och kanske misstagit timingen för vissa saker, men jag tycker att det överlag ger en sammanfattande bild av spelets resa de senaste 10½ månaderna. Spelare som inte varit aktiva sen innan jul kan nog bli väldigt positivt överraskade av hur mycket det mognat sedan dess, spelarbasen känns stabil och om något långsamt växande sen några månader. Den allmänna tonen från aktiva spelare på forumen känns inte alls lika fientlig som den gjort.
Ett varningens ord dock, spelet tappar en fruktansvärd stor del av sitt värde utan en vettig guild. Bara att ha en guild att ställa frågor till och leta hjälp hos istället för att skrika "LFG" eller använda lfg-hemsidor gör spelupplevelsen mycket större. Andra likasinnade kan mycket troligt ha koll på saker du skulle kunna göra även efter att du själv tror att du har slut.
Tänkte avsluta med lite skamlös reklam Ni som slutat spela för ett tag sedan, kanske rentav ett långt tag sen. Skicka en ansökan till friskyttarna (forumet på friskyttarna.eu) och ge spelet en chans till, det har hänt mycket och vi är mer än villiga att hjälpa dig hitta något du gillar. Det är helt okej att säga hej ingame om man vill också (Rivv Rezzi).
EDIT:
Om någon är intresserad av en lista på vilka patchar som kommit så finns det här:
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Release