Fysiksystemet PhysX är idag skrivet i CUDA. Detta är Nvidias egenutvecklade programmeringsspråk för grafikkort, som endast fungerar på produkter från företaget. Den som använder ett AMD Radeon har därmed inte tillgång till PhysX.

Detta kan dock komma att ändras framöver. Nadeem Mohammad, ansvarig för PhysX på Nvidia, avslöjar i en intervju att fysiksystemet kan komma att portas till OpenCL. Detta är ett programmeringsspråk som fungerar på både Geforce och Radeon.

Uttalandet kommer bara några dagar efter att AMD demonstrerat det konkurrerande fysiksystemet Havok körandes på GPU. Havok fungerar på grafikkort från båda företagen och använder detta som största argument för att locka till sig spelutvecklare.

Mohammad är dock inte oroad över konkurrensen – enligt honom kommer Geforce ändå att prestera bäst.

If we start using OpenCL, then there’s a chance that the features would work on ATI, but I have no idea what the performance would be like. Previously, looking at things like Folding@home, ATI GPU computing performance seems to be behind Nvidia. That probably reflects the fact that their GPU computing solution is probably a couple of generations behind ours.

PhysX är ett fysiksystem från Nvidia som kan använda grafikkort för att beräkna allt ifrån gravitation till partikeleffekter och explosioner. Detta möjliggör mer realistiska effekter i spel eftersom grafikprocessorer med hundratals kärnor är mer lämpade till parallelliserbara beräkningar än vanliga CPU.

Källa: Bit-tech.