Lenovo L27m-28 – 27-tumsskärm med 75 Hz och USB Type-C

SweClockers testar Lenovos nya skärm, som med IPS-panel, 75 Hz med Freesync, låg input lag och USB Type C-anslutning som också kan ladda bärbara datorer sticker ut från mängden.

Latens, eftersläp och Freesync

Input lag är lågt och är under 10 ms jämfört med CRT-skärmen. Med Leo Bodnar Input Lag tester (som kör 1080p/60 Hz över HDMI) får vi cirka 1 ms i toppen av skärmen och 17 ms i botten av skärmen med 9 ms i mitten. Som väntat för 60 Hz på en panel som uppdaterar i 60 Hz. Lenovo L27m-28 kommer inte vara problematisk för spel på något sätt.

Lenovo_L27m-28_respons.jpg

Skärmen kör 75 Hz och gör det verkligen i 75 Hz utan att hoppa över bildrutor. Detta är något som är viktigt att påpeka då information i handböcker ofta misstolkas och det anges att skärmar klarar 75 Hz-signal fast det i praktiken är 60 Hz som högsta frekvens.

Alltså att en 75 Hz-signal tas emot, men bildrutor slängs bort för att driva panelen i 60 Hz. Detta är ett problem vi belyst i SweClockers guide till Bildskärmar, avsnitt 17 om överklockning av skärmar.

Här är det 75 Hz på rätt sätt. Inget fuffens eller konstigt. Eftersläpsnivåerna är också fullt rimliga. Det finns inga extra tydliga skuggor eller andra fenomen som stör utan det är typiskt för en välgjord IPS som kör de här frekvenserna. Du kan också välja Overdrive:Off som ger lite mer eftersläp samt Overdrive:Extreme som istället ger besvärliga overdrive-skuggor. Där lär de flesta välja att behålla Normal-läget.

Freesync 48–75 Hz

Lenovo L27m-28 använder VESA Adaptive Sync eller AMD Freesync inom intervallet 48–75 Hz. Detta fungerar precis som väntat och ger behåller flyt i bilden när renderingsfrekvensen ligger under 75 Hz.

Lenovo_L27m-28_freesync.png

Nu är 1 920 × 1 080 pixlar och frekvenser sällan ett problem för något modernt grafikkort. Men det finns situationer med lite enklare utrustning där det i alla fall inte skadar med adaptiv synkronisering. Särskilt vid mer grafikktunga titlar. Även ett AMD Radeon RX Vega 64 kan ha nytta av detta begränsade omfång, bara spelet är tillräckligt tungdrivet.

Vi kan se att eftersläpen är något mer märkbara när frekvensen sjunker ned mot 50 Hz. Men typiskt en sådan sak som vi ser därför att vi letade efter fenomenet. Aldrig för att det blev störande. Overdrive-reglaget fungerar likadant och ger samma effekt oavsett om vi kör Nvidia- eller AMD-grafikkort.

Kommentarer till artikeln

23 debattinlägg

Skicka en rättelse
21

4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

Utvecklaren 4A Games menar att Nvidias hårdvara inte är ett krav för ray tracing, utan samma teknik skulle kunna användas på tillräckligt kraftfulla spelkonsoler. Läs mer

I samarbete med Samsung
29

Sista chansen – säkra din biljett till Galaxy Unpacked med SweClockers

Den 20 februari avtäcks Samsung Galaxy S10. Nu bjuder SweClockers in till mingel och en helkväll av diskussioner med redaktion står på menyn. Läs mer

28

Test: Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter. Läs mer

142

Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Extremt känsliga personuppgifter har legat tillgängliga för vem som helst att ladda ner och lyssna på, i många fall tillsammans med personnummer. Läs mer

40

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

10

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

65

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

13

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

83

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

56

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

35

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer