Oculus sänker systemkraven för VR med Asynchronous Spacewarp

Oculus sänker systemkraven för VR med Asynchronous Spacewarp

Under Oculus Connect 3 presenterades inte bara nya produkter utan även ett nytt utvecklargränssnitt som sänker minimikraven för hårdvaran som ska driva företagets VR-headset.

När Oculus och HTC/Valve presenterade företagens respektive VR-headset var inträdeskraven för de båda relativt höga. För att kunna njuta av VR-upplevelsen behövde din dator vara utrustad med minst en Intel Core i5-4590 och ett Geforce GTX 970 eller motsvarande. Under Oculus Connect 3-konferensen har dessa systemkrav trevligt nog sänkts.

De sänkta systemkraven har blivit möjliga tack vare Asynchronous Spacewarp, en funktion i Oculus-mjukvaran som gör det möjligt för spel att renderas i 45 bilder per sekund internt för att sedan visas i 90 bilder per sekund på ett Oculus Rift-headset. Funktionen jämför de två föregående bilderna och genererar en ny bild baserat på användarens huvudrörelser.

async_spacewarp_1.jpg

Med Asynchronous Spacewarp har systemkraven kunnat sänkas till ett Geforce GTX 960 på grafiksidan och en Intel Core i3-6100 eller AMD FX-4350 på processorsidan. Detta sänker totalkostnaden för ett VR-system till 499 USD, att jämföra med det ursprungliga systemkravet där totalkostnaden för en Oculus Rift-redo dator låg på cirka 1 000 USD.

async_spacewarp_2.jpg

Denna teknik bygger vidare på den tidigare funktionen Asynchronous Timewarp som ändrar en bildruta efter att den har genererats, detta för att korrigera eventuella ändringar i bilden som användarens huvudrörelser har orsakat. Du kan läsa mer om denna teknik i vår artikel om Asynchronous Compute.

Även om den nya tekniken gör VR möjligt på billigare datorer konstaterade Oculus VD Bredan Iribe att tekniken inte är ett fullständigt substitut för rendering i äkta 90 Hz, och den ska istället ses som en möjlighet för att fler ska kunna uppleva VR. Under konferensen presenterades även bärbara speldatorer från Asus, Alienware, Aorus och Lenovo som är certifierade som Oculus Ready.

Kommentarer till artikeln

19 debattinlägg

Skicka en rättelse
9

AMD Ryzen 7 3700U listas i databas – nästa generations Ryzen för bärbara datorer

I databasen för prestandatestet Userbenchmark dyker Ryzen 7 3700U upp, vilken tillhör nästkommande generations Ryzen-processorer för bärbara datorer. Läs mer

17

Forumet: Left 4 Dead fyller 10 år

I ett decennium har spelare världen över besegrat levande döda med hjälp av gevär, brandyxor och rörbomber. Diskutera dina minnen kring Left 4 Dead! Läs mer

82

Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Geforce RTX 2080 Ti är flaggskeppsprodukten i Nvidias senaste grafikkortsserie. Nu uppges ett exemplar av kortet ha börjat brinna, och detta utan överklockning eller tung belastning. Läs mer

68

En tillbakablick på Intel Core i7-920 – arkitekturen Nehalem fyller tio år

För tio år sedan sjösatte Intel arkitekturen Nehalem och de första Core i7-processorerna. David Kvist tar en promenad längs med minnenas boulevard för en tillbakablick på Core i7-920. Läs mer

128

Test: Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V. Läs mer

34

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort. Läs mer

71

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

29

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

8

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

17

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer

128

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort. Läs mer

158

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer